Home › Forums › Alfa Forum › Type 932 – 156 › Hvad er tophastigheden
- This topic has 26 replies, 9 voices, and was last updated 13 years, 3 months ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
31. July 2011 at 14:52 #5189AnonymousInactive
Hej Forum!
Er for første gang blevet ejer af en alfa 1,8 TS fra 2004 med 151000km på tælleren, trods mit konservative sind til netop dette mærke … Må indrømme at jeg synes det er køretøjet for mig…. men det jo nok ikke første gang i har hørt den svale
Nå men jeg har haft den nede i Tyskland for at få renset ud i motoren samt at få luftet den i gennem… Har påfyldt motorolie 10/60 TWS castrol i stedet for den 5/30 olie den havde…
Jeg synes at mærke den mangler lidt krafter og når dog heller ikke over de 200, faktigst kan den ikke presses mere end til 193 km/t, målt på gps..
Der sidder 225/50 17″ michelin pilot dæk bagpå..Udstødningen under bilen, der sidder der en metalslange som er helt væk (ligesom nogen hydralikslanger). Under den er der en form for “harmonika” bånd der forbinder udstødningen sammen. Tænker på hvor stor betydning det har?? Samt den har en klapre-lyd i 30 sek indtil motoren er blevet lun. Ligesom den trækker falsk luft??
Regner med at få den på rullefelt for at se hvad der er på dækkene men ville nu godt høre om jeres erfaringer før jeg begynder at smide penge i måske noget der ikke er der ??
Det skal siges at den lige er købt fra forhandler af, så det gælder jo om at finde de fejl og mangler som den har, fra starten af
På forhånd tak
Jacob31. July 2011 at 19:58 #12901Steffen Juul SimonsenParticipantKlapre lyd er temmelig sikkert knastforstilleren der er slidt.
31. July 2011 at 21:04 #12902Vernon PedersenParticipantSteffen har ret i det er knastforstilleren der skal skiftes – den har storindflydeslse på motorens ydelse – få den fikset husk tandremmen skal skiftes ved samme lejlighed.
30sek for at blive lun :huh: – du skal køre minst 20minutter for den er driftvarm 😉Hvad angår olie – om du bruger Castrol, Shell eller Selenia er underordnet – nu kan jeg ikke huske hvad den skal have – men den SKAL have den korrekte specifikation iht. instruktionsbogen – det er vigtigt, uanset hvad div. eksperter siger. (de vil sælge noget af det de har 😉 )
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med din udstødning – “harmonikaen” er der fordi forrøret er monteret på motoren og resten af systemet er hængt op under bilen – så hamonikaen er der for at motoren og forrøret kan bevæge sig en smule i forhold til resten af udstødningen – den metalslange der er helt væk :unsure: er en armering for at holde sammen på “harmonikaen” – den har ingen betydning for ydelsen!
mvh
oo=v=oo
Vernon P.1. August 2011 at 4:30 #12903AnonymousInactiveTusind tak for svarene:) …. Rart med ferie så der er tid til at smutte forbi et Alfa-værksted så den kan blive set på…. Bare træls at man ikke har kunnet høre lyden inden fra kabine af og først høre den ved kold motor med lidt gas 🙁 …. knastforstiller, lyder til at koste lidt mønter
1. August 2011 at 10:34 #12904Vernon PedersenParticipantJeg kan ikke huske hvad den koster – jeg tror det er omkr. kr. 1000.-
Det skal gøres i forbindelse med tandremsskif.Et godt råd brug den rigtige olie – og sørg for den altid er på max mærket – og ikke noget med at give den “bank” før den er gennem varm (det gælder alle biler) – god fornøjelse med bilen!
mvh
oo=v=oo
Vernon P.1. August 2011 at 14:40 #12905AnonymousInactiveDen har lige fået skiftet Tandremmen for 10.000 km siden…. havde den forbi Juel Auto i Tilst tidligt i morges, hvor jeg sad og ventede på at motoren blev under håndlun. Der blev sagt at det var knastforstilleren, samt han bemærkede også at Tandremmen var for stram plus en anden ting… Det jeg nu er bange for er hvis forhandleren, hvor bilen er købt, begynder at rode med knastforstilleren og han ikke aner hvordan og hvorledes det bør foregå, at der så senere tilgår problemer senere 🙁 ….
