Home › Forums › Alfa Forum › Type 937 – 147 og GT › Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle
- This topic has 14 replies, 9 voices, and was last updated 6 years, 4 months ago by
Anonymous.
-
AuthorPosts
-
31. July 2018 at 10:11 #7834
Henrik Nielsen
ParticipantHej
Jeg har netop optimeret undervognen på min 147 2,0 – 80 tkm i meget fin stand.
Efter gennemgang af undervogn, på mit sædvanlige værksted, fik jeg konstaret diverse bøsninger modne til udskiftning.
I den forbindende er følgende gjort
1) Nyt bærearmsæt foran (Mapco)
2) Nye sports krængningsstabilisatorer (Eibach) for og bag – fedt medfulgte ordre
3) Ny Tårnstiver (BiscioneRacing)
4) Nye kødben bagerst (Alfa originale)D.v.s. hele undervognen er nærmest udskiftet.
Efter montering på værksted støjer bilen ganske forfærdeligt – uudholdeligt – på københavnske veje uafbrudt. Bilen har akutisk dæmpning og var før meget lydsvag. Det er gummilyde, larmer som en korkprop på en rude, selv på lige vej…motorvej…hvis jeg kører over en 5-krone.
Jeg har talt med Alfistishoppen, som siger den ikke skal larme – de siger det oftest er øverste bærearme, der er årsag til denne slags lyde – men idet lydene kommer både forfra og bagfra er det ikke hele problemet.
Værkstedet har brugt fedt og jeg er almindeligvis glad for mit værksted – er der nogen der har gode inputs inden jeg kører forbi værkstedet ?Spørgsmål nr. 2 i sidste uge var jeg (kæmpetorsk) ude og bade med min nøgle i badeshorts – det var fjernbetjeningen ikke glad for – er der et billigere alternativ til at køre forbi en autoriseret forhandler ?
mvh
Henrik31. July 2018 at 12:51 #33458Anonymous
InactiveMapco, Biscione Racing kender jeg ikke. Eibach har jeg hørt om, meget udbredt blandt alfisti. Men undervognsdele fårs i varierende hårdhed, så måske har du eller værkstedet valgt nogle varianter som er for hårde ift. dine forventninger.
2. Jeg tror det er måske ikke billigere på et aut. Alfa værksted, men møglen er kodet til en dims i bilen som skal modtage signalet fra nøglen.
Har du prøvet at tørre nøglen helt igennem?31. July 2018 at 14:08 #33459Lars R. Nissen
KeymasterJeg havde tilsvarende oplevelse, da jeg fik monteret Eibach krængningsstabilisatorer på min 156.
En tur til Nürburgring og et efterfølgende kørerkursus der kurerede det 👿
Kort sagt: De nye bøsninger skal lige slides til på de nye krængningsstabilisatorer 🙂
31. July 2018 at 18:43 #33460Helle Justesen & Ole Jørgensen
ParticipantPrøv at give de nye bøsninger et sprøjt WD-40
Ole
1. August 2018 at 2:48 #33461Richard Pade
ParticipantPrøv at ringe til fx DANI, autolåsesmeden på Frb. Selv om bilen ikke står på deres lister på Nettet, kan de muligvis lave nøgler til den.
1. August 2018 at 9:02 #33462Henrik Nielsen
ParticipantHej Erik
Tak for dit svar.
Jeg har prøvet at tørre nøglen og sætte nyt batteri i – det virker desværre ikke.
mvh
Henrik1. August 2018 at 9:27 #33463John Larsen
ParticipantLåsesmeden på Valhøjs alle i Rødovre kan sikkert klare nøgle
1. August 2018 at 10:11 #33464Henrik Nielsen
ParticipantTak til alle for svarene og jeres hurtige respons 🙂
Jeg har lige talt med Alfisti shoppen igen. Eibach har tilsyneladende haft støjproblemer og mine nye røde bøsninger skulle være en forbedret udgave – det kan jeg så konstatere de ikke er. Jeg vil prøve at give dem lidt tid som Lars foreslår og ellers vil jeg overveje originale bøsninger inden jeg bliver kolerisk.
