Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Brera/159 3.2 motor
- This topic has 14 replies, 6 voices, and was last updated 14 years, 9 months ago by
Arvid Dannevang.
-
AuthorPosts
-
21. April 2010 at 20:50 #4844
Klaus Hahn
ParticipantForleden ville motoren pludselig ikke mere. Midt på motorvejen stod der “brake and fuel pump failure”. Det med benzinpumpen havde jeg nu luret – den pumper alt for kraftigt 😉 Nå, jeg nåede at komme i trafikradioen (Helsingørmotorvejen) inden jeg blev slæbt på værksted, hvor man konstaterede at det var sikringsboksen der var futtet af i røg og ild sammen med nogle relæ’er. Disse blev skiftet til næste dag. Spurgte selvfølgelig til årsagen for dette. Svaret var, at det var en kendt fejl med underdimensionering af sikringsboksen og relæ’er som kunne overophede og brænde af. hmhmhm – derfor blev alt skiftet pr. kulance – fint gjort, tak for det !!
Jeg skriver dette så I der har en 3.2 motor som i Brera’en måske lige skulle sikre Jer at alt er OK – det er altså en ubehagelig oplevelse sådan at miste styre- og bremseevne på én gang :ohmy: Så føler man hvor tung bilen er.
MVH Klaus.
21. April 2010 at 21:47 #11144Vernon Pedersen
ParticipantLige da jeg fik min 3,2’er, opdagede jeg en aften benzinpumpen fortsat kørte efter jeg havde slukket motoren – jeg fandt sikringen så batterriet ikke blev helt tappet for strøm i nattens løb (overophedning og benzin er heller ikke så smart) – det var relæet der var kortsluttet og havde brændt sikringsboksen af – jeg fik en ny sikrings boks på garantien.
mvh
oo=v=oo
Vernon P.22. April 2010 at 9:15 #11145Anonymous
InactiveTak for info. 🙂
Jeg har heldigvis ikke selv oplevet problemet. Men jeg skal snart have den serviceret og vil så selvfølgelig gøre værkstedet opmærksom herpå. 😉
22. April 2010 at 13:06 #11146Vernon Pedersen
ParticipantJeg ved ikke hvor mange tilfællede der er findes med dette problem!
Men for en god ordens skyld har jeg her vedhæftet en tegning af placeringen af sikringen i sikringsboksen ved siden af bilens accumulator (batteri).Modsat Klaus var der ingen fejlmelding da fejlen opstod på min bil – men det var meget tydligt at pumpen kørte konstant, efter jeg havde parkeret min bil i garagen – det vil nok være vanskligt at høre hvis man parkere ved trafikeret vej.
Da jeg havde taget sikringen ud og pumpen var stoppet, tog jeg relæet ud og “masserede” det med lidt strøm – så virkede det igen, så jeg kunne køre til jeg fik en ny sikrings/relæboks.
mvh
oo=v=oo
Vernon P.22. April 2010 at 13:53 #11147Klaus Hahn
ParticipantVedr. hvor mange tilfælde … der er nok ikke så mange med den motor, men mit værskted sagde de havde set 5-6 tilfælde, og nu vores tre, så det er godt at være opmærksom på det.
Når nu du nævner det Vernon, kan det da godt være min benzinpumpe også har snurret – troede det måske var ventilatoren .. 🙂
23. April 2010 at 15:08 #11149Peter Roboz
ParticipantHej Klaus og Vernon
Tak for info, men hvordan kan jeg på forhånd sikre mig mod at sikringen sprænger?
En gang i mellem er der noget, der kører efter jeg har slukket, men jeg ved ikke om det er blæser eller pumpe. Som regel holder det hurtigt op igen, så det er sikkert blæser
23. April 2010 at 16:44 #11150Vernon Pedersen
ParticipantPeter
Det er nok blæseren.
