Home › Forums › Alfa Forum › Type 932 – 156 › Bremseskiver – Ventilerede eller ej?
- This topic has 23 replies, 8 voices, and was last updated 13 years, 1 month ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
30. November 2011 at 10:48 #5283AnonymousInactive
Hej!
Kan man frit skifte mellem 284 mm. ventilerede bremseskiver og 281 mm. solide bremseskiver, eller kræver det en anden bremsekaliber eller andet?
______________________________________________Jeg er igang med at give min Alfa en lille overhaling, og er nu kommet til bremserne som skal skiftes. Jeg havde selvfølgelig hjulene af, i forbindelse med skift til vinterdæk, og så kiggede jeg lidt på bremserne. Jeg ser så at jeg har ventilerede bremseskiver på, og det forstår jeg ikke helt, for alle steder jeg leder på nettet bliver jeg foreslået 281×15,3 mm solide skiver, lige som der også står skrevet i typegodkendelsen. Jeg har ikke målt på den skive der sidder på min bil, men jeg gætter mig til at det er de ventilerede skiver med 284 mm i diameter, som sidder på. Og så tænker jeg – kan jeg frit skifte mellem de to skive-typer, eller skal man også have en anden kaliber+klodser til den?
Min bil: Alfa Romeo 156 1.8 TS Sportswagon (første indreg. 12/2001)
Mvh.
Mads Hammer30. November 2011 at 11:16 #13350Vernon PedersenParticipantDet kan jeg svare meget kort på ….. Nej 😉
Der skal minst en anden bremse kaliber på – og måske også åget der holder kaliberne …….. jeg har begge dele til en 2,0 til salg ……. 1.000.- for det hele (2x kaliber og 2x åg) så skal du selv købe skiver og klodser!
mvh
oo=v=oo
Vernon P.30. November 2011 at 11:34 #13351AnonymousInactiveDet er et godt tilbud, men “problemet” er nok bare at der allerede er monteret ventilerede skiver på (og formodentlig også de større åg og kalibre), og jeg så må smide 1150 kroner efter nye skiver, istedet for 600 kroner, men jeg får vel så også en bedre ydelse ud af de ventilerede skiver, så det går nok an. Er der nogen tips til hvordan jeg kan afgøre om åg og kalibre passer til ø281 eller ø284?
Efter at have gået min bil lidt efter i sømmene tegner det lidt et billede af en noget amatøragtig omgang med bilen før jeg fik den. Lygterne tegner bare et rundt billede på lygteindstillingsapperatet, el-stikket til traileren er lige til at lukke op og skide i, den gamle bagpotte lignede noget der var blevet svejset på af en 4 årig pige, alt el på hele bilen slukker når man drejer lysvælgeren ned på positionslys, halvedelen af luftdyserne i kabinen virker ikke, og så videre og så videre. Jeg glæder mig til at få styr på den, og jeg FÅR styr på den… jeg ved bare ikke hvornår, men det ER jo derfor vi er blevet velsignet med sådan en lang og klam vinter, ikke? 🙂
30. November 2011 at 12:45 #13352AnonymousInactiveForhåbentlig gav du ikke alt for meget for den og forhåbentlig kører den fint 🙂
30. November 2011 at 12:50 #13353AnonymousInactiveHaha! Jeg gav FOR meget for den, men den er pæn i lakken, fejlfri i kabinen, og kører godt – hvor godt vil vise sig, når jeg kører den til Frankrig tur/retur til Januar. Og desuden skal den jo også kun holde indtil jeg får råd til en 159. 😉
30. November 2011 at 12:52 #13354Michael RiisParticipantquote :Er der nogen tips til hvordan jeg kan afgøre om åg og kalibre passer til ø281 eller ø284?Det vil næppe være mulig og bytte rundt på dem.
Hvis du har ventilerede skiver skal du også ha det igen.30. November 2011 at 13:04 #13355AnonymousInactivequote Mads Hammer” post=6103:Haha! Jeg gav FOR meget for den, men den er pæn i lakken, fejlfri i kabinen, og kører godt – hvor godt vil vise sig, når jeg kører den til Frankrig tur/retur til Januar. Og desuden skal den jo også kun holde indtil jeg får råd til en 159. 😉Ja, det kender jeg alt for godt :whistle:
Men du skal nu ikke ønske dig en 159 over en 156 – jeg ville egentlig hellere have en 156 igen fremfor den 159 jeg har. Det er to meget forskellige biler. 159 er godt nok lidt af en (fisker)båd i forhold til 156, der er meget mere Alfa. En 159 kunne egentlig ligeså godt være en Mondeo, Passat eller lign.30. November 2011 at 16:00 #13357AnonymousInactiveMichael Riis: Hmm… Det er 1,5 mm på hver side vi snakker om. Er det virkelig utænkeligt at man kan presse en skive ind som er 1,5 mm. bredere i hver side? Den er selvfølgelig noget tykkere, den ventilerede skive, det er måske der den driller? Jeg er naturligvis villig til at betale de ekstra penge for at få en bedre ydelse, men jeg synes ikke at slidbanen efter klodserne på skiven er så bred som man kunne forvente, og jeg vil jo helst gerne have de rette skiver til bilen.
Jeg kigger lige på det imorgen, det kan godt være at jeg husker forkert.
