|
|||||
ALFA ROMEO TIPO 308 I 1938 valgte Alfa Romeo at genindtræde i motorsporten, og Enzo Ferrari blev ansat som chefkonsulent for den nye motorsportsafdeling, Alfa Corse. Der blev bygget hele tre biler til den nye 3-liters Grand Prix-serie, tipo 308, tipo 312 og tipo 316. Tipo 308 var den første, der deltog i et løb, og den var konstrueret af Gioacchino Colombo som en videreudvikling af 8C 2900B Spider, hvor chassiset blev ændret til en førerposition midt i bilen, og akselafstanden blev reduceret til 275 cm. |
|
||||
|
|||||
Alfa Romeo Tipo 308 med Raymond Sommer bag rattet i 1939. |
|
||||
|
|||||
Motoren var en 8-cylindret rækkemotor med todelt topstykke og todelt motorblok med knastakseldrev mellem cylinder nr. 4 og 5. Motoren var forsynet med to kompressorer, og den maksimale ydelse var 295 hk, hvilket rakte til en tophastighed på 260 km/t, men det skulle vise sig, at bilen ikke havde kræfter til at hamle op med de 12-cylindrede biler fra Mercedes-Benz og Auto Union med henholdsvis 468 og 420 hk.
Der blev i alt fremstillet fire eksemplarer af tipo 308. En af disse biler kom til Argentina, hvor den med succes blev kørt af argentineren Oscar Alfredo Galvez, og er nu udstillet på Juan Manuel Fangiomuseet i Buenos Aires. Oscar Alfredo Galvez og broderen Juan fik senere en racerbane i Buenos Aires opkaldt efter sig. |
|
||||
|
|||||
La Plata, Argentina, 1939. Alfa Romeo Tipo 308 i midten af billedet med Ricardo Nasi bag rattet. | Her er den nordamerikanske Tipo 308. Billedet skulle være taget på Pikes Peak i '50-erne. |
|
|||
|
|||||
Tipo 308 fra 1938 med 8-cylindret rækkemotor med to kompressorer på motorens venstre side. Bemærk brændstoftank bag føreren og olietank bagest på den "nøgne" bil. |
|
||||
En anden tipo 308 kom til USA, hvor den deltog i Indianapolis 500-løbet i 1946 kørt af Louis Durant (6. plads), i 1947 kørt af Walt Brown (7. plads) og i 1948 kørt af Johnny Mauro (8. plads). Bilen er nu udstillet på Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame Museum. |
|
||||
|
|||||
Giuseppe Farina i en Alfa Romeo Tipo 308 under en test på Monza i 1938. |
|
||||
SPECIFIKATIONER, TIPO 308
Opbygning Motor Transmission Hjulophæng Styretøj Bremser Hjul Mål og vægt Produktion |
|
||||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Diverse
|
|
||||
|
|
|
|
|