Alfa Romeo klubbens historie:
Den 21. marts 1979 blev der holdt stiftende generalforsamling for Alfa Romeo Klub Danmark i Alfa Romeo Danmarks serviceskolelokaler på Hørsketten i Tåstrup, hvor den daværende importør stillede lokaler til rådighed. Allerede i november 1979 var der 70 medlemmer, og for at holde kontakt til klubmedlemmerne indså man hurtigt, at det var nødvendigt med et klubblad. Klubkontingentet er 120 kroner. Det første klubblad udkom i januar 1980 og var to foldede A4-sider, hvilket gav et 8-siders A5-blad. Der afholdes kaffemøder med film og Alfa Romeo-snak. Der var glatførekursus på Artillerivejens Kaserne på Amager, og der var besøg hos Bosch Magneto. Der blev afholdt en konkurrence om udformningen af klubmærket. Det lille 8-siders klubblad udkom hver måned med indbydelser til kommende arrangementer, referat fra arrangementer, små historier, annoncer, m.v. I efteråret 1980 drog tre af bestyrelsesmedlemmerne til Jylland for at møde en repræsentant fra Skagen Alfa Romeo Klub, samt en Alfa-fan fra Holstebro. Her aftaltes det, at der skulle dannes to afdelinger under Alfa Romeo Klub Danmark, kaldet Nordjyllandssektionen og Midtjyllandssektionen, med henblik på rekruttering af jyske medlemmer og afholdelse af jyske arrangementer. I 1981 benyttede vi for første gang lokaler på Nærum Gl. Skole til klubmøder en gang om måneden, og der blev også for første gang afholdt kåring af Årets Alfa Romeo i forbindelse med et besøg på Ålholm Automobilmuseum. Midtjyllandssektionen og forbindelsen til Skagen-klubben forsvinder.
I efteråret 1981 er der 90 medlemmer.
Importen af Alfa Romeo blev i 1982 overtaget af Nissan Danmark, og direktøren, Kaj Balsborg, var meget entusiastisk omkring vor klub, og Nissan Danmark overtog omkostningerne til trykning af vort blad. Der blev sat mange penge af, og bladet blev nu trykt på flot “æggeskals-papir”, og typerne blev rigtig “sat” hos en bogtrykker. Bladet blev udvidet til 16 sider og udkom fortsat hver måned. Der startede en tradition med afvikling af gokart-arrangementer. De første år foregik det på Jersie gokart-bane (der er nu køreteknisk kravlegård, og banen kan ses fra Køge Bugt-motorvejen).
Vi besøgte for første gang Ole Sommers Veteranbilmuseum i Nærum, og det har vi så gjort med jævne mellemrum på 3-4 år siden da, senest både november 2004 og januar 2005, da der blev overtegnet til det første møde. I foråret 1982 blev den jyske klub, Club Alfa Romeo Jylland, dannet, idet det ikke lykkedes for “hoved-klubben” at få oprettet lokalafdelinger i Jylland. I 1983 afviklede vi blandt andet manøvreprøver med tidtagning på det fine område omkring Nissan-importørens bygninge, og andre steder, bl.a. på lossepladsen i Helsingør. Vi blev også inviteret af importøren til at deltage i et arrangement på JyllandsRingen, hvor der var afprøvning af alle de nye Alfa Romeo-modeller.
Medlemstallet var nu oppe på 160.
I foråret 1984 dannede fynboerne deres egen Alfa Romeo-klub. I 1984 blev der for første gang afholdt et klubmesterskab, hvor man medtog resultater fra følgende arrangementer: Manøvreprøver i Kvistgård, Forårsløb i Nordsjælland, Gokart-løb i Jersie, Sommerrally ved Borup Kro, Ring Knutstorp i Sverige og Orienteringsløb i Gilleleje … |
|||
Fiat køber Alfa Romeo:
I 1985 overtog Ole Ingemann importen af Alfa Romeo fra Nissan.
