159 SW TBI TI privatøkonomi eller forhandler

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider 159 SW TBI TI privatøkonomi eller forhandler

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author
    Carsten Nyboe
    Participant

Kære venner,

Et, omend lettere overskudspræget, dilemma;

Jeg vil købe mig en Alfa 159 SW TBI TI. Der er to stk til salg som jeg har set, prøvekørt og er parat til til at handle. Begge er i god stand, med ok servicebog, næsten ens i km tal og pris.

Men – den ene er privatsag og den anden gennem meget anerkendt forhandler.

Nu er mit dilemma om jeg “tør” handler privat med risiko for at få økonomiske overraskelser af den kedelige slags eller om jeg skal handle gennem forhandler med 2 års reklamationsret samt 1/2 års fuld garanti.

Hvad siger det altid kyndige team af kendere til dette?

Anonymous
    Inactive

1/2 års fuld garanti kan hurtigt få en værdi af et femcifret beløb, så den er ligetil! 🙂

Ja hvis de er ens i udstyr osv ville jeg også klart vælge forhandleren. Der skal i min verden være noget at spare hvis man handler privat 🙂

Lars Mosborg
    Participant

Går ud fra forhandlerbilen er den hvide hos Hersild & Heggov og den private er den røde, som ligeledes er i København? I så fald mener jeg dog at der er en del forskel på de to biler: den hvide er en serie 2 model, mens den røde er en serie 3. Derudover er den røde i 8C Competezione farven og er med en del mere udstyr, såsom xenonlys og Bose. Desuden er den private indregistreret 10 mdr. senere. Ellers er jeg enig i at der skal være penge at spare når man handler privat 🙂

Carsten Nyboe
    Participant

Hej Lars,

Det er netop de to biler. Mener du prisen (280Tkr) for den private kan bydes lavere?

/Carsten

Hvis det er de 2 bilen som skrevet længere oppe ville jeg klart gå efter den private. Med de forskelle i udstyr, nyere model med forbedringer og ikke mindst en rigtig fed og dyr farve syntes jeg ikke at de er næsten ens 🙂

Vernon Pedersen
    Participant

Jeg syntes det er svärt at rådgive om man skal köbe privat eller hos forhandler, som sälges med garanti – for går det galt med en bil uden garanti …. så kan det blive dyrt :ohmy:

men i dette tilfällede ville jeg klart gå efter den private m/ udstyr. – der burde ikke väre noget på en så relativ ny bil!
    – den er fra den sidste serie og, syntes jeg, rigtigt läkker, spc. i kabinen med del läder og lidt anderledes dybt säde design.
    (det er sikkert den bil jeg fotograferede til Alfa Romeo NYT – for et par år siden)

Anonymous
    Inactive

Synes også den private lyder fedest! Nu ved jeg ikke, om du er medlem af FDM, for så kunne du jo køre forbi deres værksted i Lyngby og bede dem om at gennemgå den. Prøv at lave en aftale med ejeren om, at han udbedrer de skavanker, der evt. måtte være. De penge kan hurtigt være givet godt ud.

Lars Mosborg
    Participant

Hej Carsten,

Jeg tror umiddelbart at den røde er Fiat DK’s gamle pressebil, da jeg kan huske at BilMagasinet testede en magen til for nogle år siden – og der er helt sikkert ikke mange 159ere i denne farve i DK, hvis overhovedet andre! I mine øjne kan du ikke få en flottere specifikation på en 159er i DK end denne.

Troels Nielsen
    Participant

Den røde er den tidligere pressebil. Jeg prøvekørte den hos VAF, da man overtog den fra importøren. Da havde den kørt 17.000 km, og mit umiddelbare indtryk var at især gearkassen virkede som om den havde været i hænderne på mange testpiloter.

Jeg endte med en nøjagtig magen til den Djarlo har til salg, hvid TI SW med musegrå kabine.

Dejlig bil, som jeg dog endte med at bytte med en diesel p.g.a. mit stigende kørselsbehov.

TBI er ikke fejlfri. Jeg havde et par dyre reparationer på min, som dog gik under fabriksgarantien.

Min holdning er at den 8C røde er superflot, men jeg ville ikke betale de penge for den privat.

Jeg handlede sidst hos Djarlo (hersild) og de har indtil videre været superprofessionelle.

Arvid Dannevang
    Participant

8C rød 😛
    Den ville klart være mit valg, ud over farven (var det ikke ca 50.000 kr den koster) har den jo også bare alt i udstyr.
    Der kan sikkert pruttes lidt om prisen, 280.000 kr er mange penge for en bil fra 2010.

Anonymous
    Inactive

Hvis den røde tiltaler dig mest, ville jeg gøre som tidl. foreslået, få en FDM test rapport på den. Så kan du vise sælger hvilke evt. fejl, som skal udbedres for hans regning eller vælge ikke at købe den. Værdien af ekstraudstyr (fra fabrikken eller eftermonteret) er efter 2-3 år afskrevet til ca. 0.
    Min erfaring med tidligere pressebiler er, at de netop er blevet voldkørt af forskellig motorjournalister, og det går ikke stille af.
    Erik
    Ex autoforhandler.

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Erik og Ann Løye” post=14753:

……..Min erfaring med tidligere pressebiler er, at de netop er blevet voldkørt af forskellig motorjournalister, og det går ikke stille af.
    Erik
    Ex autoforhandler.

Jeg har haft tre “tidligere presse biler” inkl. den jeg har nu.
    – ingen af dem har på nogen måde haft tegn/symptoner på “vold” – fordelen ved pressebilerne var mens CarCentre servicerede dem – de blev altid checkket för udlevering (modsat mange leasinbilers daglige brug 😉 ) – men der skal ikke meget “privat körsel” m/ “öko vedligehold” for at ödelägge en god bil.

Troels Nielsen
    Participant

Det er min vurdering, at stort set alle 159 TI SW, 2010 og frem har været serviceret hos CarCentre fra ny, da de næsten alle uden undtagelse var indregistreret de første ca. 10.000 km som firmabiler hos importøren. Det gav nogle lidt mere humane priser end den officielle prisliste.

Man skal selvfølgelig købe den, som man synes bedst om, men sæt 20.000 af til garantireparationer på den røde, når du sammenligner en privat og en forhandlerbil.

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Troels Nielsen” post=14755:

………….. men sæt 20.000 af til garantireparationer på den røde, når du sammenligner en privat og en forhandlerbil.

Jeg har ikke hört 1750TBi skulle väre spc. dårlig med mange fejl – jeg har hört om din – ellers ikke nogen der har sat spor i min hukommelse 🙂

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.