Jeg har hældt op til max mærket med castrol 10/60 TWS og på 1600-1700 km har den spist 3-4mm og det synes jeg er flot… Kommer næsten til at tæmke på min Carina E 😉
Vernon.: Rigtigt mht. “harmonikaen”….
Hvilken olie kører i med til jeres TS, sommer og vinter ?
Jeg regner med at skifte til 5/30 Castrol til efteråret og lade den kører et par tusinde km, så motoren kan blive renset ud og derefter igen olieskift til nyt 5/30…Det samme gør jeg ved 10/60TWS olien fordi smøreegenskaberne er forskellige fra 5/30 og olien bliver “ødelagt” ved påfyldning af anden olie.. Derfor kort interval, første gang ved skift til anden olie..
1. August 2011 at 19:19 #12906AnonymousInactiveInstruktionbogen siger topfart 210 km/t og skal serviceres med SAE 10W40 (Selenia 20K)
Citat: For sports type driving AR recommends Selenia Racing 10W60.1. August 2011 at 20:06 #12907AnonymousInactivesætter 10/60 Selenia ikke aflejninger i motoren ??
2. August 2011 at 5:06 #12908Vernon PedersenParticipantStår der ikke også 10W/40 til din bil?
mvh
oo=v=oo
Vernon P2. August 2011 at 7:10 #12909AnonymousInactiveTillykke med vognen, det er et prægtigt køretøj med få km, hvis ellers tælleren er retvisende.
En 1,8 burde kunne trække til 200+ trods alderen – men der kan være mange årsager til at den ikke når helt derop.
Den manglende trækkraft er højst sanssynligt en defekt MAF (luftmassemåler), men kan også være lambdasonde, falsk luft eller andet.
Rallen efter start er en defekt knastforstiller, som skal skiftes sammen med tandremmen.
Dækkene har både forkert bredde og profil, til 17″ skal det være 215/45 – alt andet giver kun ringere køreegenskaber m.v.
Mht olie er det vigtigste at du holder dig til en opskrift der virker – 10w60 er perfekt, hvis den ikke bruger mere end du nævner.Ciao /Mikkel
2. August 2011 at 13:14 #12910AnonymousInactiveups dækkene er 225/45 17″…… tror også 10/60 er rigtig godt for motoren da olien bliver hængende længere tid før den returnere til bundkaret men, vil vælge en 5/40, som der også står i instruktionsbogen, og ikke som før skrevet 5/30, til vinter…
Jeg vender tilbage når bilen har været på værksted i næste uge, om problemet er blevet løst og hvori fejlen lå.
mvh
Jacob2. August 2011 at 16:28 #12912Vernon PedersenParticipantquote Mikkel Lund” post=5557:………. – 10w60 er perfekt, hvis den ikke bruger mere end du nævner…….Og bliver skiftet for hver 10.000km 😉
mvh
oo=v=oo
Vernon P.3. August 2011 at 17:44 #12917AnonymousInactivequote Jacob Von Spreckelsen” post=5558:ups dækkene er 225/45 17″…… tror også 10/60 er rigtig godt for motoren da olien bliver hængende længere tid før den returnere til bundkaret men, vil vælge en 5/40, som der også står i instruktionsbogen, og ikke som før skrevet 5/30, til vinter…Jeg vender tilbage når bilen har været på værksted i næste uge, om problemet er blevet løst og hvori fejlen lå.
mvh
JacobI min instruktionsbog står der (citat): For use under particularly harsh weather conditions 5W30 (selenia Performer)
3. August 2011 at 17:46 #12918AnonymousInactivequote Vernon Pedersen” post=5560:quote Mikkel Lund” post=5557:………. – 10w60 er perfekt, hvis den ikke bruger mere end du nævner…….Og bliver skiftet for hver 10.000km 😉
mvh
oo=v=oo
Vernon P.10.000 km. eller mindst en gang per år!
4. August 2011 at 6:33 #12923Vernon PedersenParticipantquote René Wilhelm” post=5570:……..10.000 km. eller mindst en gang per år!Ikke med 10W/60 – det er for hver 10.000km
…… med mindre naturligvis du køre mindre end 10.000km/årligt :whistle:
mvh
oo=v=oo
Vernon p. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.