Alfa Romeo Giulia Sprint GT

1963: Alfa Romeo Giulia Sprint GT

Alfa Romeo Giulia Sprint GT blev præsenteret den 9. september 1963 i Arese og derefter på automobiludstillingen i Frankfurt. Bilen er designet af Giorgetto Giugiaro, der dengang var ansat hos Bertone, og den er et sandt mesterværk.

Billede fra præsentationen i september 1963.

Giulia Sprint GTV, der blev præsenteret i 1966, kendes på firkløver på c-stolpen og Veloce-signatur bagpå. Motoreffekten blev forøget fra 103 til 109hk.

I forhold til sin forgænger, Giulietta Sprint fra 1954, virker den mere kompakt på grund af en lidt kortere akselafstand, og fordi skærme, lygter og kølergrill virker mere integreret i karrosseriet. Designet er tydeligt inspireret af model 2000 Sprint fra 1960, der også er skabt hos Bertone (Giugiaro’s første model hos Bertone).

Giulia Sprint GT har plads til fire personer,men bagsædet egner sig bedst til børn.

Motoren er fra den fire-dørs Giulia TI og er en fire-cylindret rækkemotor på 1.570 cm3 med en maksimal ydelse på 103 hk mod 90 hk i Giulia TI. Dette er den første model, der blev samlet på den nye fabrik i Arese 15 km NV for Milano, men alle komponenter blev stadig fremstillet på den gamle Portello-fabrik i Milano. Bilen havde skivebremser ved alle hjul, og den kunne leveres med oliekøler og spærredifferentiale. Giulia Sprint GT blev fremstillet indtil 1966.

Interiør i Giulia Sprint GT.

Giulia GTV med ændret kølergitter.

Interiør i GTA-versionen.

GTA i gadeversion.

2000 GTAm med hollænderen Toine Hezeman ved et 24 timers løb på Spa-Francorchamps i 1971.

I 1965 blev Giulia Sprint GTA (A for alleggerita = lettet) præsenteret i Amsterdam og Genève. Det var en lettet udgave med døre og klapper af aluminium, større ventiler, højere kompression, dobbelttænding, 115hk, men uden bremseforstærker. Tophastigheden var 185km/t, og den kunne fås med benzintank på 90 liter mod normalt 46 liter. GTA’en blev fremstillet indtil 1969 i ca. 500 eksemplarer, hvoraf de 50 var højrestyrede.

Giulia Sprint GT blev videreudviklet og levede frem til 1976 med forskellige ændringer af lygter, kølergrill og interiør. De forskellige varianter havde motorer på 1290, 1779 og 1962 ccm med ydelser fra 88 til 131hk. Navnene varierede også. Giulia-navnet forsvandt således med indførelsen af 1750 GTV i 1967.

I 1966 blev der fremstillet 500 eksemplarer af Giulia Sprint GT i en GTA Corsaudgave til Gruppe 2-væddeløb. Ombygningen fandt sted hos Autodelta under ledelse af Carlo Chiti. Motorerne ydede 164 hk, og tophastigheden var 220km/t. Bilerne var nærmest usårlige, og de kørte mere end 200 sejre hjem i 1966, adskillige nationale mesterskabstitler, selv i USA og Sydafrika, og tre europæiske mesterskabstitler. I perioden 1967-1968 blev ca. ti biler forsynet med to kompressorer hver. Den maksimale ydelse var nu 220hk, og tophastigheden 240km/t. Bilerne fik modelbetegnelsen GTA-SA (sovra alimentata = kompressorladet), og de deltog i væddeløb i især Tyskland, Belgien og Frankrig og opnåede bemærkelsesværdige resultater.

I 1970 blev der bygget biler med betegnelsen 1750 GTAm, hvor Am står for America (den amerikanske model havde Spica-indsprøjtning, der derfor kunne homologeres til race). Det var biler, hvis for- og bagskærme var gjort bredere for at få plads til bredere hjul. Motoren var på 1985 ccm og havde dobbelttænding, benzinindsprøjtning samt ændrede stempler og forbrændingskamre. Ydelsen var 195hk, og tophastigheden 220km/t. Det år vandt bilerne på Monza, Brno, Nürburgring og Zolder og blev nummer 2 i tre andre løb efter biler med større motorer som BMW (3 liter) og Chevrolet (4 liter).

Succesen fortsatte i 1971 med model 2000 GTAm med 240hk og en tophastighed på 230km/t, og højdepunktet var en sejr i to 24 timers løb på Spa-Francorchamps.

Det samlede produktionstal for alle de mange varianter er 225.215 stk.

Giulia Sprint GT motor.

SPECIFIKATIONER, Giulia Sprint GT

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 78 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1570 ccm. Kompression 9:1. 2 dobbelte, vandrette karburatorer af typen Weber 40DCOE27. Maksimal ydelse 103hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 14,2 kgm v/3.000 o/m. Litereffekt 65,6 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse:

1. 3,30:1

2. 1,98:1

3. 1,35:1

4. 1,00:1

5. 0,79:1

R. 3,01:1

Udveksling i differentiale: 4,556:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og en T-formet stabilisator-arm.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med servo-assistance og skivebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Stålfælge 4,5×15” med dæk i størrelse 155-15.

Mål og vægt
Længde 408 cm.

Bredde 158 cm.

Højde 131,5 cm.

Akselafstand 235 cm.

Sporvidde for/bag 131/127 cm.

Egenvægt 1.040 kg.

Benzintank 46 liter.

Præstationer
Tophastighed 180 km/t.

Økonomi 10,5 km/l.

Produktion
1963-1966 22.671 stk.

Priser i Schweiz pr. 05.02.1964 (med lokale skatter og afgifter):
Giulia Sprint GT CHF 17.900 = DKK 28.304
2600 Sprint CHF 27.850 = DKK 44.037
Ford 12M Coupé CHF 8.525 = DKK 13.480
Peugeot 404 CoupéCHF 17.500 = DKK 27.672
Porsche 356 CoupéCHF18.500 = DKK 29.253
VW 1200 (type 1) CHF 5.555 = DKK 8.784
Priser uden dansk registreringsafgift.

Tekst: Erik Schifter-HolmFotoFabriksfoto.