Alfa Romeo coupe fra 60´erne med wirere i chassis

Home Forums Generelt forum Alfa Romeo snak Alfa Romeo coupe fra 60´erne med wirere i chassis

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Jeppe Vamberg
    Participant

Jeg har en ældre god bekendt, som har ejet en Alfa Romeo fra 60´erne.
    Han kan huske følgende om bilen:
    – den havde wirere fastspændt på chassiet, til at stramme undervognen op
    – det er en coupe, med et nødbagsæde
    – den er fra 60´erne
    – det er en specialudgave, kun produceret i 300 eksemplarer
    – speciale indgik i navnet
    – benzintanken var på 90 liter
    – sideruderne buede i højderetningen.
    Det som han var mest imponeret over var wirerne, som var fastspændt til chassiet og som var synlige.
    Han kan desværre ikke huske, hvilken model det var, ligesom han heller ikke har et billede af bilen.
    Jeg har selv læst og googlet for at finde frem til den rette model, men uden held.
    Jeg skal mødes med min bekendte igen i starten af januar og vi har snakket om bilen i snart 5 år, hvor jeg har forsøgt at få så mange oplysninger ud af ham som muligt og vist ham en masse billeder. Hen har også selv forsøgte at finde frem til bilen, men desværre også uden held.
    Er der mon nogen af vores ældre medlemmer, med en hukommelse som et bil-leksikon, der kan hjælpe med at finde ud af, hvilken bil der er tale om, så min bekendte og jeg kan få løst mysteriet :silly:

Jens Langdahl
    Participant

Hej Jeppe
    Jeg kan ikke finde en model, der passer på alle de data du opgiver. Men hvis din ældre bekendte husker bare en smule fejl på nogle af tingene, så er der faktisk et godt bud på billedet ved siden af dit indlæg! Alfa Romeo Giulietta/Giulia Sprint Speciale. Produceret i første halvdel af tresserne i ca. 1300 stk for hver af de to udgaver. Bilen har nødbagsæde og en benzintank på 80 liter.
    Hvis vi skal ned i nærheden af de 300 stk der nævnes, så er der vel kun 2600 Sprint Zagato (ca 100 stk) og Sprint Zagato med 220 stk. Men der indgår “Speciale” ikke i navnet. Prøv at billedgoogle lidt på Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale og vis resultaterne til din bekendt. Hvis der er gevinst, så få ham til at fortælle mere om bilens historie: Hvor og hvornår den blev købt og solgt, hvor den kærte, farve nummerplade osv. osv. Ku’ være spændende at høre lidt mere om!

Bedste hilsner
    Jens

Jeppe Vamberg
    Participant

Hej Jens

Jeg troede også selv det var en Giulia Sprint Speciale, hvorfor jeg også har vist ham billeder af bilen i både hvid og rød – hans var hvid. Han siger det ikke er den. Den har heller ikke synlige wirere i chassiet.
    Når han siger, at den havde synlige wirere i chassiet, burde den være meget let at huske/finde, så det er det jeg har søgt mest efter. Om wirerne står tydeligere i hans hukommelse end de gjorde på bilen, skal jeg lade være usagt, men der må helt sikkert have været en eller anden form for wirere til opstramning af undervognen, når det var det, som gjorde mest indtryk på ham, sammen med de fantastiske køreegenskaber.
    Jeg kan ikke udelukke at bilen er fra 50´erne, men han købte den lettere brugt i 60´erne.

Jesper Jensen
    Participant

Heh – jeg har siddet nogle gange og tænkt så det knagede over hvad hulen det kan være for én. Det dér med wirer til opstramning af undervognen lyder altså for mig mere som noget der sidder på en bil fra 20’erne eller 30’erne?

Et skud fra hoften
    Bygget i lille antal, wire måske tynde stålrør/tråde og stor tank.
    Noget Alfa Romeo 1900 SS (Super-Sprint-speciale-Superleggera) ???

Jesper Jensen
    Participant
    quote Klaus Wedel Berthelsen” post=30962:

Logger lige på som mig B)

Er skud fra hoften
    Bygget i lille antal, wire måske tynde stålrør/tråde og stor tank.
    Noget Alfa Romeo 1900 SS (Super-Sprint-speciale-Superleggera) ???

Godt bud! Superleggera = wirer…..sådan cirka 🙂

Søren Poulsen
    Participant

Hej
    Jeg tror det med en wire der kan “Opstramme” undervognen er en misforståelse.
    Alle Alfa Romeo 1900 og Giulietta serie 750 og 101 han en stålwire i forhjulsophængene, og den kan godt se ud som om den kan spændes og dermed sænke hjulophænget, men den har samme funktion som remmen under bagakslen, nemlig at forhindre skruefjedrene i at hoppe ud af fjederskålen, hvis bilen flyver ved hurtig kørsel over bakker.
    Hvis ordet Speciale skal indgå i navnet, så er der ikke så mange muligheder andet end Giulietta Sprint Speciale, men den er lavet i 3-4000 eksemplarer, og så er der 1900 SS og den er nok også lavet i mere end 300 eksemplarer.
    Hvis vi glemmer Speciale og koncentrerer om de 300 eksemplarer, så kommer Giulietta SV nok tættest på.
    Søren

Søren Poulsen
    Participant

Hej igen
    Jeg opdager at jeg skrev Giulietta SV men jeg mente SZ altså Zagato udgave af Sprinten
    Søren

Søren Poulsen
    Participant

Hej igen
    Der er også en tredive mulighed, men det er ikke en officiel Alfa. Den italienske motorblad Quattroroute tog initiativ til at få fremstillet en lille serie biler som de kaldte Gran Sport qquattroroute Zagato, det var en replica artig kopi af en 1750 Zagato bygget af Giulietta serie 101 dele, og på den var føromtalte Wire synlig under de åbne forskærme
    Søren

Jens Langdahl
    Participant

Hej Søren

Mange gode bud! Jeg har lige tjekket i “biblen”, Fusi siger at 1900SS serie 2 i 1954-1955 blev produceret i 299 eksemplarer. Det passer jo meget godt, men tankkapaciteten er er kun 53 liter og SS står for Super Sprint ikke Speciale.

MEN: Giulietta Sprint Veloce af den tidlige type 750E blev produceret frem til 1958 i to udgaver, en letvægts med aludele og plexiglas sideruder, samt en mere normal “Confortevole” bl.a. med normale sideruder. Disse tidlige Veloce’er har 90 liters tankkapacitet! Til gengæld indgår “Speciale” jo ikke i navnet. Produktionsnumrene er lidt usikre, men jeg har set ca. 80 letvægts og 199 Confortevole”. Det kunne også være et bud på vores lille julemysterie 🙂

Jens

Jeppe Vamberg
    Participant

Hej medlemmer

Tak for de mange fine bud 🙂 og link til bilmodellerne
    Jeg vil gå videre med de biler, som har wirere i forhjulsophænget.

I hører fra mig :woohoo:
    Jeppe

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.