1938: Alfa Romeo Tipo 308

 

ALFA ROMEO TIPO 308

I 1938 valgte Alfa Romeo at genindtræde i motorsporten, og Enzo Ferrari blev ansat som chefkonsulent for den nye motorsportsafdeling, Alfa Corse.

Der blev bygget hele tre biler til den nye 3-liters Grand Prix-serie, tipo 308, tipo 312 og tipo 316. Tipo 308 var den første, der deltog i et løb, og den var konstrueret af Gioacchino Colombo som en videreudvikling af 8C 2900B Spider, hvor chassiset blev ændret til en førerposition midt i bilen, og akselafstanden blev reduceret til 275 cm.

   
Alfa Romeo Tipo 308 med Raymond Sommer bag rattet i 1939.
Motoren var en 8-cylindret rækkemotor med todelt topstykke og todelt motorblok med knastakseldrev mellem cylinder nr. 4 og 5. Motoren var forsynet med to kompressorer, og den maksimale ydelse var 295 hk, hvilket rakte til en tophastighed 260 km/t, men det skulle vise sig, at bilen ikke havde kræfter til at hamle op med de 12-cylindrede biler fra Mercedes-Benz og Auto Union med henholdsvis 468 og 420 hk.

Der blev i alt fremstillet fire eksemplarer af tipo 308. En af disse biler kom til Argentina, hvor den med succes blev kørt af argentineren Oscar Alfredo Galvez, og er nu udstillet Juan Manuel Fangiomuseet i Buenos Aires. Oscar Alfredo Galvez og broderen Juan fik senere en racerbane i Buenos Aires opkaldt efter sig.

     
La Plata, Argentina, 1939. Alfa Romeo Tipo 308 i midten af billedet med Ricardo Nasi bag rattet. Her er den nordamerikanske Tipo 308. Billedet skulle være taget Pikes Peak i '50-erne.
Tipo 308 fra 1938 med 8-cylindret rækkemotor med to kompressorer motorens venstre side. Bemærk brændstoftank bag føreren og olietank bagest den "nøgne" bil.
En anden tipo 308 kom til USA, hvor den deltog i Indianapolis 500-løbet i 1946 kørt af Louis Durant (6. plads), i 1947 kørt af Walt Brown (7. plads) og i 1948 kørt af Johnny Mauro (8. plads). Bilen er nu udstillet Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame Museum.
   
Giuseppe Farina i en Alfa Romeo Tipo 308 under en test Monza i 1938.
SPECIFIKATIONER, TIPO 308

Opbygning
Chassisramme af stål med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved bagaksel. Baghjulstræk.

Motor
8-cylindret rækkemotor med 2 overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og 2 ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 69 mm. Slaglængde 100 mm. Slagvolumen 2.991 cm3. Kompression 6,1:1. To lodrette, enkelt-karburatorer og to kompressorer. Maksimal ydelse 295 hk v/6.000 o/m. Litereffekt 98,6 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i differentiale: 4.167:1.

Hjulophæng
For: Uafhængigt ophæng med dobbelte triangler, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: Uafhængigt ophæng med bærearme, tværliggende bladfjeder, hydrauliske teleskopstøddæmpere og friktionsstøddæmpere.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Aluminiumsfælge med trådeger og dæk i størrelse 5.25 x 19 for og 7.00 x 18 bag.

Mål og vægt
Længde 400 cm. Højde 116 cm. Akselafstand 275 cm. Sporvidde for/bag 135/135 cm. Egenvægt 870 kg. Benzintank 170 liter.

Produktion
1938 4 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Diverse