I 1986 besøgte vi som sædvanligt svenskerne i forbindelse med bane-arrangementer, og vi havde bl.a. klubaften om motorolier med Shell. Vort årlige julebanko samt Familierally med kåring af Årets Alfa Romeo blev også afholdt som sædvanligt, og arrangementet sluttede på Ålholm Automobilmuseum.
1. januar 1987 blev Alfa Romeo-fabrikken overtaget af Fiat.
1988 er det første år, hvor der i Tyskland blev afholdt Internationalt Træf, specielt for forhjulstrukne Alfa Romeoer, “BoxerTreffen”. Disse havde måske følt sig lidt “ugleset” og afholdt derfor træf, hvor “fundamentalisterne” med de baghjulstrukne Alfa Romeoer ikke dominerede det hele. Årets Familierally startede igen hos ABC Autoopretning i Helsingør, og det sluttede ved Heatherhill pakeringsplads ved Rågeleje.
1989 er året, hvor den store Alfa Romeo-karavane (slutter på Nordkap) kom forbi Danmark, og vi kunne beundre de mange (35-40) flotte gamle Alfa Romeoer på Rådhuspladsen i København. Årets Familierally startede hos CarCentre og sluttede i Kastrup Havn ved Restaurant Peter Bådsmand. Fra starten af 1990 overtog Peter Dyrelund produktionen af klubbladet. Det blev besluttet, at bladet skulle udkomme seks gange om året. Det var fortsat i A5 størrelse, og opsætningen blev lavet på en hjemmebygget “lyskasse”. Vi fik en rabatordning med Shell, der bevirkede, at vi kunne købe benzin på konto med 25 øre i rabat pr. liter.
I 1990 havde Alfa Romeo-fabrikken 80 års jubilæum, og det blev fejret med et arrangement, Euro Trophaeum, hvor 80 klassiske Alfa Romeoer kørte rundt i Europa til alle hovedstæderne, dog med København som den nordligste by (man besøgte altså ikke de øvrige nordiske lande). Det blev en enestående oplevelse at se alle de spændende Alfa Romeoer i samlet flok. Årets Familierally startede hos Hersild & Heggov, og det blev et noget alternativt arrangement, hvor de indlagte spørgsmål og svar var ekstra “kreative”. Arrangementet var lavet af det nys nedsatte turudvalg, bestående af de personer, der senere bliver kendt som 105-fraktionen, nemlig Daniele Dezzi, Jesper Lassen, Jesper Jørgensen og Troels Marstrand. Turen sluttede på Hillerød Torv, hvor Troels Marstrands 2000 GTV Bertone bliver kåret som Årets Alfa Romeo 1990.
Ved august-nummeret af klubbladet gik redaktøren over til at bruge sin computer i stedet for den gamle skrivemaskine, og skriften og layout blev ændret en smule. Klubbladet udviklede sig med hensyn til antal sider til 52, men det var fortsat i A5-størrelse. I midten af 1990 begyndte Peter Dyrelund at overveje, om det virkelig kunne være rimeligt, at der i Danmark sad tre redaktører for tre Alfa Romeo-klubber og forsøgte at skrive til dels de samme historier. Hvis man kunne forene kræfterne, kunne der alt andet lige komme et betydeligt bedre klubblad ud til mange flere Alfa Romeo-fans. Både med hensyn til arbejde og trykkeudgifter ville det være en stor fordel med et fælles blad for de tre klubber.
