Sv:Motorolie – Hvad skal jeg vælge?

Home Forums Alfa Forum Type 167 – 155 Motorolie – Hvad skal jeg vælge? Sv:Motorolie – Hvad skal jeg vælge?

Jan Bo Mogensen
Participant

Hej igen!

Mange tak for alle de gode tip og råd som I hver især er kommet med. Jeg kan ikke lade være med at sidde med fornemmelsen, at jeg måske selv har taget livet af min Alfa. Dog med den ene opmuntrende kommentar fra Vernon om at havari som regel har en sammenhæng til at motoren har været kørt lavt ned i oliestand. Hvilket så ikke er sket i min tid.

Riis spørger også til mit olietryk ed lave omdrejninger. Jeg kan oplyse at jeg har haft stor set konstant olietryk om så motoren var kold eller varm. Nålen står lige op (4 bar?) og olielampen har aldrig været i nærheden af at lyse…

Firmaet som renoverede min motor samt mekanikerne kunne ikke konstatere skader på hverken hovedlejer eller plejlstangslejerne, så måske uheldige omstændigheder… Jeg undrer mig så også over at en debatør – Riis tror jeg nok – skriver at det er tredje leje der som regel smutter først, da det er det der få dårligst smørring. Det undrer mig, da 4. cylinders leje sidder længst væk fra oliepumpen… Men hvad fanden har en bankmand forstand på teknik… Så måske rækker min forstand ikke her 🙂

Under alle omstændigheder får 155´eren nu noget 10/40 olie fremover, og så må min 156 også fremover have samme olie. Det er jo identiske motorer, så historien må være den samme.

Endnu engang tak for alle jeres indlæg.

Jan Mogensen