Benzin pumpe og blæseren sider i hver sin ende af bilen
Pumpen sider i benzintanken og blæseren sider helt ude i snuden af bilen 😉 du bør kunne høre hvor lyden kommer fra.Hvis du vil forhindre en sikring sprænger sætter du et bøjet søn i – i stedet for sikringen (joke :laugh: )
– nej det må du naturligvis ikke
– sikringe må aldrig byttes til anden type (Amp. tal)
– sikringerne er der for at beskytte strøm kredsen, mod at “gå amok”. Grunden til jeg nævner sikringen er for at beskrive hvad man kan gøre hvis pumpen fortsætter med at køre efter tændningen er taget fra motoren (motoren slukket) – ved simpelthen at fjerne sikringen til pumpen, og dermed strømmen – så stopper pumpen 😉 deffekt relæ eller ej.
Mvh
oo=v=oo
Vernon P.23. April 2010 at 21:11 #11152Peter Roboz
ParticipantHej Vernon
Det med sikringen var nok også mest til de to andre herrer, der antydede at man evt. ved værkstedets hjælp kunne undgå at stoppe midt på motorvejen, men jeg mener, det kan jo være svært at gøre noget, så længe relæ og sikring virker, og man kan nok ikke se, at om 5 km springer sikringen eller relæet går i stykker.
24. April 2010 at 7:12 #11153Vernon Pedersen
ParticipantMin bil virkede upåklageligt, selvom pumpen kørte for fulde omdr. (den sender overskuds benzin retur)- den stoppede bare ikke når jeg stoppede motoren!
Mvh
oo=v=oo
Vernon P.24. April 2010 at 9:19 #11154Klaus Hahn
ParticipantDet er ikke nemt for mig at finde ud af noget som helst i det motorrum (er jo vandt til en traditionel 105-motor), – jeg ville trille på værksted og få det checket. Du kan jo henvise til at det er en kendt fejl som de bør rette.
1. May 2010 at 19:02 #11172Ole Steen Rasmussen
ParticipantPeter Roboz skrev:
quote :Hej Klaus og VernonTak for info, men hvordan kan jeg på forhånd sikre mig mod at sikringen sprænger?
En gang i mellem er der noget, der kører efter jeg har slukket, men jeg ved ikke om det er blæser eller pumpe. Som regel holder det hurtigt op igen, så det er sikkert blæser
Nu har jeg kun kørt 3,2´eren, men er den mon ikke som i TBI´en udstyret med automatisk udluftning som kører (næsten uhørtligt) i et antal minutter efter at bilen er slukket – og altså helt efter planen?
1. May 2010 at 22:12 #11173Klaus Hahn
ParticipantEfter at have skiftet sikringsboks og diverse relæer, ja, så starter tyverialarmen helt umotiveret sådan ca. hver anden dag (eller nat) – men det hører vel med når det er italiensk.
2. May 2010 at 8:56 #11174Vernon Pedersen
ParticipantKlaus
Tror du ikke det er følsomheden/opsætningen der er “0 stillet” efter det relativt store indgreb i de elektriske kredse?Der er “kun” et alternativt: reperation ikke udført korrekt 😉
(herunder forkerte reservedele)“Tipo 939” er netop blevet beskyldt for ikke at være særliglig italienske 🙂
mvh
oo=v=oo
Vernon P.3. May 2010 at 15:58 #11178Anonymous
InactiveKlaus, det har jeg også oplevet periodisk, mest om sommeren. Så om det er teknisk eller et lille insekt, der irriterer kabinesensoren, vides ikke. :unsure:
4. May 2010 at 17:09 #11181Arvid Dannevang
Participantmin 156 gjorde det samme da den var ny.
Det viste sig at når de satte tester på så sagde den at kabineføler ikke var tilsluttet (selv om det var den der lavede alarmen) i mit tilfælde måtte de bytte kabineføler, men mon ikke fejlen skal findes i en løs forb til din ?
min kunne gå i gang op til 8 gange på 1 nat :blink:
tror det skete når den fik kontakt til føler men ved det ikke. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.