Tillægsspørgsmål – bilen er naturligvis sporet i.f.m. øvelsen – jeg synes den er lidt uskarp omkring ligeud. Jeg kan dreje rattet 5 mm til hver side (10 mm ialt) uden bilen drejer, den føles fast og jeg mærker ikke slør. Kan det være vinklen der skal spidse mere indad, eller har nogen andre forslag ?
mvh
Henrik3. August 2018 at 9:45 #33468Anonymous
InactiveMin 147 er begyndt at larme, brumme og knurre så uudholdeligt fra fortøjet, at jeg er nødt til at gøre noget ved det, men jeg tror nu mest på, det er hjulleje eller kardanled. Min har gået 145.000 km, jeg lægger mærke til din kun har gået 80.000 km., det virker tidligt, men det er det måske ikke.
Det jeg ville sige var, at jeg lagde mærke til i eLearn, at når fortøjet skal samles igen, så skal bilen sænkes så trekanten overholder et lodret mål på 48 mm mellem enderne før møtrikken til støddæmpergaflens bøsning spændes til for at undgå såkaldt “torsional pre-loading of the flexible bushes”. Har værkstedet mon gjort det, og har det noget at sige?
3. August 2018 at 9:54 #33469Henrik Nielsen
ParticipantHej Claus
Tak for input 🙂
M.h.t. din, så kan det måske være trækaksler. Jeg har netop fået skiftet træksaksler samtidigt med det nævnte. Dette sker ca. et år efter sænkning – og iflg. værksted er dette normalt i.f.m. sænkning, at trækaksler går relativt hurtigt fordi de har været vant til at arbejde i en anden vinkel.
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din sidste kommentar eller om den er relevant – men jeg har kun PU bushes i krængningsstabilisatorer, ikke i bærearme.
8. September 2018 at 13:10 #33588Anonymous
InactiveJeg satsede på, det var det yderste led på trækakslen ved venstre hjul og ramte rigtig. Nu er bilen stille igen, utroligt som sådan et nedslidt led kan støje og 260 kr. for et nyt MAPCO i Tyskland er jo ikke alverden. Jeg satte også en ny nedre bærearm på, når nu jeg havde det skilt ad, da bøsningerne så noget bedagede ud, her måtte jeg slippe 520 kr. for et A.B.S.
Det jeg mente med målet var, at gaffelbolten først spændes til sidst, når bilen igen står vandret på alle 4 dæk og ikke mens den er løftet og hjulene afmonteret, så bærearmen er rigtig vinklet ved tilspændingen.
Jeg ville egentlig også godt have sat en ny ankerplade på, da den er rustet op, men jeg kan sjovt nok ikke finde nogen, heller ikke på eBay. Den er fælles med 156 og GT, så den skulle da være til at få.
10. September 2018 at 18:06 #33595Esben Wolstrup
ParticipantHej Claus, har nogle nye ankerplader liggende, så det finder vi nok ud af.
Har selv støjproblemer med min Giulietta, fra 2011.
Har skiftet dæk 2 gange, for at få det laveste støj DB, men de rumler/larmer stadig.
Så i sidste uge, fik jeg støjbehandlet den hos Ditrinol, samtidig men en efterbehandling, og det hjalp da også en del, men den er bestemt ikke lydløs.
Har tidligere, fået skifter et baghjulsleje, som larmede, og nu siger de andre hjul ikke noget.Tænkte om en 4 hjulsudmåling, måske vil kunne fortælle noget?
Ellers er problemet omkring bærearmene, måske løsningen?11. September 2018 at 12:51 #33597Anonymous
InactiveHej Esben, jeg tyede til den lokale Alfa Romeo Service og kørte indenom Max Due i Næstved og bestilte de 2 forreste ankerplader med dag til dag levering. Jeg har hentet dem, de kostede 350 kr. pr styk, så de er i hus.
11. September 2018 at 18:37 #33598Esben Wolstrup
ParticipantSuper, så er de jo i hus:)
4. October 2018 at 9:45 #33667Anonymous
InactiveHej Henrik
fik du løst dit nøgle problem?
står lidt i samme situation og et værsted skal have omkring 3600 for ny nøgle.
der må være nogen der kan klone sådan én.
Hilsen Mads
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.