Sv: Hvad sker der lige for Alfa 159 er det en smutter

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Hvad sker der lige for Alfa 159 er det en smutter Sv: Hvad sker der lige for Alfa 159 er det en smutter

Anonymous
Inactive

Jeg er så ham gutten der til SDT på Roskilde Havn klagede over min 2,4 TI MY08.

Jeg har haft den fra ny og der er nu gået over 2 år og 60.000 km uden at motorproblemerne er løst.

Fra ny var bilen primært plaget af utallige knirkelyde (fra for- og passagersæde, midterkonsol (ved acceleration), b-stolpe, forrude osv.).

Senere i ejerskabet begyndte den ikke at ville “tænde” dvs, starteren tørnede motoren som først tænder efter 5-10 sekunder hvorefter den i yderligere 10-15 sek. vælter i tomgang indtil den finder normalt tomganmgsleje. Hvis altså ikke den slukker af sig selv uden at starte, eller jeg selv slukker når jeg synes den har tørnet mere end jeg vil være bekendt.

Alene for at løse startproblematikken, kan jeg nævne på hinanden følgende forsøg på udbedringer:
Udskiftning af tændingslås
Motorsoftware opdateret
Regenerering af katalysator
Indsprøjtningsdyser udskiftet
Topstykke udskiftet
EGR ventil udskiftet
Brændstofpumpe udskiftet

Intet har hjulpet og nu er der ydermere tilkommet røgudvikling når motoren starter!

Øvrige fejl: rusker i drivlinjen ved lav fart fx kø-kørsel, aircon fungerer elendigt (pludselig kraftigt tilduggede ruder viste sig at skyldes utæthed og er først fornylig opdaget) utæt bagklap + andre mindre ting.

FGAD er inde over min bil og der har været utallige prøvekørsler, værkstedsbesøg (Car Centre) og en FGAD servicetekniker har flere gange lånt min bil for at identificere fejlene. Retfærdigvis skal det nævnes at nogle fejl har været periodiske og til dato har det ikke været muligt for dem at “opdage” motorfejlen. De er meget “stive i betrækket” og indtil jeg fandt på at videofilme den dårlige start afviste de pure at der var et problem. I takt med at de ikke finder problemet er de blevet stadig mere modvillige og jeg føler mig efterhånden som en utroværdig “tæge” der blot suger resurser ud af dem.

Det jeg forventede skulle være min drømmebil, er endt i et problematisk “forhold” – dog primært til FGAD som til trods for famlende forsøg på udbedringer, nu lader til at have tabt interessen for at løse problemet. Så nu er min advokat på sagen, for min bil skal laves og jeg giver ikke op.

Jeg deler mange af jeres synspunkter i denne tråd – og ja, min næste bil bliver også en AR da jeg ikke kan identificere med fx at eje en BMW – uanset hvor godt den end måtte kører.

Det skal tilføjes at jeg passer på min bil, stort set aldrig kører småture (den daglige kørsel er Roskilde-København) og at den gr. Webasto næsten ejheller koldstartes fra okt/nov til mar/apr.

Er jeg mon kvalificeret til en tudekiks 👿