Alfa Romeo 145 1.4
1994: Alfa Romeo 145
Alfa Romeo 145 blev præsenteret på Salone dell’automobile di Torino i april 1994, og det er den anden Alfa Romeo (efter model 155), der deler bund med Fiat Tipo.
Motorerne i 145 stammer fra model 33 og er 4-cylindrede boksermotorer, der havde set dagens lys ved præsentationen af model Alfasud i 1971. Den mindste motor på 1351 ccm med 90 hk (kaldet 1.3 i nogle lande og 1.4 i andre) har været anvendt i model 33, og det samme er tilfældet med den største motor på 1712 ccm med 16 ventiler og 129 hk. Motoren på 1596 ccm var “ny”. Ved at anvende boringen på 84 mm fra 33 1.5 og slaglængden på 72 mm fra 33 1.7 fik man en “ny” motor på 1596 ccm med en maksimal effekt på 103 hk.
Alfa Romeo 145 1.6. 1.4’eren havde umalede kofangere (også nederste del).
145 har den særlige 5-kantede bagrude, der går igen på 147’eren.
Bemærk den forreste siderudes facon.
Alfa Romeo 145 er en 3-dørs hatchback med kølergrillen fastmonteret mellem forlygterne og med Alfa Romeo-trekanten på “spidsen” af motorhjelmen. Når motorhjelmen lukkes, kommer trekanten så til at sidde midt i kølergrillen. Derudover har bilen en dyb indpresning fra forlygterne til baglygterne ligesom modellerne 164 og 155. Bagruden er femkantet, og luftdyserne til forsædepassagererne er placeret i dørene ved siden af kontakterne til de elektriske sideruder.
Alfa Romeo 145 kunne også fås med dieselmotor (dog ikke i Danmark), men hvor 33 1.8 TD har en 3-cylindret langsliggende rækkemotor, har 145 1.9 TD en 4-cylindret tværliggende rækkemotor, der også anvendes i model 155. Motoren er på 1929 ccm og yder 90 hk v/4.100 o/m og har et maksimalt drejningsmoment på 186 Nm v/2.400 o/m. Kræfterne rækker til en acceleration 0-100 km/t på 12,0 sek. og en tophastighed på 178 km/t, og det gennemsnitlige brændstofforbrug er 16,0 km/l. Ligesom sine benzinsøstre har 145 1.9 TD airbag til fører og passager og ABS (ikke standard på alle markeder, men standard i Danmark p.g.a. afgiftnedsættelse på airbag og ABS). Aircondition var ekstra.
Alfa Romeo 145 skulle naturligvis også kunne fås i en motorstærk variant med et grønt firkløver (quadrifoglio verde), men da man ikke kunne få flere kræfter ud af den 4-cylindrede boksermotor på 1712 ccm med 129 hk, som egentlig havde begyndt sit liv i model Alfasud i 1971 med slagvolumen på 1186 ccm og maksimal effekt på 63 hk, valgte man i september 1995 at præsentere en 145 Q (Q for quadrifoglio, der er italiensk for firkløver) med en 4-cylindret tværliggende rækkemotor på 1970 ccm. Motoren har dobbelttænding og 16 ventiler, og den blev også anvendt i modellerne 155, GTV og Spider. Motoren yder 150 hk v/6.200 o/m og har et maksimalt drejningsmoment på 187 Nm v/4.000 o/m. 145 Q kan accelerere 0-100 km/t på 8,4 sek., tophastigheden er 210 km/t, og det gennemsnitlige brændstofforbrug er 11,5 km/l. Ligesom 145 1.7 16V har 145 Q ventilerede bremseskiver for (men større end på 1.7 16V) og massive bremseskiver bag. 145 Q har også den enormt direkte styring fra GTV/Spider og 155 (fra og med 2.0 T. Spark 16V). 145 Q kan kendes på særlige aluminiumsfælge og sideskørter med et grønt firkløver ved baghjulene.
Interiøret efter det første facelift. De firkantede dyser i midten er blevet runde. Dertil andre mindre ændringer (især farver).
145 Q kendes på de særlige alufælge og sideskørter med grønt firkløver.
Bemærk luftdyse i døren ved siden af kontakter til de elektriske sideruder.
Facelift nummer to gav større ændringer udvendigt. Grill og kofangere.
Efter kun 2 1/2 år fik Alfa Romeo 145 i november 1996 nye motorer og nyt interiør. Boksermotorerne blev sendt på pension og erstattet af en ny motorserie bestående af 4-cylindrede tværliggende rækkemotorer med dobbelttænding og 16 ventiler. Man kunne vælge mellem motorer på 1370 ccm med 103 hk, 1598 ccm med 120 hk og 1747 ccm med 140 hk. Alle 145-varianter havde nu ventilerede bremseskiver for og massive bremseskiver bag (1.8 TS 16V har de større skiver og direkte styring fra 145 2.0 Q). Komforten blev forbedret med et revideret varme- og ventilationsanlæg samt bedre støjdæmpning. Elektronisk startspærre er standard.