Den jyske og den fynske klub blev kontaktet, og den 25. november 1990 afholdtes det historiske møde, hvor det blev besluttet at lave et bladsamarbejde. Den fynske klub hed Alfa Romeo Club Fyn, og den jyske hed Club Alfa Romeo Jylland, mens den landsdækkende (reelt sjællandske) fortsat hed Alfa Romeo Klub Danmark. Udover bladsamarbejdet blev det besluttet, at bestyrelserne ved de næste generalforsamlinger skulle foreslå, at alle klubberne ændrede navn til Alfa Romeo Klub Danmark, med tilføjelsen henholdsvis Sektion Fyn, Sektion Jylland og Sektion Sjælland. I starten kunne man ikke rigtig enes om et fælles klublogo, men det kom senere. Man enedes også om et fælles kontingent på 250 kr., og at alle medlemmer kunne deltage i hinandens arrangementer … |
|
Mod et nyt årtusinde:
Medlemstallet for de tre klubber er på i alt 341 ved årets udgang. Fordelingen var, ligesom den faktisk uændret har været lige siden, med 50-52% på Sjælland, 36-38% på Jylland og 8-12% på Fyn. Klubbladet var nu ved at sprænges med 60-64 sider, stadig i format A5. I 1992 gik vi så endelig over til klubblad i A4-format. Det første store, fælles Alfa Romeo Træf blev afholdt af fynboerne på Tåsinge og blev en stor succes. Vi afholdt også igen Årstræf for Bilmærkeklubber, og vi blev nummer tre i konkurrencen efter MG-klubben og Porsche-klubben. Vi deltog fortsat i den svenske klubs banearrangementer, og i 1992 drog 9 klubmedlemmer helt op til Mantorp Park for at køre på banen der. På generalforsamlingen blev kontingentet hævet til 300 kr. (hvilket blev bibeholdt indtil år 2005!). Pr. 1. juli 1992 overtog Fiat Automobiler Danmark importen af Alfa Romeo i Danmark, og fra 1. januar 1993 overtog Giovanni Osellame posten som direktør hos Fiat Automobiler Danmark, og det blev til stor fordel for os, for Osellame var nemlig ikke “Fiat-mand”, men derimod “Alfa Romeo-mand”. Det var blandt andet takket være Giovanni Osellame (og PR-direktøren i Danmark, Fulvio Graglia), at vi i 1994 kom på et storslået besøg på fabrikken i Italien. 1993 var året, hvor Alfa Romeo dominerede DTM i Tyskland med Alfa 155 V6 TI, med blandt andet Larini bag rattet. Det blev indledningen til en tradition, hvor vi tog til et DTM-løb hvert år. Det første år tog vi det nærmeste, nemlig på Avus i Berlin. I starten af året enedes de tre sektioner om et fælles klubmærke, nemlig det tidligere sjællandske/landsdækkende mærke, hvor prikkerne blot blev erstattet af teksten “Alfa Romeo” med den korrekte skrift ovenover, og Klub Danmark nedenunder. Årets store Alfa Romeo Træf blev afholdt på De Hvide Svaner Camping ved Næstved. Klubberne indledte en hvervekonkurrence, hvor det gjaldt om at hverve flest medlemmmer. I slutningen af 1993 skrev Alfa Romeo Italien og Fiat Automobiler Danmark kontrakt med Kris Nissen om, at han skulle køre i DTM 1994 og i Noscar i Danmark i en 155 Q4. Nu var der yderligere incitament til at komme ud at se motorløb. I 1994 blev der for første gang afholdt “Italiensk Bilmærkedag” ved Odense. Det er arrangementet, der senere udviklede sig til det årlige Bella Italia. Vi blev inviteret til fabrikken i Italien i begyndelsen af maj 1994 for at se nye Alfa Romeo-modeller, inden de blev præsenteret offentligt. Vi lavede en tur ud af det og indledte med at overvære DTM-løbet på Nürburgring. Så kørte vi videre til Italien, hvor vi gik på Alfa-museet, og derefter fik vi rundvisning på Alfa Centro Stile, hvor de røde dækkener blev løftet af ikke mindre end fire helt