Alfa Romeo Arna 1.2

1983: Alfa Romeo Arna

Alfa Romeo havde (også) en svær tid i slutningen af 80’erne, og samarbejde mellem bilfabrikker blomstrede. Japanske Nissan ville gerne ind på det italienske marked, og Alfa Romeo ville gerne kunne præsentere en billig Alfa. Men det blevet stort flop.

Arna var en Nissan Cherry med Alfasud mekanik. De udvendige kendetegn var Alfa-trekanten på køler-gitteret samt Alfa-hjulene.

Instrumentbordet var fra Nissan Cherry, men rat, gearknop og cigartænder kendes igen fra Alfasud.

 

Den 9. oktober 1980 blev der i Tokyo underskrevet en aftale mellem Alfa Romeo og Nissan. Der skulle etableres et fællesskab, kaldet ARNA (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) med henblik på at fremstille en mellemstor bil.

Resultatet var en Alfa Romeo Arna 1.2, der blev præsenteret i Frankfurt i 1983. Karrosserierne blev fremstillet på en til formålet opført fabrik i Pratola Serra ved Avellino, og bilerne blev malet og samlet på fabrikken i Pomigliano d’ Arco, hvor også Alfasud blev fremstillet.

Model Arna var et interessant eksempel på industrielt samarbejde, for Nissan bidrog med karrosseriet, interiør og det bageste hjulophæng (taget fra model Cherry), medens Alfa Romeo bidrog med motor, transmission og det forreste hjul­ophæng (taget fra model Alfasud).

Arna ti var 3­dørs og havde hækspoiler (den almindelige Arna kunne dog også fås 3-dørs).

Aftalen indebar også, at der skulle fremstilles biler under navnet Nissan Cherry Europe, dog med en anden kølergrill.

Ama kunne anses som en erstatning af de billigste Alfasud, nu da Alfasud i 1983 blev afløst af den lidt større Alfa 33.

Takket være erfaringen fra at fremstille model Alfasud, havde Alfa Romeo ikke problemer med at lancere en mere sporty version af Arna’en, og model Arna ti med en motor på 1351 ccm blev præsenteret i Geneve i 1984. Opskriften var enkel: Et 3­-dørs karrosseri, spoiler for og bag, farverigt interiør og to dobbelte karburatorer. Den maksimale effekt steg fra 63hk til 86hk, og tophastigheden blev øget fra 156km/t til 173km/t.

Mindre modifikationer og større motor var formlen for 1985-udgaven af model Arna. Der var nye sæder, andre sædebetræk, instrumentbord i en ny farve, og der kom elektronisk tænding. Den lille 1,2 motor fik registerkarburator (ligesom Alfasud 1,2 ti), og effekten steg dermed fra 63 til 68hk, og 1,35-motoren blev erstattet af den kendte 1,5-motor med 95hk.

Produktionen ophørte i 1987, efter at der var produceret kun 58.894 stk. “Gade­krydset” blev aldrig en succes, og samarbejdet med Nissan ophørte.

Ama blev aldrig solgt i Danmark, men et dansk registreret eksemplar (brugt importeret) er set til salg i Den Blå Avis.

Røntgenbillede af Alfa Romeo Arna. Motor, gearkasse og forhjulsophæng var fra en Alfa Romeo Alfasud, mens baghjulsophænget var fra en Nissan Cherry, det vil sige med svingarme og tromlebremser i stedet for Sud’ens stive aksel og skiver.

SPECIFIKATIONER, Arna 1.2

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Forhjulstræk. 3 eller 5 døre.

Motor
4-cylindret boksermotor med to enkelte overliggende,. tandremstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 80 mm. Slaglængde 59 mm. Slagvolumen 1136 ccm. Kompression 8,8:1. 1 stk. lodret karburator af typen Solex C32-D-15/40. Maksimal ydelse 63hk v/6.000o/m. Maksimalt drejningsmoment 88 Nm v/3.200o/m. Litereffekt 53,1 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltplade kobling. Udveksling i gearkasse: 

1 .3,75:1

2. 2,05:1

3. 1.387:1

4. 1,027:1

5. 0,825:1

R. 3,091:1

Udveksling i differentiale: 3,89:1. 

Hastighed ved 1.000 o/m i 5. gear: 32,2 km/t.

Bremser
Hydraulisk system med bremseforstærker og to kredse opdelt for/bag. Skivebremser for og tromlebremser bag. Lastafhængig begrænserventil til baghjulene. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjulophæng
For:. McPherson-skruefjederben med tværsvingarme, stræber og krængningsstabilisator.
Bag: Langsgående svingarme, skruefjedre og teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Tandstang, indstilleligt rat.

Hjul
5″ stålfælge med dæk i størrelse 165/70 SR 13.

Mål og vægt
Længde 400 cm. 

Bredde 162 cm. 

Højde 134 cm. 

Frihøjde 16 cm. 

Akselafstand 242 cm. 

Sporvidde for/bag 139/140 cm. 

Tør egenvægt 800 kg. 

Benzintank 50 liter. 

Bagagerum 360 liter. 

Cw-værdi 0,38.

Præstationer
Tophastighed 156 km/t. 0-1000 m 36,5 sek. Gennemsnitlig brændstoføkonomi 12,1 km/l.

Produktionsår
1983-1987.

Produktionsantal
58.894 stk. inkl. 7.783 stk. Nissan Cherry Europe.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.