Home › Forums › Alfa Forum › Type 932 – 156 › 2,0 TS – turbo › Sv:2,0 TS – turbo
Jeg kan ikke svare på erfaringer med turbo og 2,0 TS 16V motoren, men du spørger også om, hvorfor der er mange motorer, som er skiftet, og om det er fordi klummerhovederne har kørt dem tør for olie?
Og svaret er JA. Nogle af dem bruger noget olie, og så bliver oliestanden for lav på et tidspunkt, hvis man ikke holder øje og topper op, og det skader lejerne.
Men det er også, fordi tandremme sprænger i utide, eller folk ikke får skiftet, når det et tid – eller at tandremsstrammeren går i stykker og sætter en kædereaktion i gang.
Når tandremmen knækker, og ventilerne bukker, kan man være ekstra uheldig, at det ikke er den eneste skade, der sker. Plejlstængerne kan også bukke! Og lejer kan tage skade. Det med den ganske let bukkede plejlstang var det, der skete for den ejer, som nogle måske husker fra en del år siden med “lortealfa.dk”. Her reparerede man bare topstykket, og motoren gik i stykker igen, fordi plejlstangen trykkede skævt på lejet. Det skete vist et par gange, hvor man reparerede uden at opdage, at det var en skæv plejlstang, der var årsag til gentagne motorhavarier (ødelagte lejer/krumtap).
Hvad angår tandremme, så ser det ud til, at det er blevet meget vigtigere nu om dage at skifte denne i tide (og på den halve distance af, hvad der tidligere var foreskrevet). I gamle dage knækkede tandremmene ikke om ørerne på os. Jeg har læst en teknisk forklaring engang om, at tandremmene faktisk er blevet dårligere. Måske noget med, at “blødgørere”, der skal forlænge levetiden, er blevet forbudte her lige som så mange andre steder.
Noget i den stil – jeg husker som sagt ikke nøjagtigt, hvordan historien var, men det er sådan set også lige meget. Situationen er, at det er blevet særdeles vigtigt nu om dage at få skiftet sin tandrem i tide.
mvh
Peter D