Et fugtigt træf i det nordsjællandske

Classico Træf 2008

(Uddrag af Peter Ruben Larsens beretning til klubbladet)

Hvordan havner man på sådant et træf ??

Det begyndte i midten af 70’erne da jeg fik smidt et sæt nøgler i hovedet af Alfaforhandler Lars Bang, dengang Århus. Nøglerne var til en dueblå Giulia Nuova Super 1600 – der på prøveturen kørte formidabelt på de små snoede veje.

Siden da har jeg gået rundt med et ”Cuore” for Giulia Sedan. I 2000 vågnede hjertet til dåd, da jeg købte en hvid 1977’er Giulia Nuova Super 1600 af Daniele, nu Stelvio i Måløv. Brede fælge med Pirelli P6000, gule koni dæmpere og en skarpere knastaksel, nej ! hvor kunne den køre. Et par lange nætter som deltager i Alfa klubbens Coast to Cost rally tværs over Jylland fra solnedgang til solopgang, se det var noget, der kunne få adrenalinet til at banke på de små mørke biveje. Ikke mindst i svingene, hvor et tryk på gaspedalen i stedet for på bremsen, viser hvilken herlig vogn en Giulia Sedan er. Min kollega var co-driver, han blev så begejstret, at han købte bilen af mig.

Jeg var af omstændighederne tvunget til at sælge, for jeg var ”kommet til at købe” en Giulia mere på Fredericiamessen i 2002 – uden min hustrus vidende. Den stod bare der: En enejers Super fra 1967. Fruen i huset, Lene, og jeg er heldigvis kommet overens med et fælles ejerskab og en fælles entusiasme for Alfaen.

I år fik jeg rettet de sidste (tidkrævende) småting og fik Giuliaen på plader. Undervejs har jeg mødt megen imødekommenhed og velvilje fra andre classico-ejere og ikke mindst min og min fars uforlignelige Alfa mekaniker gennem tiderne: Henning Flückt, Risskov.

   
”Neej ! far, se alle de Alfaer” kortegen samles.
Søren får lidt moralsk “opbakninig” på vejen …
Giulia Spider og Giulietta Spider på besøg hos Hersild & Heggov.
I mellemtiden er jeg blev en ældre herre med ”blød” hat. (Det ændrer sig dog lidt, når jeg sætter mig bag rattet i Giulia’en, nyder den sprøde udstødning og accellererer gennem et par skarpe sving.)
 

En dag dukker der en mail op på skærmen fra den allestedsnærværende Hans Jørgen fra Ry. Her indbydes til Classicotræf 2008. Jeg har læst en artikel i Alfabladet om den venlige modtagelse, man får i denne afdeling af klubben. Det var medvirkende til vores tilmelding. Så vi bestiller en ekstra overnatning på Danhostel Fredensborg og glæder os til at få 3 dages ferie i godt selskab og en god lang køretur i Alfaen.

Afgang fredag fra Århus til Kalundborg kl. 07.00. Efter en pragtfuld sejltur kører vi i ro og mag til Stelvio i Måløv, hvor vi gerne vil hilse på Daniele. Vi får en varm modtagelse af Daniele, selv om han har kørt hele natten fra Italien og er lidt klatøjet. Beredvilligt kommer Giulian på liften i værkstedet og hans kyndige 105 ekspertøjne afslører nogle fejl, som vi straks efter hjemkomsten får udbedret.

Vejrmeldingerne havde egentlig været gode for weekenden, men i løbet af fredagen slog det om. Lørdagen forløb i stille silende regn. Det var en af grundene til, at kun mødested og overnatning blev som planlagt. Men det mærkede man nu ikke noget til, arangementet forløb gnidningsfrit under Susanne og Klaus Hahns ledelse.

Vi startede med et brag af en rundvisning på Sommers Automobilmuseum i Nærum. Lene og jeg var med på det hold, hvor hr. Sommer -nej !, ikke ham lægen vi ser i TV om søndagen-, men anden generation af den kendte importør af Volvo og Jaguar.

