En lørdag eftermiddag i maj mødtes en større flok medlemmer i Vejen for at kigge på en masse spændende biler og motorcykler.
De nybagte ejere af en classico Alfa, Tove & Bo Jørgensen, fortæller: Den 6. maj i år skulle vi være med til vores første arrangement i Classico Registeret. Der var aftalt stævne på Q8-anlægget Harte N, lige vest for Kolding, klokken 11.00. Da vi indfandt os klokken to minutter over elleve, var der allerede mødt en 10-15 flotte gamle Alfa Romeo´er…. Hans Jørgen og John Becker i deres Duetto´er, Jens Andresen fra Rødekro i hans flot-restaurerede røde 2600 Touring fra 1962, et antal Spidere fra 1970´erne og firserne, en Bertone Coupé samt Leif Olesen i hans røde Zagato Junior. I alt vel omkring 15 flotte og velholdte Alfa´er. Efter en god gang dækspark, udveksling af gode tips om dit og dat, samt en lille frokost i cafeteriaet kørte vi så i samlet flok de 24-25 km til Vejen, – hvor vi skulle kigge på (ja det lyder måske utroligt) – biler. Vi var nemlig inviteret på garagekig hos Flemming og Helge Schelde, som i mange år har samlet et gedigent antal gamle veteranbiler og -motorcykler af mange forskellige mærker. Og lad det være sagt fra starten, – det var en utrolig flot samling af gamle biler, hvor visse eksemplarer helt sikkert stod flottere i dag, end da de kørte ud fra fabrikkerne for over 50 år siden. Allerede ved fortovskanten blev vi budt velkommen af brødrede Schelde, – og efter at vore biler var parkeret, blev vi inviteret indenfor i, hvad man næsten kunne kalde et teknisk museum for veteranbiler- og motorcykler. Ude bagved i solskinnet var der opstillet en perlerække af flotte Opler, -den ældste fra 1931 den yngste fra midten af halvtresserne. Heraf en enkelt eller to helt originale uden restaurering, – og alligevel i driftsklar og god stand, – men specielt en åben Opel Kapitän fra 1939 trak opmærksomheden til sig her. Herude stod også en Volvo 444, – og så det helt store tilløbsstykke: en stor sort Lea-Francis Coventry fra 1946. (ja, jeg havde heller aldrig hørt om sådan én før). En meget imponerende og herskabelig limousine, der godt kunne minde om en Bentley. Lea-Francis fabrikken startede i Coventry i 1895 som cykelproducent, siger Internettet. I 1903 udvidede man produktionen til også at omfatte bilproduktion – for også fra 1911 af producere motorcykler. Fabrikken nåede at producere omkring 10.000 biler, – hvoraf omkring 420 stadig er kørende. Fabrikken lukkede i 1963 på grund af økonomiske problemer. |
||||
![]() |
||||
Classico’erne havde indtaget P-pladsen i Vejen. | ||||
![]() |
||||
Der blev talt ivrigt om den enkelte model. | ||||
![]() |
||||
En imponerende samling af køretøjer udenfor i forårssolen. | ||||
Også indenfor var der meget at kigge på. Her kunne vi bl.a. se en sølvgrå Mercedes 190SL fra 1962, to MG-sportsvogne, – en MGA fra 1959 og en TF fra 1954. Der var også en sølvgrå Alfa Duetto Spider fra 1969 samt endnu en Lea-Francis Coventry/hvid åben sportsvogn fra 1950. En utrolig flot vogn. Efter sigende findes der kun tre Lea-Francis-biler i Danmark, – og to af disse findes altså her hos Flemming og Helge i Vejen. Og så var der plader på alle bilerne. (skatteministeren burde sende en erkendtlighed hvert år til jul). I dag hvor jeg ville indhente lidt yderligere information om årgange osv på de enkelte biler på telefonen, måtte jeg ringe igen senere, – Flemming og Helge var nemlig ude og lufte nogle stykker af deres flotte biler. Arrangementet sluttede med at vi blev bænket til en hyggelig gang kaffe med hjemmebag i værkstedet. Snakken gik naturligvis lystigt til henad klokken halvfem,- hvor vi kunne køre hjemad i det fine vejr og nyde de mange indtryk fra en god og hyggelig eftermiddag. Fra Sønderborg siger vi tak til arrangørerne og til Flemming og Helge Schelde. |
||||
![]() |
||||
Indenfor dukkede der nogle Alfa Romeo’er op – Classico selvfølgelig. | ||||
![]() |
||||
Kaffen blev til sidst indtaget i værkstedets skygge. | ||||
foto: Gert Lehmann
|
||||