Alfa Romeo Alfa 6 2.5
1979: Alfa Romeo Alfa 6
Alfa 6 var Alfa Romeo’s forsøg i 70’erne på at konstruere en værdig efterfølger til 2600 Berlina, der udgik af produktion i 1969. I 10 år var Alfa Romeo uden flagskib, men den ny Alfa 6 blev ikke nogen succes. Succes’en kom først med efterfølgeren, Alfa 164.
Interiøret var meget luksuspræget for den tid, og pladsforholdene var fine. Alfa 6 slog imidlertid aldrig rigtig an som repræsentationsbil. I alt blev der lavet 12.288 stk.
Alfa Romeo’s imponerende flagskib, Alfa 6, blev præsenteret i april 1979, og det var en meget betydningsfuld bil for den italienske automobilindustri, da ingen anden producent tilbød en 6-cylindret sedanmodel.
Ingeniør Orazio Satta var ansvarlig for dette projekt, der blev indledt i 1973. Det var en bil med en helt ny V6-motor med to enkelte, overliggende knastaksler, en karburator for hver cylinder og en 5-trins gearkasse. Gearkassen var monteret foran ved motoren til forskel fra model Alfetta, der havde gearkassen placeret bag sammen med differentialet (transaksel-princippet). Differentialet var med 25% spær, og bilen havde skivebremser ved alle hjul. Karrosserimæssigt mindede Alfa 6 meget om en forlænget Alfetta, men de to modeller havde ingen karrosseridele til fælles og i øvrigt ikke ret mange andre dele.
Det var første gang, vi så den V6-motor, som i mellemtiden er blevet en nærmest legendarisk Alfa-motor med den bedste V6-lyd i verden. Grundlæggende er det stadig den samme motor, vi finder i de nye Alfa’er, GTV, Spider, 156 og 166. Bortset fra Spider V6 og 2-liters udgaver med turbo, som vi ikke ser i Danmark, har V6’eren dog nu 4-ventilede topstykker. V6’eren er også blevet revideret med blandt andet mere kompakt montering af tilbehøret, hvilket var nødvendigt, da motoren skulle placeres i GTV, Spider og 156.
Den komplette motor med de seks enkelte karburatorer. V6-motoren er stadig den ene af Alfa Romeo’s nuværende kun to grundkonstruktioner af motorer. De fleste nuværende versioner har dog 24 ventiler.
Den specielle knastaksel-/ventilmekanisme med en overliggende knastaksel pr. cylinderrække og små stødstænger til aktivering af udstødningsventilerne.
Den første version havde fire runde forlygter, og som det ses var det umiddelbart før “plastik-tiden”. Den faceliftede version havde firkantede forlygter, sidebeskyttelseslister og kofangere, der gik helt hen til skærmkasserne.
Alfa 6 var den første Alfa Romeo med servostyring, et system købt hos ZF, og bilen kunne leveres med en 3-trins automatgearkasse, ligeledes købt hos ZF. Med automatgearkasse var tophastigheden 187 km/t. 1.206 eksemplarer af første udgave var forsynet med katalysator.
Ved præsentationen lagde Alfa Romeo meget vægt på bilens store komfort. Der var mere end 65 elektriske, mekaniske og servo-styrede komponenter, hvilket gjorde livet lettere for fører og passagerer. Også lydmæssigt var der udfoldet store anstrengelser for at gøre lyden både lav og behagelig i frekvens.
Om motoren hed det, at den sagtens kunne præstere 200 hk, men at man havde droslet den til 160 hk, hvilket var det laveste, som man kunne få motoren til at yde. Til gengæld fik man enestående fleksibilitet, lang levetid og god brændstoføkonomi.
I juli 1983 fik modellen et “facelift”, og der blev tilbudt to nye motorer: En V6motor på 2,0 liter med 6 karburatorer og 135 hk og en V6-motor på 2,5 liter med elektronisk benzinindsprøjtning og 158 hk. V6-motoren på 2,5 liter tilhørte nu en særlig QO-model (Quadrifoglio Oro, firkløver af guld).
Baghjulsophænget var et DeDion-ophæng som på Alfetta, men gearkassen var placeret fortil ved motoren. Alligevel havde den skiver ved differentialet.
Det omtalte facelift bestod af ændret kølergrill, firkantede forlygter i stedet for fire runde, ændrede kofangere, der gik helt hen til skærmkasserne, beskyttelsesliste langs siden og plastik på C-stolpen. Ca. 100 eksemplarer af QO-udgaven var forsynet med katalysator.
I juli 1983 blev der også introduceret en diesel-udgave med en 5-cylindret rækkemotor på 2,5 liter konstrueret af firmaet VM. Denne motor var den første italienske 5-cylindrede motor, og ved hjælp af en turbolader af mærket KKK ydede dieselmotoren 105hk v/4.300o/m og havde et maksimalt drejningsmoment på 206 Nm ved 2.400o/m. Tophastigheden var 170km/t, og brændstoføkonomien var 11,3 km/l.
Instrumentbrættet er meget i stil med Alfetta’er af samme årgang. Bemærk det lille håndhjul på ratstammen, hvormed man kunne indstille forlygtehøjden. Det var ret ualmindeligt på det tidspunkt. Se også skitsen af systemet til højre.
SPECIFIKATIONER, Alfa 6 2.5
Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor placeret foran, gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
6-cylindret 60° V-motor med to overliggende, tandremstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 88 mm. Slaglængde 68,3 mm. Slagvolumen 2492 ccm. Kompression 9:1. 6 stk. enkelte, lodrette karburatorer af typen Dell’Orto FRPA 40. Maksimal ydelse 160hk v/5.800o/m. Maksimalt drejningsmoment 220 Nm v/4.000 o/m. Litereffekt 64,2 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkelt-pladekobling. Udveksling i gearkasse:
1. 3,42:1
2. 1,94:1
3. 1,39:1
4. 1:1
5. 0,79:1
R. 3,67:1
Udveksling i differentiale: 4,54:1 Hastighed ved 1.000 o/m i 5. gear: 31,8 km/t.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, torsionsfjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: De Dion-aksel, panhardstang, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Styretøj
Snekke/rulle med servoassistance.
Bremser
Hydraulisk system med servoassistance og skivebremser for og bag. Ventilerede bremseskiver for og massive bremseskiver bag. Lastafhængig begrænserventil til baghjullene. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
6″ aluminiumsfælge med dæk i størrelse 195/70HR 14.
Mål og vægt
Længde 476 cm.
Bredde 168 cm.
Højde 143 cm.
Frihøjde 14 cm.
Akselafstand 260 cm.
Sporvidde for/bag 141/t37 cm.
Egenvægt 1.470 kg.
Benzintank 72 liter.
Bagagerum 500 liter.
Præstationer
Acceleration 0-100 km/t på 12,0 sek. Tophastighed 195 km/t. Gennemsnitlig brændstoføkonomi 7,9 km/l.
Produktionsår
1979-1987
Produktionsantal
2.5: 6.372 stk.
2.0: 1.771 stk.
2.5i QO: 1.168 stk.
2.5 TD: 2.977 stk.
I alt 12.288 stk.
Alfa 6 var en stor bil. Med en længde på 476 cm var den længere end Alfa 166!
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.