Bremser

Home Forums Alfa Forum Type 932 – 156 Bremser

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #5252
    Anonymous
    Inactive

    Så er der lavet bremser på Alfaen.
    både for og bag , start f.eks her : https://sites.google.com/site/alfaromeo156bremserbag/

    God fornøjelse
    William lütken

    #13179
    Morten Svendsen
    Participant

    Fin beskrivelse af hvad du har gjort. Du beskriver, at det ruster mellem bremseåg og de rustfrie indlæg, der holder bremseklodserne, således at klodserne bliver klemt inde og ikke kan bevæge sig. Men glemmer du ikke at smøre antiseize eller kobberfedt eller hvad man nu bruger netop mellem disse flader for at undgå, at det samme sker igen ? En anden vigtig ting er glidebøsningerne og gummityller. Kommer der skidt og vand ind her, kan kaliberen ikke flytte sig sideværts. Det er vigtigt at de kører som de skal, og hvis ikke få dem renset og smurt op. Det er en god ide at tage den rustne kant af skiverne (foruden og forinden på begge sider af skiven) med en fil eller en Dremel, så får klodserne ikke skæve kanter og det hele holder længere. Men det er de færreste, der gider det (incl værksteder), da det tager lidt tid. Personligt bruger jeg også pasta på kontaktfladerne mellem kaliber og klodser for at undgå korrosion. Så kan man glæde sig over, at skidtet også fungerer når man laver samme operation næste år. Det er min erfaring, at skivebremser bagpå skal adskilles og renses een gang om året, ellers holder de ikke…

    #13185
    Anonymous
    Inactive

    Selvtak.
    Kobberpastaen er skam fin nok ,men min erfaring er nok efterhånden at den ikke holder længe nok, derfor skiftet til midler der holder bedre, alupastaen på spray har konebåden fået på sidst på bremseåget , den (bilen) har også rustfri beslag oven på bremseåget som mellemlæg mellem dette og bremseklodsen og de hjælper ikke selvom der kommer kobberpasta på indenunder ( på bremseåget), der skal en mere holdbar varmebestandig lak på.Kobberpastaen holder tilsyneladende ikke de 6 mdr. der går mellem hjulskiftene (sommer – vinter) og deraf praktisk bremseservice.
    Skal i gang med de f…… håndbremsekabler , når det er gjort kommer det på siden også.
    Mange venlige hilsener
    Ps der bliver smurt kraftigt på de glidebolte der er i gummibøsninger/bælgene
    William Lütken

    #13192
    Morten Svendsen
    Participant

    Jeg har prøvet forskelligt, men er vendt tilbage til kobberfedt, det holder fint eet år med mit brugsmønster. Bruger et produkt fra Mekonomen, der hedder PCB et eller andet. Vigtig er afrensning af rust og skidt, så fedtet kan hæfte ordentligt til overfladen. Jeg tror ikke varmebestandig lak vil kunne holde rusten væk, jeg renser ned til rent metal og påfører med en korthåret pensel. Derved opnås et tykt lag, og fedtet kommer kun derhen hvor det hører til. Jeg ved ikke hvad man skal gøre ved de skide bremsekabler, skiftede på min daværende 146, fyldte dem op med fedt, sørgede for, at gummityllerne sad korrekt og var tætte, gav dem oven i købet silicone udvendigt og indvendigt før montage for længere levetid. Første dag med frost den efterfølgende vinter frøs de fast… Min løsning var ikke at bruge håndbremsen når det var frostvejr.

    #13197
    Michael Riis
    Participant

    Kobberfedt er aktiv og giftig og angriber gummi bla.
    Der må kun bruges kobberfedt på selve klodsen.
    Er kaliberen med en metal plade, hvor den glider på, må det få kobberfedt.
    Det er bla Fiat der køre med det.
    På Alfa med en stempel i kaliberen skal de gummityller ha silikonefedt.
    Omkring stemplet og gummi skal der også bruges silikonefedt.
    Der må ikke kommer kobberfedt derind, da det angriber crom samt gummi.

    Og brug plast handsker når i arbejder med kobberfedt, der er mere giftig end man lige tror det er .

    God arbejdsløst.

    #13200
    Anonymous
    Inactive

    Prøv lige at sammenligne “konebådens” bremseåg med aluspray på kontaktfladen til rustfri beslag + klodserne ( fixede dem i går) der er lavet bremse service på samme tidspunkt i år (april)og der er ingen betydende rust på konebådens!!!!Mine lignede en rustbunke!!!
    her : https://sites.google.com/site/alfaromeo156bremser/
    Er i øvrigt vant til at smøre med ATE bremsefedt , som er kompatibelt med bremsevæske ,gummipakninger og chrom = bremsestemplet. Men er løbet tør og bruger noget lilla snask jeg fik huslet mig til fra en 2 kilos dåse.Løfter gummibælgen fra stemplet med en gammel lille skruetrækker dvs . den har ikke skarpe kanter ,det virker fint.
    Ja kobberfedt er giftigt!!!!!
    Håndbremsekablerne til min 146 frøs også, så til sidst resignerede selv jeg også til at lade være med at bruge den i weekenden på stationen!!!

    William

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.