I 1999 blev dieselmotoren med indirekte brændstofindsprøjtning i 145 1.9 TD erstattet af en commonrail-dieselmotor med direkte brændstofindsprøjtning, og varianten hed nu 145 1.9 JTD (kom stadig ikke til Danmark). Motoren kommer fra model 156, der var verdens første personbil med commonrail-dieselmotor, hvilket vil sige, at rørene med dieselolie er ét sammenhængende rør (common rail), der er under konstant tryk. Ved hver cylinder er der en magnetventil, der styres af bilens elektronik. Hermed opnås en mere præcis styring end ved de traditionelle indsprøjtningssystemer, der fungerer ved, at der fra højtryksdieselpumpen går et langt rør ud til hver cylinder, hvor der sidder en fjederbelastet ventil. Når indsprøjtningen skal ske i en cylinder, sendes en trykimpuls ud gennem det lange rør, og den breder sig gennem røret og åbner til sidst den fjederbelastede ventil. Det siger sig selv, at indsprøjtningen ikke kan blive så præcis, som ved commonrail-systemet. Motoren yder 105 hk v/4.000 o/m, og det maksimale drejningsmoment er 255 Nm v/2.000 o/m. Den kan accelerere 0-100 km/t på 10,4 sek., tophastigheden er 185 km/t, og det gennemsnitlige brændstofforbrug er 17,5 km/l.
De to tvillinger, 145 og 146. Her i faceliftet udgave med nye kofangere.
Alfa Romeo 146 ti kan kendes på de særlige aluminiumsfælge og hækspoileren. Designet af bagenden var inspireret af den samtidige GTV 916 og gav bedre bagageplads end 145.
I 1999 blev Alfa Romeo 145 faceliftet, kofangerne var nu helt lakeret i bilens farve, og kølergrillen mellem forlygterne var ændret.
Produktionen af Alfa Romeo 145 ophørte i 2001 og blev erstattet af model 147, der var blevet præsenteret i foråret 2000.
Alfa Romeo 145 har en “tvilling” med fem døre, kaldet Alfa Romeo 146, der blev vist første gang på Bologna Motor Show i december 1994. Model 146 adskiller sig fra model 145 ved at have døre direkte til bagsædet, ved at være 15,5 cm længere og ved at have et større bagagerum (380/1230 liter mod 320/1130 liter). Motorerne er ens, og den motorstærke variant hedder 146 ti og deler motor med 145 Q. Der blev fremstillet ca. 10.000 flere eksemplarer af model 146 end af model 145.
SPECIFIKATIONER, 145 1.4
Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Langsliggende motor, placeret foran foraksel. Gearkasse placeret bagved motor. Forhjulstræk.
Motor
4-cylindret boksermotor med to enkelte, overliggende, tandremstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykker af aluminium. Boring 80 mm. Slaglængde 67,2 mm. Slagvolumen 1351 ccm. Kompression 9,5:1. Tændings- og brændstofindsprøjtningssystem af typen Marelli IAW. Maksimal effekt 90 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 115 Nm v/4.400 o/m. Litereffekt 66,6 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse:
1. 3,55:1
2. 2,05:1
3. 1,32:1
4. 1,03:1
5. 0,854
R. 3,091:1
Udveksling i differentiale: 4,111:1.
Hjulophæng
For: McPherson skruefjederben, triangel og krængningsstabilisator.
Bag: Langsgående svingarme med skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Styretøj
Tandstangsstyring med hydraulisk servoassistance.
Bremser
Hydraulisk system med servoassistance. Skivebremser for og tromlebremser bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Stålfælge 5,5×14” med dæk i størrelse 175/65R14H.
Mål og vægt
Længde 409,5 cm.
Bredde 171 cm.
Højde 142,5 cm.
Akselafstand 254 cm.
Sporvidde for/bag 147/144 cm.
Frihøjde 12 cm.
Egenvægt 1.140 kg.
Benzintank 51 l.
Bagagerum 320/1130 liter.
Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 12,5 sek. Tophastighed 178 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 12,2 km/l.
Produktionstal indtil november 2000
Alfa 145 1.4, 1994-1996, 34.683 stk.
Alfa 145 1.6, 1994-1996, 38.449 stk.
Alfa 145 1.7 16V, 1994-1996, 8.311 stk.
Alfa 145 1.9 TD. 1994-1999, 34.750 stk.
Alfa 145 Q, 1995-2000, 18.214 stk.
Alfa 145 1.4 TS 16V, 1996-2000, 52.773 stk.
Alfa 145 1.6 TS 16V, 1996-2000, 22.709 stk.
Alfa 145 1.8 TS 16V, 1996-2000, 4.470 stk.
Alfa 145 1.9 JTD, 1999-2000, 6.678 stk.
Total 221.037 stk.
Nypriser i Danmark pr. 01.05.1995
Alfa Romeo 145 1.4, 159.994 kr.
Alfa Romeo 145 1.6, 169.996 kr.
Alfa Romeo 145 1.6 L, 181.997 kr.
Alfa Romeo 145 1.7 16V, 209.997 kr.
Alfa Romeo 146 1.6, 177.998 kr.
Alfa Romeo 146 1.6 L ,189.996 kr.
Alfa Romeo 146 1.7 16V, 217.996 kr.
Alfa Romeo 155 2.0 TS, 269.995 kr.
Alfa Romeo 164 2.0 TS Super, 339.998 kr.
Kilde: FDM’s Motor
Ved præsentationen af Alfa 145 i 1994 var priserne ca. 15.000 kr. højere, men i forbindelse med introduktionen af Alfa 146 blev priserne nedsat. Det er det sædvanlige. Bilerne introduceres til højere priser, end markedet kan bære, og efterfølgende må de sættes ned. Det er sket med Alfa 33, Alfa 75, Alfa 155, Alfa 145 og senest med Alfa 159, der har fået nedsat priserne i forbindelse med det minimale facelift. Den eneste, som blev introduceret til den ”rigtige” pris fra start, var Alfa 156, og den blev en gigantisk succes.
Røntgentegning af Alfa Romeo 145 efter facelift nummer to (nye rækkemotorer ved facelift ét og helmalede kofangere ved facelift to). McPherson foran og langsgående svingarme bagtil. Undervognen, inkl. akselafstand, var helt som på Alfa 155.
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og diverse.