Alfa Romeo 1900 Sprint

1951: Alfa Romeo 1900 Sprint og SS

Alfa Romeo 1900 var Alfa Romeo’s første masseproducerede bil. Og selvom den havde selvbærende karrosseri, gav den som sædvanlig anledning til utallige karrosserifirmaers opbygning af coupe’er og cabriolet’er.

Den første Superleggera designet af Touring. Det er en 1900 Sprint fra 1951.

Pininfarina desginede en 4-sæders cabriolet på 1900 Sprint platformen.


Model 1900’s forbløffende gode køreegenskaber gav mange designere anledning til at skabe varianter af sedan-modellen. Disse varianter var ikke tænkt anvendt til væddeløbskørsel, men kun for at tilfredsstille mennesker, der ønskede et mere individuelt køretøj. Dette arbejde indebar, at akselafstanden blev reduceret med 13 cm, og det selvbærende karrosseri blev ændret for at gøre det lettere for “fremmede” designhuse at skabe deres egne varianter. Tilnavnet var Sprint.

Den mest kendte variant er uden tvivl den elegante 2-sæders coupe fra 1956, designet af Touring i Milano. Det meget strømlinede karrosseri passer perfekt til den karakteriske Alfa-front, og trådfælgene er med til at give køretøjet et fornemt udseende. Den af Pinin Farina designede 4-sæders cabriolet har et markant anderledes udseende, lidt tungere.

Dette monster er designet af Boneschi.

Castagna lavede 7 stkaf denne model med alukarrosse.

Da det efterhånden var “tradition” med nye modeller i 1900-familienblev model 1900 Super Sprint præsenteret i 1954. Motorens boring var ændret fra 82,55 mm til 84,5 mm, hvilket gav et slagvolumen  1.975 ccmog gearkassen havde nu fem trinGearstangen var stadig placeret ved rattet. De sidste udgaver af model 1900 Super Sprint havde dog gearstangen placeret i gulvet.

Model 1900 Sprint og 1900 Super Sprint er vel nok de Alfa Romeo-modellerder findes i flest varianterog følgende designere har alle  skabt en eller flere udgaver: Touring,  Boano, Bertone (B.A.T. modellerne), BoneschiCastagnaColliGhiaPinin Farina, Scaglione og  Zagato.

Ghia’s model er uden “moustache’r“.

Den kendte Touring 1900 SS fra 1956.

Boano designede denne ikke særlig “Alfa-typiske” model.

Zagato’s 1900 SSZ kender vi også. En norsk besøgte CCCC96.

SPECIFIKATIONER, 1900 Sprint

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret række motor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 82,55 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 1884 ccm. Kompression 7,75:1. 1 stk. dobbelt-karburator af typen Weber 40 DCA 3. Maksimal ydelse 100hk v/5.500o/m. Litereffekt 53,1 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gears­tang placeret ved rattet. Tør enkeltplade­kobling. Udveksling i gearkasse:

1 . 3,28:1

2. 2,19:1

3. 1,48:1

4. 1,1:1

H. 3,61 :1

Udveksling i differentiale: 4,1:1

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med skruefjedre, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med reaktionsarme, panhardstang, skruefjedre og teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system. Skivebremser for og tromlebremser bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Stål- eller trådfælge med dæk i størrelse 6,00 x16.

Mål og vægt
Længde 441 cm.

Bredde 163 cm.

Højde 135 cm.

Akselafstand 250 cm.

Sporvidde for/bag 132/133 cm.

Egenvægt 1.050 kg.

Benzintank 53 liter.

Præstationer
Tophastighed 180 km/t.

Produktionsår
1951-1958.

Produktionsantal
1209 (Sprint) og 614 (Super Sprint), begge tal ifølge “All the Alfa Romeos 1910-1995.
Bemærk, specifikationerne er for Sprint. Super Sprint havde 1975 ccm og 115hk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto & WWW.