nye, endnu ikke offentligt viste Alfaer. Det var Alfa 145, Alfa 146, GTV og Spider. Det var en enestående oplevelse. På vejen hjem besøgte vi det berømte Rosso Biancho museum i Aschaffenburg. I Sverige vandt vi Årstræf for Bilmærkeklubber 1994 foran Porsche-klubben. Vi lejede også Ring Djursland til banekørsel for medlemmerne. Årets Alfa Romeo 1994 bliver igen Leif Olesens Junior Zagato, og det store træf blev afholdt i Kollund i Sønderjylland. I 1995 blev der afholdt en trivselsanalyse, hvor medlemmerne skulle svare på en masse spørgsmål. Med fine præmier i lodtrækning blandt de indsendte besvarelser opnåede vi en helt utrolig flot besvarelsesprocent på over 50. Vi fandt blandt andet ud af, hvad der interesserede medlemmerne generelt, hvordan de var blevet opmærksomme på klubbens eksistens, og hvad der interesserede mest i klubbladet. Den korte udgave af konklusionen var, at rigtig mange var “passive” medlemmer, og at klubbladet derfor var det vigtigste aktiv. Det blev derfro besluttet, at der under ingen omstændigheder måtte spares på bladet. Bladet fik nu rød forside og blev udvidet fra 36 til 48 sider. Vi afholdt banekørsel på JyllandsRingen i samarbejde med BMW-klubben, og på trods af, at BMW’erne var de kraftigste, var det naturligvis en Alfa Romeo (Birger Sørensen i en Alfa 33 16V), der var hurtigst i tidskørslen. Vi inviterede også BMW-klubben til at deltage i vort arrangement på Ring Djursland, og også her blev den hurtigste bil en Alfa Romeo (Peter Dyrelunds Alfasud). Det årlige Alfa Romeo Træf blev igen afholdt på De Hvide Svaner Camping. 1996 var året for den store Alfa Romeo-udstilling på Kunstindustrimuseet, La Bellezza Necessaria. Denne fantastiske udstilling kom til Danmark, efter at have været i Barcelona og Amsterdam, og det blev årets højdepunkt med megen omtale af Alfa Romeo, og endnu en chance for at få nye medlemmer til klubben. Ved Årstræf for Bilmærkeklubber vandt Alfa Romeo-klubben foran Lotus og Porsche. Ved det årlige Alfa Romeo Træf, der denne gang blev afholdt i Nordjylland, blev Leif Olesens Junior Zagato kåret som Årets Alfa Romeo for 3. gang, og han fik pokalen til ejendom. Vi blev også igen i 1996 inviteret til at se nye modeller på Alfa Centro Stile, og vi kombinerede turen til Italien med besøg ved ITC-løbet på Norisring samt bilmuseet i Mulhouse. På Centro Stile så vi Alfa 156 (et år før den officielle præsentation), Alfa 166 (mere end to år før officiel præsentation!), Spider Monoposto og Nuvola. Endnu en storslået oplevelse. I Jylland havde man stor succes med julearrangementet, og i 1996 kom man blandt andet på veterantogtur. På Fyn og Sjælland holdt man fast ved det årlige julebanko med en overdådighed af præmier. I 1997 fik klubbladet farver på forsiden, en farveplakat på midtersiden, og farve på fire sider yderligere. Årets Alfa Romeo Træf blev afholdt på Sandager Næs Camping på Fyn. Der var som sædvanlig banekørsel på Ring Djursland og Lindtorp Flyveplads, og også på flere af de svenske baner, bl.a. Knutstorp og Anderstorp. Vi blev inviteret til træf i Hamburg af den tyske klub, og vort fremmøde var så fint (over 20 danske biler), at vi overgik tyskerne i antal. Den 7. marts 1998 blev klubbens lokaler på 100 m2 indviet. Det var lokaler, som Peter Dyrelund havde stillet til rådighed i sit hus efter en større om-/tilbygning. Der blev indstiftes et klubmesterskab, hvor resultaterne fra fire afdelinger talte med. Det var kørsel på Lindtorp (flyveplads i Jylland), Ring