Home › Forums › Alfa Forum › Type 932 – 156 › Bremseskiver – Ventilerede eller ej?
- This topic has 23 replies, 8 voices, and was last updated 13 years, 1 month ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
2. December 2011 at 9:38 #13375AnonymousInactive
Okay. Angående det, hvilken årgang er min bil egentlig, når den er fra 12. måned i 2001? Jeg ved at de fleste VAG biler skifter årgang i December, sådan at min faktisk ville være en årgang 2002, hvis man skulle følge de tyske standarder, men er det anderledes med Fiat/Alfa biler?
Jeg havde fået indtrykket af at “MY” bare var en betegnelse for den faceliftede model, som var indtil de fik den nye RST-front med den opdelte front “tap, men “you live and you learn”, ikke? 😉 (og ret mig endelig! Jeg er som tidligere skrevet, bare en lallende nybegynder der slynger forkortelser og betegnelser om mig, som var der no tomorrow.(: )
Mvh.
Mads2. December 2011 at 10:25 #13376AnonymousInactiveHer tror jeg, at Vernon for en gangs skyld ikke har ret. 🙂
Der er ikke årstal efter MY, selv om man godt kan forestille sig, at det står for ModelYear.
Alfa Romeo har det ikke som tyskerne, nemlig at de biler, der er produceret efter fabriksferien (typisk fra slutningen af august) bærer betegnelsen “Årgang” eller “modelår” og så et årstal, som altså skifter lidt tidligere end kalenderen. Der udleveres “årgang 2012” allerede i september 2011 – typisk med visse små opdateringer.
Hos Alfa Romeo kommer opdateringerne på “mærkelige” tidspunkter og somme tider glidende.
Så vidt jeg husker er der kun “basis”, MY og RST for de tre “generationer” af Alfa 156. Men der er et par små – ikke navngivne opdateringer ind imellem.
1997: Basis præsenteres i september
1999: Mini-opdatering m. sideairbags fra juni 1999 (ikke nogen ny betegnelse)
2001: MY: Nyt instrumentbord (mest midterdel af instrumentbræt, malede bumperfelter og spejle)
2002: Opdateret bremsesystem m. ventilerede foran på alle, og større skiver bag (ikke nogen ny betegnelse, men fortsat en “MY”)
2003: RST, ny snude og baglygter. Interiør uændret.Alfa-hilsen
Peter D2. December 2011 at 11:20 #13377AnonymousInactiveDetalje: sideairbags kom med årgang 1999; min 2.0 TS var produceret i september eller oktober 1998 og indregistreret lige før nytår – og den havde sideairbags.
2. December 2011 at 12:38 #13378Vernon PedersenParticipantMin no. 2 156 var en MY2000 – det stod der på slutsedlen (første model uden trærat og træ gearknop) – det var som bekendt før MY2002.
mvh
oo=v=oo
Vernon P.2. December 2011 at 16:24 #13379Lars R. NissenKeymasterPeter husker, som Mikkel nævner, ikke helt rigtigt 😉
De forskellige varianter for 156 var, og benævnes oftest (uanset hvad Vernons brugtvognsforhandler kalder dem :silly:):
1997: Fase 1 – Præsentation
1998: Fase 2 – Sideairbags bliver indført
2000 (oktober): Fase 3 – Euro 3 motorer (flere katalysatorer, færre hk)
2002 (Maj): MY – Den nye teknik, bl.a. 2,0 JTS motoren, i det gamle karrosseri
2003: RST – Den nye teknik i det nye karrosseri
2004: RST2 – Småjusteringer af RST …Så umiddelbart vil jeg tro, at din bil er en Fase 3, der, som sagt, kan genkendes på katalysatorerne på udstødningsmanifoldet.
Din SportWagon vil have 276 mm bremser bag på, da det altid har været standard på denne model.
2. December 2011 at 18:23 #13383Vernon PedersenParticipantquote Lars R. Nissen” post=6133:……. (uanset hvad Vernons brugtvognsforhandler kalder dem :silly:):
……….“fase 1+2+3” har ikke noget med udstyrs/årgangs varianter at gøre!
Min 156 2,0 TS fra slut sep. 2000 (fase 2) var en MY2000 (det kan også godt være det var en MY2001:blush: ) som blev intruduceret efter sommerferien 2000 – det var den første 2,0 model der ikke havde træpaneler på midter konsolet og som sagt træ rat og gearknop (min havde så ved en typisk AR fejl alligevel tre gearknop 🙂 )
– Den var for øvrigt ikke brugt 😉
RST blev brugt i medierne og af salgsafd. men den hed MY2003 internt
Men de har alle en MY betegenlse 😉
mvh
oo=v=oo
Vernon P.4. December 2011 at 18:32 #13406AnonymousInactiveJeg er færdig! Det tog mig 10 timer at skifte bremserør (alle fra ABS-blok til baghjul), skiver foran, justere nærlys, skifte olie, nr.pladelys og spise Mini Meals (jordbær). Jeg er godt brugt, men nu ved jeg at det er MOJ besværli’ at skifte bremserør på en 156 SW!
Jeg er ekspert nu, så hvis i har noget, så spørg. 😉
Nu mangler jeg kun en ny alu bundplade og en ny variator, så er jeg ved at være happy.
Tak for input!
Mvh
Mads6. December 2011 at 19:33 #13464AnonymousInactiveså vidt jeg kan se har du måske ret bilen 1,8 TS er standard monteret med skiver 15 mm tykke og diameter 281 mm.Data på din bil kan du se her :
http://www.cars-data.com/en/alfa-romeo-156-sportwagon-18-tspark-16v-144hp-53914/specs.html
Imidlertid sælger bla alfistinet 284 x 22 mm bremboskiver til netop 1,8 TS modellen!!!!!
1.8 16V T.SPARK 10.00 – 09.05 103 140 1747 4 AR 32205
1.8 16V T.SPARK 09.97 – 10.00 106 144 1747 4 AR 32201
Du kan ved at se på motorkoden , afgøre hvad der passer til din bil.Ventilerede skiver i 284 mm er 22 mm tykke,så problemet med de bremser der sidder på din bil er om gabet mellem bremsekaliberens stempel og modhold kan blive for stort når klodser og skiven er slidt,hvis du vælger at skifte til din bils måske originale størrelse skiver 281 x 15 mm.
Hvis dine data på bilen plottes ind på denne aldeles glimrende tyske hjemme side : http://www.profiteile.de
Hersateller : alfa romeo og fortsæt så med resten,de foreslår faktisk også at der er mulighed for 284 mm skiver.
Så mit råd er fortsæt med dem du har ,prøv evt Brembo max(rillede) fra alfistinet.de de holder skidegodt.
Er du i stadig i tvivl om hvad der fra fabrikken skal sidde på din bil så ring til Vestergaard biler i Odense og spørg efter reservedel John, han ved alt stelnummeret giver specifikationer på din bil.
Skal du rigtig hygge dg med din bil :http://alfaromeo156-william.blogspot.com/6. December 2011 at 19:40 #13465AnonymousInactiveUdskiftning af faseforstiller /variator :
Kig under motordelen
https://sites.google.com/site/alfaromeo156reparationslink/ -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.