- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 6 years ago by .
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Alfa Forum › Type 937 – 147 og GT › IMMOBILIZER FAILLURE
Min normalt velfungerende 147 2.0 årg. 2006 – kørt 190.000 km – har udviklet en periodisk startspærre fejl, som til tider betyder at bilen er langvarigt uanvendelig, som tilfældet er i øjeblikket:
Ved aktivering af tændingsnøglen, med de sædvanlige nøgler, trin 1 lyser alle advarselslamper op i display, som de skal.
Ved aktivering af næste trin(startmotor) lyser”IMMOBILIZER FAILLURE”op, starteren tørner motoren med fuld styrke,men den går ikke igang.
Et trick med først at aktivere trin 2 efter at trin 1 efter nogle sekunder er ophørt med at lyse virker undertiden, men slet ikke hver gang.
Flere værksteder, herunder velrenomeret Alfaværksted, er med slæbehjælp fra Falck besøgt. Ingen kan finde fejlen,idet den netop er periodisk.
Kan nogen hjælpe med en løsning – gerne telefonisk 40 29 52 67.
Venlig hilsen Hans Jakobsen
Hej Hans,
Der er en del diskussioner omkring dette problem på nettet, eksempelvis https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt/16125-alfa-147-help-needed-asap-regarding-immobilizer-failure.html eller https://www.alfabb.com/bb/forums/production-alfas-1992-2016-ca-usa-excluded/26170-immobilizer-failure-heads-up.html
I nogle tilfælde hjælper det tilsyneladende at frakoble batteriet i 10-15 minutter, andre fandt fejlen at være en dårlig forbindelse ved tændingslåsen.
Sandsynligvis antennen der læser chippen i nøglen der er lidt dårlig. Det er den sorte ring der er klipset ind over tændingslåsen. Hvis du piller beklædningen af og klipser antennen af og holder den omkring “hovedet” på nøglen mens du starter kan du diagnosticere om det er der fejlen ligger (hvis bilen altså starter).
Hej kære lidelsesfæller Alfaholikere.
Tak for jeres forsøg på at hjælpe mig både her og telefonisk.
Det viste sig at fejlmeddelelsen – immobilizer failure/abs defekt/mmm – blev udløst af en irret forbindelse i central elektronikbox, som åbenbart ikke kunne spores med computer.
Så nu er alfa og jeg på vejene igen efter langvarig stilstand.
Hilsen Hans J