Knutstorp, Ring Djursland og Fredericia KTI. I løbet af vinteren 1998/1999 drøftedes reglementet for to klubmesterskaber dels ClubSport, hvor man kunne deltage med almindelige, indregistrerede biler, og konkurrencen er kørsel på tid, og dels ClubRace, hvor vi deltog sammen med HMS, og hvor bilerne skulle have styrtbur, ildslukker og hovedafbryder, og hvor der kørtes egentlig heatkørsel. Daniele Dezzi vandt DASU-mesterskabet for historiske biler, og i vort ClubSport-mesterskab blev vinderne i de tre klasser, Morten Elsborg (GTV6), Thomas Vølund (Alfa 33 1.7) og Vi besøgte igen fabrikken i Italien og så den nye Alfa 156 Sportwagon i designcenteret. Vi besøgte også Rosso Bianco museet igen. Det store Alfa Romeo Træf blev afholdt på Bøsøre Camping på Fyn. I år 2000 kørtes ClubRace og ClubSport igen med små justeringer. Vi havde fået FL Nordic som sponsor for ClubRace, og turneringen omdøbtes til “Selénia ClubRace”. Sponsoreringen var så fin, at vi kunne tilbyde 300 kr. i tilskud pr. deltager pr. arrangement, og derudover fik vi 200 liter racing-olie til uddeling som præmier. Ved klubaftenerne havde vi blandt andet Poul Heickendorff på besøg. “Lille Poul” fortalte spændende om de glade racerdage i 60’erne. Årets højdepunkt var den ultimative pilgrimsrejse til Italien i egne biler, en gentagelse af turen fra 1994 og 1996, hvor vi hver gang besøgte Alfa Centro Stile og andre steder. Men denne gang blev turen ekstra indholdsrig, og vi besøgte på samme tur Techno Classica Essen, Franco Sbarro Museet, Fiat Lubrificanti (Selénia Oil), Alfa museet, Alfa Centro Stile (så ny Alfa 147), Tarox bremsefirma, Colombo & Bariani, Alfa Romeo-fan Chiapparini (med en fantastisk samling racer-Alfaer) og endelig Rosso Bianco museet i Aschaffenburg. Det var en meget spændende tur på syv dage. I Forum afholdes en udstilling for sportsvogne og racervogne, og vi havde en stor stand med hele syv biler. Ved kørekurset på Nürburgring deltog 14 danske biler … |
|
Mod de 25 år:
I slutningen af året havde de tre Sektioner tilsammen 1532 medlemmer.
Vi indgik i 2001 en aftale med forsikringsmæglerfirmaet. Via ordningen kunne vi nu tilbyde den billigst mulige forsikring uden, at man skulle spørge alle steder. Også medlemmer med mere specielle biler fik mulighed for at tegne rimelig forsikring. Midt på året skiftede vi trykker, og hvor der tidligere havde været 8 farvesider ud af de sædvanlige i alt 48 sider, blev der nu farver på 32 ud af de 48 sider. Det var sjællændernes tur til at afholde det årlige Alfa Romeo Træf, og det blev i Hillerød på en campingplads inde i byen! Det store arrangement sluttede på Frederiksborg Slot.
Et uopfordret tilsendt forslag til nyt forside-layout blev i 2002 anledningen til, at redaktøren bad om nye forslag til udformningen af forsiden. Redaktionen modtog fire flotte forslag, og redaktøren bad om medlemmernes kommentarer. De modtagne kommentarer pegede næsten entydigt på den unge Rasmus Nordmands forslag (det layout, som forsiden har i dag). Rasmus studerede til grafiker, og efterfølgende kom han også med forslag til justering af layoutet inde i bladet, og dette gennemførtes fra nr. 6/2002. Selénia var fortsat sponsor for vores ClubRace og ClubSport, men sponsoreringen blev ændret, og i den anledning bidrog klubkassen også således, at tilskudsordningen med 300 kr. pr. arrangement blev ændret til, at der var tilskud på 300 kr. til alle arrangementer (dog maks. 4), hvor medlemmerne skulle “over vand”.
