Home › Forums › Alfa Forum › Type 932 – 156 › Hjælp! Olieforbrug 2.0 JTS › Sv:Hjælp! Olieforbrug 2.0 JTS
Jeg har en 2004 JTS, som jeg købte med 54000 på klokken. Den brugte også olie af helvede til. Da den havde fået service ved levering var det med 10-40 olie og det pissede igennem. Ca. 0,7 liter / 1000 km.
Alfa anbefalede mig Selina Racing 10-60 kombineret med V-power benzin og påstod at det ville hjælpe, men ikke før efter 2. olieskifte. Og jeg måtte ikke blande med anden olie. Jeg kastede mig ud i det og men den brugte stadig meget olie. Skiftede olie efter 10.000 km og da var den nede på 0,5 liter / 1000 km.
Bilen har nu kørt 73.000 og jeg skal snart til service og nyt olieskift. Bilen er nu nede og bruge ca. 0,25 liter / 1000 km og trækker meget meget bedre end da jeg købte den.
Forklaringen skulle være at V-power renser for koks. JTS motoren skulle være god til at kokse til og at Selenia Racing olien laver en slags glasering af cylinderen, som derfor bliver tættere.
Om ovenstående er den rigtige forklaring ved jeg ikke. Men faktum er at jeg bruger meget lidt olie nu sammenlignet med da jeg købte den. Faktisk er olieforbruget faldet hver gang den har været på track day og fået lidt tæsk.
Jeg forstår det ikke.. men tror heller ikke at det er meningen med en Alfa.. Skal man forstå mekanikken, skal det nok være tysk. Men jeg er helt indforstået med bilens “sjæl” B)