Henrik: Aha, det vidste jeg ikke… men det er også en drøm nærmere end en plan, for jeg har i forvejen rimelig store problemer med at klemme den her lille omgang vinter “renovering” ind i budgettet. 🙂
30. November 2011 at 18:36 #13361Michael RiisParticipantJeg kan sige dig med 112% sikkerhed, at det ikke kan lade sig gøre.
De ventilerede skiver er 22mm brede og de massive er 15mm brede.Hvad er din stelnummer. bare de sidste 7 tal.
Hvis den er efter det her nummer fra stelnr.: 0383456
Så er den født med ventilerede skiver i for. Og det må der ikke laves om på.30. November 2011 at 19:58 #13362AnonymousInactiveMit regnr. slutter på: 1265506, typegodkendelsen dikterer (såvidt jeg kan læse), udfra min motorkode at der burde sidde 15 mm tykke skiver på, altså de solide. Men nu har jeg bestilt de tykke, og så må du jo give en focacia bolle til et træf, hvis de ikke passer. 😀 Fjol til side, tak for hjælpen og det gode svar. 🙂
Mvh.
Mads
– lallende amatør der elsker at lære.30. November 2011 at 20:05 #13363Michael RiisParticipantOki din stel nummer er højre, så er det med ventilerede skiver.
Motornummer kan du ikke bruge til noget. ud over når du skal bruge noget til motoren. Men der er stel nummeret stadig bedre, da det følger bilen.1. December 2011 at 8:18 #13365AnonymousInactiveOkay. Tak for det!
Nu glæder jeg mig bare til lørdag, hvor jeg skal se om jeg er opgaven voksen.
2. December 2011 at 7:07 #13369AnonymousInactiveVelkommen i klubben Mads
Respekt for, at du bare kører på med krum hals for at få rettet ting, der tidligere er blevet negligeret. Den har næppe været ejet af en ægte Alfist før (eller også en meget fattig en!).
Lidt mærkeligt med dine bremser. Det er korrekt, at de tidlige 156 1.6/1.8 havde 281×15 mm skiver for (og 251×10 mm bag). Det vil være lovligt at skifte til 284×22 mm fra de kraftigere varianter (som i starten også havde 251×10 mm bag).
Men du fortæller, at din allerede HAR de ventilerede foran (284×22 mm). Ifølge typegodkendelserne skulle din bil fra 12/2001 have 281×15 mm, men i 02/2002 kommer der en ny typegodkendelse i forbindelse med faceliftet (tror det internt kaldes MY, og bilen kan kendes på den ændrede midterkonsol – blanke ringe til klimajustering i stedet for “gummiringene” samt på malede sidespejle og bumperlister, men dette kan jo være malet senere). I forbindelse med faceliftet får bilen 284×22 mm foran og 276×10 mm bagpå.
Typegodkendelserne findes her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx
(ved ikke, hvorfor kun noget af adressen markeres – du kan altså ikke trykke på linket, men skal kopiere hele linien til adressefeltet)
Og det er nr. E10961 (indtil 02/2002) og E11824 (fra 02/2002), der er de aktuelle.
Men det kan også være, at modellen faktisk inden faceliftet har fået de større bremser, men at importøren ikke har fået rettet typegodkendelsen (lavet en ny) med disse ændringer – førend han lavede den nye for MY’eren i starten af 2002.
For at opklare den rette sammenhæng kunne det være interessant, hvis du måler de bageste og ser, om de er 251 mm eller 276 mm, samt fortæller, om bilen er den faceliftede eller ej (jeg ved ikke præcist, hvornår de begyndte at udlevere MY).
Bedste hilsner
Peter D2. December 2011 at 8:06 #13373AnonymousInactiveDet er utrolig svært for mig at afgøre om min er en MY, eller ej. Min kabine er helt sikkert eftermonteret, men har MY-modellerne ikke display/kørecomputer hvor de ældre har blæsedyser i midten af dashboardet? For det har min ikke. Mht. de andre ting du nævner, så er den bygget som en MY, med indfarvede stødlister og spejlfødder, men dette kunne snildt være “eftermonteret”.
Jeg laver bremser, bremserør, afmonterer jydekrog, skifter olie, og justerer lys på søndag, så søndag aften/mandag formiddag vil jeg vende tilbage med målet på mine bagskiver. Jeg har på fornemmelsen at en af de tidligere ejere har haft masser af penge, masser af gåpåmod, men knap så mange evner…
Mvh.
Mads2. December 2011 at 9:23 #13374Vernon PedersenParticipantquote Mads Hammer” post=6126:Det er utrolig svært for mig at afgøre om min er en MY, eller ej. Min kabine er helt sikkert eftermonteret, men har MY-modellerne ikke display/kørecomputer hvor de ældre har blæsedyser i midten af dashboardet? For det har min ikke. Mht. de andre ting du nævner, så er den bygget som en MY, med indfarvede stødlister og spejlfødder, men dette kunne snildt være “eftermonteret”.Jo – en “MY2002”, og herefter, har køre computer – dog ikke på de mest “skrabet modeller” som bare har en sort plade der hvor displayet ellers er!
Spejlføderne har aldrig været indfarvet ab. fabrik!
MY2002 – har samme i “dashboard” som “RST”
MY = Model Year og hver årgang er en “MY” så du skal have årgange med 😉
mvh
oo=v=oo
Vernon P. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.