Årets træf for Bilmærkeklubber på Ring Knutstorp, som Alfa Romeo-klubben havde afholdt siden 1991 (enten alene eller i samarbejde med andre klubber), blev det sidste, hvilket først og fremmest skyldtes vanskelighederne med at samle tilstrækkeligt med hjælpere. Der blev igen arrangeret tur til Italien. Denne gang var det den jyske sektion, der stod for dette, og det blev en bustur. Her så man Mille Miglia, og der blev besøg på Alfa Museo Storico og Ferrari-museet. Det blev også til et besøg på Monza og hos en stor brugtvognsforhandler i Luzzago med mange spændende biler. Det årlige Alfa Romeo Træf afholdtes på Grønnehave Camping ved Nyborg. De traditionelle arrangementer afholdtes som vanligt, og det var bl.a glatførekursus, julebanko, aften for ny medlemmer, køretur til “Malerklemmen”, m.v. I 2002 prøvede vi også med Kend-din-bil-aften på Teknisk Skole i Roskilde. Der var flere aftener, fordelt på de forskellige modeller, trans-aksel, boxer, 156, m.v. Det blev en succes, men problemet med aftenerne var tildels, at det kneb med at finde foredragsholdere. Vi kørte også gokart, og det blev på den nye bane ved Holbæk, hvor vi afholdt et Mini Le Mans, hvor der var meget tæt opløb. De tre første hold var på omgangshøjde med 142 omgange i løbet af de to timer, og forskellen mellem nr. 1 og 3 var kun 11 sekunder.
I årets første klubblad 2003 indledte Anna Harboe traditionen med, at bladet også skulle indeholde noget “andet italiensk”. Italiensk for Begyndere kaldte vi det, og det var først og fremmest italiensk mad, der var på dagsordenen, men også kultur, design, vin og sprog. Arangementsmæssigt indledte vi en tradition med “St. Køredag”, hvor vi i samlet flok kørte en tur, som startede eller sluttede hos en Alfa Romeo-forhandler. Kørekurset på Nürburgring, som traditionelt samlede en lille trofast flok danskere, hvor over halvdelen er med Alfa Romeo-biler, fik i 2003 overvældende deltagelse. Ikke færre en 20 danske biler og 30 personer fik årets oplevelse, og denne blev skildret på udmærket vis af både Camilla Gamst og Christian Lysholm. Det årlige Alfa Romeo Træf blev afholdt på Hampen Sø Camping Jylland. Vi fik en ny klubtøj-leverandør, og Alfa-Shop’en udvidede med forskelligt “merchandise”. 2004 var året, hvor klubben havde 25 års jubilæum, og det blev fejret med et ekstraordinært stort Træf på Borrevejle Idrætscenter (ved Roskilde). Der var knapt 300 deltagere. Busturen til Italien blev gentaget, denne gang dog ikke i sovebus, men med besøg endnu flere steder end sidst. Der blev afholdt et Kvinde-kend-din-Alfa med rimelig succes, og der var også et madlavningskursus (italiensk mad naturligvis). En gruppe medlemmer tog til Nürburgring for at deltage i hollænderen, Ron Simons, kørekursus. Her fik deltagerne stillet banepræparerede Alfa 75 Twin Spark til rådighed (to personer i hver bil). I august gik vi over til farve på alle siderne i klubbladet. En voldsom portostigning, foranlediget af den borgerlige regerings beslutning om, at portotilskud til foreninger skulle falde bort, betød, at vi for første gang i 14 år måtte hæve kontingent, fra 300 til 350 kr.
Ved slutningen af klubbens 25. år kunne vi tage imod medlem nr. 1.000 på Sjælland og medlem nr. 2.000 generelt i alle tre sektioner. |
|