159 2.4 har smidt olien v. tandremmen

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider 159 2.4 har smidt olien v. tandremmen

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Michael Heegaard
    Participant

Hej Forum

Min kære 159’er meldte i onsdags meget kort varigt, i et venstre sving, lavt olietryk, alarmen gik ud næsten allerede inden den kom, kort tid efter kom den dog igen, også denne gang i et venstre sving, og gik efterfølgende ud igen straks efter.
    Med nogle km senere blinkede advarslen længe nok til at man kunne se hvad der stod hvorefter at jeg kørte bilen ind til siden og kiggede på sagerne.

Bileden dryppede olie og et kig i motorrummet afslørede at det så ud til at komme fra knastkæde dækslet.
    En afmontering af dækslet afslørede også at tandremmen var fuld af olie og dækslet lige så, undtagen ud for knastremhjulet (?)

Med tanke på at se hvor olien kom ud, blev der fyldt olie på motoren og motoren startes. Der kunne dog ikke opbygges olietryk hvorfor motoren blev standset igen. Desværre uden at fortælle mig hvor olie kom ud henne 🙁

En opringning til Juelauto (Ros for at være flinke og behjælpelige) mente at det godt kunne være en ødelagt olie pumpe, ud fra de oplyste symptomer.

Hvad mener I andre? Er det noget i kender til?
    Jeg kan læse mig frem til at oliepumperne kan være en svaghed på 2.4 motoren.

Med gå på mod og begrænset arbejde i ferien tænkte jeg selv at kaste mig over det. Og jeg har i den forbindelse ledt op og ned af nettet i forsøget på at finde en værksteds manual, og jeg har fundet noget eLearn og noget som ikke rigtig fungerer ordentligt for mig desværre.

Jeg søger moment værdier og beskrivelse af rækkefølgen på hvad der skal skilles ad i forbindelse med skift af reservedele.
    Er der nogen her der ved hvor jeg kan finde en sådan manual.
    Det gør ikke noget at det er en download der koster penge. Bare det er i orden.

Jeg håber at der er nogen af jer derude der kan hjælpe.
    Venligst
    Michael

Michael Riis
    Participant

Det er ikke perlegrus arbejde og skifte en oliepumpe.
    Og der står også bare at motoren skal ud, som der gør ved tandrems skift.

Og som Juel siger er det sikkert oliepumpen der er færdig. Det er set før. Og den sidder i enden af krumtappen, bundkaret skal af, tandrem/remskive osv.
    Og så er jeg ret sikker på eLearn er manualen.

daNm x 10 = I Nm når du kigger i Elearn. Det er mekanikerens manual.

Michael Heegaard
    Participant
    quote Michael Riis” post=14678:

Det er ikke perlegrus arbejde og skifte en oliepumpe.
    Og der står også bare at motoren skal ud, som der gør ved tandrems skift.

Og som Juel siger er det sikkert oliepumpen der er færdig. Det er set før. Og den sidder i enden af krumtappen, bundkaret skal af, tandrem/remskive osv.
    Og så er jeg ret sikker på eLearn er manualen.

daNm x 10 = I Nm når du kigger i Elearn. Det er mekanikerens manual.

Hvis nu modellen også havde for vane at gnave en slange, skyde en pakdåse eller lign. som gav samme resultat. Så var det jo mindre problematisk.

Mht. at tage motoren ud for at skifte tandremmen, jeg er ellers faldet over flere guides hvor man kan gøre det mens den sidder i. Ja der skal afmonteres et motorophæng og ja det er bøvlet mens den sidder i. Men det kan da gøres sådan rimeligt uproblematisk.

Mht. rep. Så havde jeg nu tænkt at finde en god lade, og gerne med en lift til den. Men hvis motoren alligevel skal ud. Så er der flere ting der står på ønske sedlen. Men jeg foretrækker nu at have en manual at arbejde ud fra.
    Og det med værktøj er jeg ikke bange for. Jeg har skruet motorer i 15 år, inkl. motorcykler, biler, lastbiler, tog samt færgemotorer, men jeg har som regel haft en manual eller en kyndig at læne mig op ad.
    Det er jo nemmere når man ved hvad man går efter, frem for at opdage det hen ad vejen bare.

Det E learn halløj er jeg med på er mekanikkerens værktøj, problemet er at jeg ikke kan få det indstalleret ordentligt og få det til at fungerer.
    Hvis du har et godt link eller en god forhandler, så hører jeg det gerne.

Og hvad angår at hive motoren ud.
    Så burde det være stright forward, men så vil jeg hellere give den stort service incl. pakdåser, kobling, termostat, olie pumpe og div følere og slanger.
    Og så ender det alligevel med at blive mere bekosteligt end jeg lige PT står og kan klare.

Edit:
    Jeg har fået eLearn til at virke. Og der er noget at ønske for den der har prøvet bedre og mere grundige manualer. Men pyt.
    Det må være som det er.

Jeg vil mene at jeg er tilbøjelig til at kaste håndklædet i ringen og sende den til værkstedet.
    Men de resterende 60% af mig har lyst til selv at hive maskinen ud og kaste mig over arbejdet. Det handler jo “bare” om at have tid nok til tingene, og et ordentligt sted at få det gjort.

Michael Riis
    Participant

Jeg har ikke skiftet oliepumpe på en 2.4 så jeg ved ikke hvor meget plads der er.
    Men man kan godt skifte tandrem uden og tage motoren ud. Det tager ca 4-5 timer og skifte tandrem. Olien løber ud fordi pumpen er utæt og trykker pakdåsen ud i enden af krumtappen.

Michael Heegaard
    Participant
    quote Michael Riis” post=14680:

Men man kan godt skifte tandrem uden og tage motoren ud. Det tager ca 4-5 timer og skifte tandrem. Olien løber ud fordi pumpen er utæt og trykker pakdåsen ud i enden af krumtappen.

Begge dele lyder meget rigtig vil jeg mene.
    Jeg har også efterhånden set hvordan pumpen ser ud. En rigtig irriterende størrelse at skulle skifte uden at have en lift, virker det til. Gahh

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.