Alfa Romeo 2600 Berlina

1962: Alfa Romeo 2600 Berlina

2600 var den sidste store Alfa Romeo fra den “gamle epoke”. Den blev fulgt op i 1980 af Alfa 6, som aldrig blev nogen succes, og så i 1987 af den meget bedre Alfa 164.

2600 Berlina var en præsentabel bil i midten af 60’erne, men vi havde ikke nogen officiel importør i Danmark, og det var trods alt de mindre Alfa’er, der var mest typiske “Alfa”, og som derfor blev importeret (dengang og senere) i små antal. Det vides ikke, om der nogensinde er importeret en 2600 Berlina til Danmark. Indsat øverst til højre ses den tidligere 2000-model, der designmæssigt adskiller sig ved snuden. 2000-modellen blev fremstillet fra 1958 til 1962.

Med model 2600, der blev præsenteret på Automobiludstillingen i Geneve i 1962 som både Berlina, Sprint og Spider, vendte Alfa Romeo tilbage til de seks-cylindrede rækkemotorer. Motorerne var på 2584 ccm med større boring end slaglængde, hvilket var usædvanligt for Alfa Romeo. Motorerne ydede 132hk på trods af kun en dobbeltkarburator.

Den meget rummelige kabine var beregnet til seks personer, takket være gearstangen, placeret ved rattet.

Denne model var et godt eksempel på en eksklusiv bil med et diskret ydre og tilstrækkelige præstationer. Designmæssigt adskiller 2600 Berlina sig fra sin forgænger, 2000 Berlina (1958-1962), ved en noget ændret front og lidt ændret bagende.

I 1965 præsenteredes en 2600 Berlina de Luxe, fremstillet af OSI (Officina Stampaggi Industriali) i Torino. Teknisk set var 2600 Berlina de Luxe identisk med 2600 Berlina, men designet var nyt, og der var både lædersæder, elektriske sideruder, klimaanlæg og tonet for- og bagrude.

Senere fik 2600 Berlina de Luxe en kompression på 9: 1 og 3 stk. vandrette dobbeltkarburatorer af typen Solex 44 PHH, og motorens ydelse steg dermed til 145hk, hvilket gaven tophastighed på 180km/t. 2600 Berlina de Luxe blev aldrig nogen succes, og kun 52 eksemplarer blev fremstillet.

Tidlige billeder af en Alfa Romeo 2600 Berlina. I 1965 blev pyntelisterne fjernet fra forskærmene og døreneGitteret lige over kofangeren fik også et ganske let ændret design.

 

2600 Berlina De Luxe fremstillet af OSI i kun 52 eksemplarer mellem 1965 og 67. OSI karrosseriet var egentlig mere elegant og moderne end den almindelige model. Til gengæld var der ikke meget Alfa Romeo over den. Hvis man fjerner trekanten i kølergitteret, kan den gå for en hvilken som helst bil. Faktisk ligner den V8-hækmotorbilen, Tatra 613, der lidt senere blev designet af Ghia i Italien.

 
Et tværsnit af motoren viser en opbygning, som vi kender den fra de 4-cylinderede motorer. Dobbelt overliggende knastaksler, våde foringer, alublok, topstykke og bundkar med køleribber.

Alfa Romeo’s sidste række-sekser.

Der var god plads i en 2600 Berlina, der også var forsynet med tidens hotteste islæt: Sovebeslag.

Interiøret i en 2600 Berlina. Bemærk stående koblings- og bremsepedal, samt gearstang og håndbremse, placeret ved rattet.

SPECIFIKATIONER, 2600 Berlina

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
6-cylindret rækkemotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler. 2 ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 83mm. Slaglængde 79,6mm. Slagvolumen 2584 ccm. Kompression 8,5:1. Én dobbelt karburator af typen Solex 32 PAIA 4.

Maksimal ydelse 132hk v/5.900o/m. Maksimalt drejningsmoment 21,2 kgm v/3.400o/m. Litereffekt 51,1hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret ved rattet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:

1. 3,3:1

2. 1,98:1

3. 1,35:1

4. 1:1

5. 0,79:1

R. 3,01:1

Udveksling i differentiale: 5,125:1

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende bærearme, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med servo-assistance med 316 mm skivebremser for tromlebremser bag. Fra 1964 328mm skivebremser bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Stålfælge med dæk i størrelse 165 x 400.

Mål og vægt
Længde 470 cm.

Bredde 170 cm.

Højde 148 cm.

Akselafstand 272 cm.

Sporvidde for/bag 140/137 cm.

Egenvægt 1.420 kg.

Benzintank 60 liter.

Præstationer
Tophastighed 173km/t. Brændstofforbrug 6,7km/l.

Produktion
1962-1969 Berlina, venstrestyrede, 1.952 stk.
1962-1969 Berlina, højrestyrede, 99 stk.
1965-1967 Berlina de Luxe, 52 stk.
Samlet produktion: 2.103 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Internettet og Fabriksfoto.