Sv:Motorolie – Hvad skal jeg vælge?

Home Forums Alfa Forum Type 167 – 155 Motorolie – Hvad skal jeg vælge? Sv:Motorolie – Hvad skal jeg vælge?

Ulrik Jensen
Participant

Jan Bo Mogensen skrev:

quote :

Jeg kan ikke lade være med at sidde med fornemmelsen, at jeg måske selv har taget livet af min Alfa. Dog med den ene opmuntrende kommentar fra Vernon om at havari som regel har en sammenhæng til at motoren har været kørt lavt ned i oliestand. Hvilket så ikke er sket i min tid.

Riis spørger også til mit olietryk ed lave omdrejninger. Jeg kan oplyse at jeg har haft stor set konstant olietryk om så motoren var kold eller varm. Nålen står lige op (4 bar?) og olielampen har aldrig været i nærheden af at lyse…

Der er ikke nogen der med sikkerhed kan sige at det var gået anderledes hvis du havde kørt med 10W-40, så det er nok en af den slags ting hvor man bare må betale og så gælde sig over at den køre igen 🙂

Det sidste tal i betegnelsen 0W-30 10W-40 10W-60 fortæller om oliens viskositet ved høje temperature, lidt firkantet kan man sige at en 60 olie bedre kan holde sin brudstyrke eller trykstabilitet ved høje temperature end en 30 olie, i princippet kan man godt have et olietryk der ser ok ud, mens oliefilmen i de kritiske steder i motoren bliver revet over pga. for tynd olie og for høj temperatur.