ALFA ROMEO SPIDER 1600 DUETTO
Alfa Romeo Spider 1600 blev præsenteret på Automobiludstillingen i Genève i marts 1966, som en afløser for Giulietta/Giulia Spider fra 1955. |
|||||
![]() |
|||||
Alfa Romeo Spider 1600 “Duetto“, 1966. | |||||
![]() |
|||||
…og med hardtop. | |||||
Den nye Spider var designet af Pininfarina, og det var designhusets sidste bil, inden Battista Pininfarinas død i 1966. Designet var nyt, og bilen fik hurtigt tilnavnet “Osso di seppia” (italiensk for blæksprutte-knogle) på grund af dens runde form, den lave front og hæk og indpresningen på siden fra forhjulet og bagud. Kun to måneder efter dens præsentation i Genève blev den sejlet over Atlanten med det gode skib Raffaello for at blive udstillet i USA.
Bilen er kendt som “Duetto“, men officielt har den aldrig heddet andet end Alfa Romeo Spider 1600. Alfa Romeo udskrev en konkurrence for at finde et velegnet modelnavn, og vindernavnet blev “Duetto” (italiensk for duet), men man har aldrig gjort brug af vindernavnet i brochurer, etc.
Bilen havde en birolle i Mike Nichols’ film “The Graduate” (Fagre Voksne Verden) fra 1967 med Dustin Hoffman og Anne Bancroft. Mike Nichols vandt en Oscar for bedste instruktion, og Simon & Garfunkel havde lavet musikken. Mon ikke de fleste kender sangen “Mrs. Robinson”, der også blev indspillet af Frank Sinatra? |
|||||
![]() |
|||||
På røntgentegningen kan man se de mange grundlæggende fælles træk for alle 105-modellerne. Motor med dobbelt overliggende knastaksler, skivebremser på alle hjul, dobbelte tværsvingarme foran, og stiv bagaksel med skruefjedre og reaktionsarme bag. | |||||
I 1967 kom Spider 1750 Veloce, der i sit ydre var identisk med Spider 1600. Den havde en motor på 1.779 cm3 med en maksimal ydelse på 114 hk, hvilket tillod en tophastighed på 188 km/t. De øvrige tekniske ændringer var en hydraulisk manøvreret kobling, Spica-brændstofindsprøjtning til det amerikanske marked, og man kunne nu vælge et 25%-spærredifferentiale som ekstraudstyr.
For at tiltrække et yngre publikum blev Spider 1300 Junior præsenteret i 1968. I sit ydre var den ligeledes identisk med Spider 1600, og den havde en motor på 1.290 cm3 med en maksimal ydelse på 88 hk, der rakte til en tophastighed på 168 km/t. Spider 1300 Junior var ca. 20% billigere end Spider 1750 Veloce og var dermed attraktiv for det yngre publikum. |
|||||
![]() |
|||||
Her overrækker Alfa Romeo-direktøren Giuseppe Luraghi nøglerne til præmien til vinderen af navne-konkurrencen, Guidobaldi Trionfi. | |||||
![]() |
|||||
Cockpittet i en Alfa Romeo Spider 1600 “Duetto” fra 1966. Gennem Spider-modellens 28 år lange liv fik den tre større facelift udvendigt og endnu flere indvendigt. |
|||||
![]() |
|||||
Bagagerum på 300 liter er flot, især når de efterfølgende GTV og Spider (Tipo 916) kun rummer det halve. | |||||
SPECIFIKATIONER, Spider 1600 “Duetto“ Opbygning Motor Transmission Hjulophæng Styretøj Bremser Hjul Mål og vægt Præstationer Produktion Nypriser i 1967 |
|||||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto. |
|||||