ALFA ROMEO G1
Alfa Romeo har også i de første år bygget biler, der så ud som de klassiske Limousiner på den tid ("Ford T-facon"). Der var imidlertid, trods karrosseribyggernes traditionelle karrosser, tale om relativt avanceret mekanik for den tid. |
|
|||||
|
||||||
Limousine med karrosseri af Bollani på London Motor Show i 1921. |
|
|||||
Model G1 var den første Alfa Romeo-model, der på alle punkter var designet efter Første Verdenskrig, ligesom det var den første model med en 6-cylindret motor. Motoren var en sideventilet rækkemotor på 6.330 cm3, der ydede 70 hk. Dette var en meget fornem model, hvilket også kunne ses af en pris på 55.000 lire, alene for chassis'et. Modellen kunne fås som 4-personers limousine, hvor chaufføren sad under åben himmel, som en åben Torpedo Sport med reservehjul monteret bag og som en væddeløb s-udgave med et 2-personers Spider-karrosseri. I 1920 blev der fremstillet to prototyper med et noget kantet kølerdækken, hvorimod de senere eksemplarer havde et mere "harmonisk" kølerdækken. I december 1920 blev de to prototyper forsynet med væddeløbs-karrosserier, og de sluttede på en samlet førsteplads i deres klasse i væddeløbet Coppa del Garda.
G1-modellens popularitet blev begrænset af en vældig hård beskatning, der ramte automobiler med stor slagvolumen, og høje priser på brændstof, og produktionen ophørte i 1922. Der blev fremstillet 52 chassis'er, og de blev alle solgt til australske købere, der efterspurgte motorstærke, hurtige og pålidelige køretøjer til de store distancer. |
|
|||||
|
||||||
Fabrikstegninger til G1-modellen, der også var kendt som model 35-50 HP. Bemærk det usædvanlige baghjulsophæng, hvor det kun er den ene ende af bJadfjedrene, der er fastgjort til chassis'et. Bemærk også den langsgående reaktionsarm parallelt med akslen mellem gearkasse og differentiale. Række-6'eren har to-delte topstykker. |
|
|||||
SPECIFIKATIONER, G1 Opbygning Motor Transmission Bremser Hjulophæng Styretøj Hjul Mål og vægt Præstationer Produktionsår Produktionsantal Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto |
|
|||||
|
|