Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › 159 2,4 210HK. Tomgangs problem ved kold motor
- This topic has 6 replies, 3 voices, and was last updated 12 years, 8 months ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
14. May 2012 at 14:34 #5448AnonymousInactive
Hej
Er der nogen der kender til problemer med tomgang ved kold motor.
Når motoren er kold og vi stater den dykker den to-tre gange i tomgang på de første 5 sek. derefter er der ikke noget galt, den kan gå i stå hvis man ikke giver lidt gas inden for de første 5 sek. Den kan også give nogen meget korte fløjte lyde de første 30-60 sek. derefter er den helt normale. Problemet er større jo kolder der er.
Gert15. May 2012 at 6:43 #14305Vernon PedersenParticipantJeg formoder alle service er overholdt og du har fået det checkket hos din aut.værksted med en tester ……….. – hvis de ikke kunne se noget på testeren – så så kan det være en utæthed på indsugningssiden af motoren (inkl. topstykket)
mvh
oo=v=oo
Vernon P.15. May 2012 at 8:29 #14306AnonymousInactiveHej, tak for svar
Bilen har overhold alle service, og købt ved Alfa forhandler med problemet
som de glider af på. Bilen havde kørt ca. 70.000km da vi købt den.
Bilen starter altid lige med det samme og efter 5 sek. går den normal i tomgang fløjte lydene holder efter 30 – 60 sek. hvis motoren er varm når den startes er der ingen problemer. der er ingen fejlmeldinger når vi trækker data ud af den.
Findes der måde til at kontrollere om det er en utæthed.
Gert15. May 2012 at 11:48 #14309Vernon PedersenParticipantJa det gør der – men det kræver at man er yderst forsigtig!
– og helst med en teknik/mekanisk baggrund.Man sprøjter meget forsigtigt langs rør og slanger på insugningssiden med noget “diesel start” når problemet er der – når/hvis omdr. øges har du fundet området med lækagen!
Nu kan jeg ikke huske om 2,4 JTDm har et svagt positivt føde tryk til indsugningen i tomgang – hvis den har det virker ovenstående ikke men så kan du måske mærke der kommer luft ud!
Hvis ikke du finder noget – vil jeg anbefale en kompressions test med kold motor!
Du skal ikke lade dig “feje af” – slet ikke hvis der er garanti på bilen endnu! – så bør du slet ikke iværksætte noget “gør det selv”
mvh
oo=v=oo
Vernon P.15. May 2012 at 15:48 #14313AnonymousInactiveHej
Mange tak for det, problemet har været der hele tiden så den må jo hænge på forhandleren som der er blevet gjort opmærksom på det hele tiden.Så vil jeg se om jeg kan finde et sted hvor de kan lave en kompresssions test på en kold motor.
Jeg vil være meget ked af at køre den til forhandleren før jeg ved hvad der er galt, da jeg er meget lidt imponeret over kvaliteten på det arbejde der er lavet på bilen.
Gert16. May 2012 at 9:08 #14317Vernon PedersenParticipantNu er det sådan det normalt er en god del af ens penge der går til bilbugettet – derfor skal du have tillid til din forhandler … naturligvis.
Er der ikke et godt neutralt diesel værksted i nærheden af hvor i bor? – fx. et Bosch service center som kan lave komp. testen for dig?
Jeg kan som menigt medlem sige hvad jeg ville gøre!
– da forhandleren ikke rigtigt “får fingeren ud …. ” ville jeg få bilen testet på et uvildigt værksted som er eksperter i diesel – hvis du er medlem af FDM få dem til at hjælpe evt. teste bilen! – det er muligt det kommer til at koste et par tusind – men det er intet med hvad et nyt topstykke koster – jeg tror det er det der kan være problemet og det er derfor forhandleren “sniger sig uden om”!Er det som jeg mistænker – bliver det absolut IKKE bedre.
Og så et råd: – brug aldrig diesel til små korte ture, på sigt (<100.000km) koster det kassen i reparationer - og 2,4JTDm (200/210hk) kan slet ikke tåle det - den er lavet til langtur som den forøvrigt også er enestående god til B)
mvh
oo=v=oo
Vernon P.17. May 2012 at 18:24 #14323AnonymousInactiveHej
Problemet med dårlig start og dårlig tomgang ligger oftest i at EGR ventilen er sodet til og kan ikke lukke.
Det kan være en dysse der ikke er tæt der hyler piver men så lugter det meget af diesel i motorrummet.
Hyle pibe lyd kan stamme fra generatorens remhjul.
Det er sod der laver de fleste unoder i moderne diesel motor det hjælper heller ikke at sælge sin alfa“en og og købe anden diesel bil da alle bilmærker stort set har samme problem med sod.
Jeg tror ikke på motoren mangler kompression da det er nogle utroligt stærke diesel motor Alfa/Fiat de laver.
Jeg vil meget gerne lytte til den når den er kold .
Hvis du bor i Vejle eller omegn kan jeg komme forbi og lytte til motoren når den er kold
Mvh Flemming Du må gerne ringe 22 27 58 96
Jeg har lavet mange 159 efterhånden.:) -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.