Sv: Knastakselkæde – levetid

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Knastakselkæde – levetid Sv: Knastakselkæde – levetid

Michael Bekker
Participant

Jeg har netop fået skiftet kæden på min 2,2 JTS efter 145.000km. Det kostede ialt Kr 11.500,- :whistle: men så fik jeg også den gamle kæde med hjem i en pose;)

Jeg talte med mekanikeren og han viste mig kæden og man kunne ganske svagt mærke slør i nogle af ledene hvilket, ifølge mekanikeren, også ses på mange andre bilmærker (BMW, Mercedes, Opel og visse japanske containere).
Da motorstyringen er meget følsom overfor timingen på knasthjulene, så står der i Alfa’s instruktioner at både tandhjul og guides skal udskiftes sammen med kæderne! Årsagen til de svage led skyldes tilsyneladende at olien skal skiftes oftere end angivet i service instruktionerne (det tvivler jeg på, da jeg skifter olien ca hver 10-15.000km).

Symptomerne jeg fik var i starten en del kædestøj (troede olien var ved at blive gammel!) og nedsat performance. Et stykke tid efter tændte “Have engine checked” lampen. Fejlbeskeden på en fejludlæser er P016 (camshaft timing error).