Hr. Sommer øste ud af sit kendskab til mange for-skellige mærker, bl.a. Bugatti, Hispano Suiza, Volvo prototype og Jaguar i flere interessante udgaver, f.eks. en SS serie 1. Hr. Sommers favoritter synes at være de to racerudgaver fra JAGUAR, hvoraf den ene (Type C) var indregistreret. Den anden JAGUAR (Type D 1955, 6-cyl., 250 hk, 290 km/t), blev nænsomt kærtegnet. Begge biler er kun bygget i få eksemplarer. I 1950’erne kørte de sejre hjem til Jaguar på Le Mans. Prismæssigt tror jeg de ligger på niveau med Alfa Romeo 8C 2900 1937! Museet kan stærkt anbefales til alle bilentusiaster (selv om man kun ser én Alfa).

Mætte af indtryk drog vi i en ”Neej ! far, se alle de Alfaer” kortege på 30 biler op langs østkysten til Nivå Lystbådehavn, hvor vi i hyggeligt selskab med klubbens medlemmer nød en lækker frokost i restauranten, mens blikket blev stillet på uendeligt ud over det grå Øresund. Efter frokosten fortsatte kortegen langs Øresundskysten. Vådt var det, kalecherne var for længst slået op, så vi der sad lunt og tørt i vores sedan sendte varme tanker til dem med dugkludene i de ”åbne” biler. Vi rundede Kronborg om styrbord, fra landsiden forstås, og så gik turen til Fredensborg Slotsplads. Inden vi overhovedet havde fået bilerne anbragt i dertilhørende formationer, var der noget postyr på pladsen. Politiet var ankommet, alarmeret af PET. Hvordan den historie forløb kan I læse om på denne hjemmesides debatforum under Classico Register.

   
Fredensborg Slotsplads; Dronningen var ikke hjemme …
“Fri opstilling af Alfa Romeo” .
Et åbent motorrum samler altid tilskuere.
Næste stop lå lige om hjørnet: Danhostel Fredensborg. Værtsparret havde arrangeret en lækker italiensk buffet, der blev serveret for vort selskab. Maden blev indtaget under livlig samtale om dagens begivenheder og udveksling af Alfa Romeo facts og – anekdoter. Under middagen blev der uddelt underskønne præmier bl.a. til Årets Classico Alfa, ældst deltagende bil, og ikke mindst til yngste deltager, der med smil over hele ansigtet modtog en rød Alfa Romeo modelbil 1:18. Aftenen sluttede i den tilstødende pejsestue med hyggeligt samvær, bistået af en velassorteret bar med italiensk vin og øl.


Dagen derpå stod vi op til solskin og morgendug. Så måtte håndklæderne frem til affugtning af de åbne biler efter gårsddagens og nattens regnvejr. Som sedankører gik jeg heller ikke ram forbi. En utæt forrude gav vand til venste fod, men sokken tørrede i nattens løb, så den behøvede ikke at blive luftet i offentligheden. Bilerne blev startet og den ene mere sprøde og brummende udstødning efter den anden tog afsked med det hyggelige vandrehjem. Kortegen gav kolorit på vejene rundt i det skønne Nordsjælland. Der blev tid til både kaffe- og vandpause undervejs, som her hvor kortegen gør holdt på en parkeringsplads med udsigt over Sjælssø.

Herfra slangede vi os ind til Alfa Romeo forhandleren Hersild og Hergov, der bød på en forfriskning og gratis besigtigelse af vognparken. Der blev pillet ved og diskuteret mangen en Alfa, men også lillebror Fiat 500 vakte mange deltageres interesse. MiTo så vi ikke !

Således forfriskede drog vi videre mod arrangementets sidste etape: Opstilling på Langelinie ! Undervejs delte kortegen sig, formentlig vildledt af en ”civil” Alfabaglygte. Efter diverse stop og mobiltelefonsamtaler kom der samling på tropperne og vi drog til lystbådehavnen ved ”Den Lille Havfrue”, der troligt sad og ventede. Efter en kantsten og et skrald i bund-karret banede vi os under højlydte protester vej gennem menneskemylderet (se omtalte indlæg i Alfa Romeo NYT). Klubbens banner blev hængt til skue for den ganske offentlighed.

Efter præsentation af de fremmødte biler, uddeling af Alfa Romeo NYT og indtagelse af fornøden forplejning, sluttede dagen. Tak til Klaus og Susanne for et velorganiseret, interessant og hyggeligt arrangement og tak til deltagerne for en god modtagelse af vi ”nye”.

   
Mindre “fri opstilling af Alfa Romeo” på Langelinie.
“Flaget” skulle selvfølgelig også vises.
Her var Dronningen heller ikke hjemme ….
 
foto: Peter Sejersen