1952: Alfa Romeo 6C 3000 CM

 

ALFA ROMEO 6C 3000 CM

Alfa Romeo 6C 3000 CM var Alfa Romeo's våben i midten af 50'erne, hvor det store væddeløb vej var Mille Miglia. Designmæssigt er der tydelige lighedspunkter med Disco Volante. 6C 3000 CM fandtes både som coupé og som spider.

 
 

Alfa Romeo 6C 3000 CM (Competizione Maggiorata, forøget konkurrence) blev introduceret i 1952 med et design af Colli og med samme stil som model 1900 C52 Disco Volante (flyvende tallerken). Motoren var genbrug fra prototypen 6C 3000, der kun nåede at blive fremstillet i tre eksemplarer, før den blev vraget til fordel for model 1900. Model 6C 3000 CM's slagvolumen var dog blevet øget til 3.495 ccm, og den maksimale ydelse var hele 246 hk. Der blev i alt fremstillet 6 eksemplarer af model 6C 3000 CM, fire Coupé og to Spider.

Model 6C 3000 CM Coupé opnåede en andenplads i Mille Miglia i 1953 med Juan Manuel Fangio efter Gianni Marzotto i en Ferrari 4.100 ccm, foran Felice Benotto i en Lancia 3.000 ccm. Den åbne version (Spider) vandt det første Supercortemaggiore Grand Prix i Merano i 1953, igen med Juan Manuel Fangio bag rattet.

I 1953 blev den ene spider ombygget for at leve op til et nyt reglement, der kun tillod motorer under 3.000 ccm. Motorens slaglængde blev reduceret til 83 mm, hvilket gaven slagvolumen 2.943 eem. Denne model er kendt som Alfa Romeo 6C 3000 PR (pas so ridotto, kort akselafstand), da akselafstanden var blevet reduceret til 220 cm. Det afkortede eksemplar skulle have haft sin debut i det andet Supercortemaggiore Grand Prix Monza, men Consalvo Sanesi forulykkede under en testkørsel og pådrog sig alvorlige kvæstelser. Bilen blev knust.

I 1955 blev den anden spider forsynet med skivebremser for og bag, og den befinder sig nu Alfa Romeo's museum i Arese ved Milano.

   
Et røntgenbil­lede af model 6C 3000 CM Spider afslører bilens tekniske opbygning. Bemærk de bageste skive­bremser, monteret helt inde ved differentialet. De andre modeller var udstyret med tromlebremser, monteret samme sted.

SPECIFIKATIONER, 6C 3000 CM

Opbygning
Chassisramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
6-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Morblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 87 mm. Slaglængde 98 mm. Slagvolumen 3.495 ccm. Kompression 8,2:1. Tre stk. dobbelte vandrette karburatorer. Maksimal ydelse 246 hk v/6.500 o/m. Litereffekt 70,4 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltplade­kobling. Udveksling i differentiale: 3,7:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskop-støddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: De Dion-aksel, panhardstang, skruefjedre og hydrauliske teleskop-støddæmpere.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag (fra 1955: Skivebremser). Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Trådhjul med aluminiumsfælg og dæk i størrelse 6,5×16" (også med 7×16" bag)

Mål og vægt
Længde 383 cm. Bredde 162 om. Højde 114 om. Akselafstand 225 om. Sporvidde for og bag 131 cm. Egenvægt 960 kg. Benzintank 110 liter.

Præstationer
Tophastighed 250 km/t.

Produktionsår
1952-1954

Produktionsantal
Coupé: 4 stk.,
Spider: 2 stk.

(Forskellige sæt data på bilen. Bl.a. 260 hk v/7000 o/m og 2943 ccm).

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto & WWW.