1921: Alfa Romeo G1

ALFA ROMEO G1

Alfa Romeo har også i de første år bygget biler, der ud som de klassiske Limousiner den tid ("Ford T-facon"). Der var imidlertid, trods karrosseribyggernes traditionelle karrosser, tale om relativt avanceret mekanik for den tid.

   
Limousine med karrosseri af Bollani London Motor Show i 1921.

Model G1 var den første Alfa Romeo-model, der alle punkter var designet efter Første Verdenskrig, ligesom det var den første model med en 6-cylindret motor. Motoren var en sideventilet rækkemotor 6.330 cm3, der ydede 70 hk. Dette var en meget fornem model, hvilket også kunne ses af en pris 55.000 lire, alene for chassis'et. Modellen kunne fås som 4-personers limousine, hvor chaufføren sad under åben himmel, som en åben Torpedo Sport med reservehjul monteret bag og som en væddeløb s-udgave med et 2-personers Spider-karrosseri.

I 1920 blev der fremstillet to prototyper med et noget kantet kølerdækken, hvorimod de senere eksemplarer havde et mere "harmonisk" kølerdækken. I december 1920 blev de to prototyper forsynet med væddeløbs-karrosserier, og de sluttede en samlet førsteplads i deres klasse i væddeløbet Coppa del Garda.

 

G1-modellens popularitet blev begrænset af en vældig hård beskatning, der ramte automobiler med stor slagvolumen, og høje priser brændstof, og produktionen ophørte i 1922. Der blev fremstillet 52 chassis'er, og de blev alle solgt til australske købere, der efterspurgte motorstærke, hurtige og pålidelige køretøjer til de store distancer.

   
Fabrikstegninger til G1-modellen, der også var kendt som model 35-50 HP. Bemærk det usædvanlige baghjulsophæng, hvor det kun er den ene ende af bJadfjedrene, der er fastgjort til chassis'et. Bemærk også den langsgående reaktionsarm parallelt med akslen mellem gearkasse og differentiale. Række-6'eren har to-delte topstykker.

SPECIFIKATIONER, G1

Opbygning
Chassisramme med karrosseri af stålplader. Langsliggende motor placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
6-cylindret sideventilet rækkemotor med en sideliggende, kædetrukket knastaksel. To ventiler pr. cylinder. Samlet motorblok og topstykke i støbejern i to halvdele (hver til 3 cylindre). Boring 98 mm. Slag længde 140 mm. Slagvolumen 6.330 cm3. Kompression 4,6:1. 1 stk. vertikal enkeltkarburator. Maksimal ydelse 70 hk ved 2.100 o/m. Litereffekt 11 hk/I.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med "uden­dørs" gearstang, monteret chassis­rammen. Tør dobbeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,5:1; 2. I 2,42:1; 3.1,72:1; 4.1:1; R. 3,5:1. Udveks­ling i differentiale: 2,875:1.

Bremser
Ingen foran. Mekaniske tromlebremser bag.

Hjulophæng
For: Stiv aksel med halvelliptiske, langsliggende bladfjedre.
Bag: Stiv aksel med elliptiske, langsliggende bladfjedre. Reaktionsarm mellem chassis og bagaksel.

Styretøj
Snekke/rulle.

Hjul
Fælge af støbejern. Dæk i størrelse 895 x 135.

Mål og vægt
Længde 449 cm. Akselafstand 340 cm. Sporvidde for og bag 145 cm. Egen­vægt 1.500 kg (med 4-personers karrosseri). Benzintank 75 liter.

Præstationer
Tophastighed 120 km/t.

Produktionsår
1921-1922.

Produktionsantal
82 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto