Home › Forums › Alfa Forum › Type 105/115 – Giulia, Giulia GT og Spider › Hovedbrud
- This topic has 5 replies, 5 voices, and was last updated 4 years, 2 months ago by
Erik Schifter-Holm.
-
AuthorPosts
-
20. November 2020 at 17:07 #8301
Peter Just
ParticipantNu har jeg lige haft mit hoved mellem vognbund og perlegrus og det var et held, at jeg kan skrive dette. Jeg skulle lige se efter, om der var olie i gearkassen, stramme håndbremsen og smøre kardangakslen. Jeg havde kørt bilens forhjul op på to stålramper og hævet bagvognen op og placeret denne på to bukke med mellemlæg af træklodser, der passede op i de to bagføringsarme. Jeg syntes, at alt så godt og sikkert ud. Medens jeg lå der og rodede med mit forehavende gled forhjulene på de to ramper tilbage hvorved støttebukkene bagerst så også blev forskubbet. Av! Den var tæt på, men kunne dog efter et lille stykke tid tække mig ud med trykken for brystkassen og en hel del skrammer i panden. Viste I, at der i vognbunden anvendes en del selvskærende skruer, som der ikke behøves at forbores for, det skal der åbenbart heller ikke i min hjerneskal, selvom mange påstår, at jeg er noget “tykhovedet”.
Da jeg havde sundet mig lidt og fået standset blodet og besigtiget skaderne på mig selv, – Bertonen fejlede ikke noget – kørte jeg straks de to ramper op på genbrugspladsen til skrot.
Jeg er som sagt “perlegrusmekaniker” og har ikke nogen smøregrav eller lignende og kender ikke nogen der har.
Hvordan løfter man en Bertone så højt op, at man relativt sikkert kan kravle ind under den?
Under hvilke punkter kan man sætte en donkraft?
Går det an midt under differentialet bag og hvor foran? Dette for at kunne placere støttebukke så tæt ved hjulene som muligt. Jeg kan pt. ikke anvende “hævebeslagene” foran til den originale donkraft, da blikket her ikke har den fulde styrke.
Er der et medlem af vores klub, der har et rigtigt godt forslag ? For jeg tør ikke løbe an på heldet én gang til. Det var et held bilen ikke var med et sænkningssæt, så var den ikke gået.20. November 2020 at 19:16 #36021Morten Svendsen
ParticipantPeter, Peter … God vi har dig endnu, husk man har kun eet liv … Donkraftbeslagene er noget tvivlsomme, dem bryder jeg mig ikke om at bruge. Bagest kan den løftes under differentialet og foran under forbroen. Jeg har ingen lift eller grav, og skal også have den løftet op hvis der skal arbejdes under bilen. Løft bagest er som beskrevet under differentialet, så sætter jeg bukke op under akselrørene. Allerhelst vil jeg have den stående på ramper, så trækker jeg håndbremsen, så er der ro. Foran samme recept, dog med bukke under fjederskålene. Jeg kan finde på at smide en transportstrop omkring dækket og ramperne, så kan bilen ikke rulle ned. Håber det kan bruges …
22. November 2020 at 11:35 #36022Jakob Hestbæk Poulsen
ParticipantPuha, sikke en grim forskrækkelse!
Jeg ved at mange perlegrusmekanikere dobbeltsikrer ved f.eks. at smide fire brede hjul under vangerne efter bilen er løftet op. To på hver side, så de tager fra før hovedet/brystkasse gør.
Allerhelst skulle vognen jo ikke trille eller falde ned, men dobbeltsikring kan vel ikke skade, når det er med livet som indsats.
Puha, jeg er på vej ud for at sætte vinterhjul på, og kommer vist til at være ekstra forsigtig i dag.
22. November 2020 at 14:48 #36023Jørgen Schmidt
ParticipantJeg er enig i Jakobs kommentar. Jeg har købt et par ekstra bukke, som jeg sætter under som “backup”. De koster ikke mange basører…
23. November 2020 at 11:38 #36024Jan Christensen
ParticipantHer i byen havde vi en som også kom galt afsted på samme måde, han blev fundet næste dag i garagen … Nu har vi et motorsports arr som hedder : Mads Kjærs mindeløb som køres hvert år 2 påskedag.
Pas på !!24. November 2020 at 19:13 #36025Erik Schifter-Holm
Participant@Peter Det var godt og heldigt, at du ikke kom mere til.
Jeg har aldrig brugt ramper, som man skal køre op på, da jeg anser dem for usikre.
Når jeg skal arbejde under en bil, står den altid på cementgulv og på to eller fire vognbukke.
Du skriver, at du arbejder på perlegrus, men på det underlag vil jeg fraråde ramper og vognbukke, da underlaget er ujævnt og ustabilt. Jeg vil foreslå nogle store og solide træklodser, hvor de nederste er lange og brede, så de kan ligge stabilt på perlegrus. Som en ekstra sikkerhed kan man derudover benytte vognbukke.
Jeg er enig i, at man foran bør løfte på forbroen. Da bagtøjets differentialehus er lavet af letmetal, vil jeg mene, at det er bedre at løfte på de langsgående bærearmes bageste fastgørelse tæt på bagbremserne. For at beskytte bilen anvender jeg som regel en lille træklods eller en jackpad mellem bil og donkraft.
Hvis du benytter en værkstedsdonkraft med hjul, er det jo meningen, at den skal køre “frem” i takt med, at bilen løftes, men hvis donkraften står på perlegrus, kan stenene forhindre donkraftens hjul i at dreje, hvilket kan være skyld i, at bilen ikke kun løftes, men også trækkes hen mod donkraften. Dette kan afhjælpes ved at have en metalplade, som du lægger under donkraften, når bilen skal løftes og sænkes. En køreplade fra en kommune eller entreprenør, der er skåret ud i en størrelse på 50×100 cm kan bruges som underlag til donkraften.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.