Jeg har set den nye TBI 1750’er

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Jeg har set den nye TBI 1750’er

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #4645
    Anonymous
    Inactive

    Igen i år gik sommerturen til Valais i Schweiz.

    Som nævnt i en anden tidligere tråd, kører der rigtigt mange Alfa’er rundt dernede. Dejligt at se, når man køre rundt i området.

    I byen Sion ligger en alfa forhandler, så jeg kørte lige forbi for at se hvad de havde at byde på.

    Der stod den nye 1750’er, ganske godt udstyret.

    Jeg tog nogle fotos, men kun et er forløbigt vedhæftet.
    -Kan man ikke vedhæfte flere billeder i samme tråd?
    – Jeg har flere fotos af interiør og motor.

    Bilen ligner jo de andre 159’re, men jeg synes at finishen på alu panelerne er noget bedre end på de gl. Lusso modeller.
    Klima anlægget er også redesignet i forhold til de første 159’ere.

    Det bliver dejligt at se den på vejene i DK.

    Med sommerhilsen

    John

    #9959
    Vernon Pedersen
    Participant

    1750 TBi har nu været her et par måneder – men bilsalget slår ikke ligefrem rekorder lige pt.
    Ja center pladen er ændret ift. de første 159 Lusso, men ikke ift. sidste års model – de er ikke blanke længere (heldigvis 🙂 )
    Finishen kan jeg nu ikke mærke forskel på – men motoren tror jeg er perfekt for 159’eren!

    Nej der kan bare indsættes et billede i hvert indlæg

    Mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #9962
    Lars R. Nissen
    Keymaster

    John Topp skrev:

    quote :

    -Kan man ikke vedhæfte flere billeder i samme tråd?

    Jo, det kan man godt …

    Vernon Pedersen skrev:

    quote :

    Nej der kan bare indsættes et billede i hvert indlæg

    Det var rigtigt tidligere, men vores forum bliver med ujævne mellemrum opdateret, så nu er det altså muligt. 🙂

    Læs evt. tråden “UPLOAD & INDSÆT BILLEDER”. 😉

    #9963
    Vernon Pedersen
    Participant

    Lars R. Nissen skrev:

    quote :

    Læs evt. tråden “UPLOAD & INDSÆT BILLEDER”. 😉

    Du er sq. også så klog :blush: :laugh:

    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #9964
    Lars R. Nissen
    Keymaster

    Vernon Pedersen skrev:

    quote :

    Du er sq. også så klog :blush: :laugh:

    Det er nu ret nemt at være, når man har lidt insider-viden … 😆

    Men lad os vende tilbage til emnet. John, lad os endelig se nogle flere billeder af “dyret”. 🙂

    #9968
    Anonymous
    Inactive

    Hermed et forsøg med flere billeder af 159 TBI’eren.

    og et enkelt at af en meget gul Mito

    vh.
    John

    #9969
    Anonymous
    Inactive

    Det virkerde vist ikke helt efter hensigten 🙁

    #9973
    Peter Roboz
    Participant

    John Topp skrev:

    quote :

    Klima anlægget er også redesignet i forhold til de første 159’ere.

    Det er nok redesignet fra sidste år til 159/Brera/Spider, du ser, hvor knappen til MONO blev udskiftet med en OFF knap. Det er jeg lidt ked af, nu skal jeg hver gang justere to gange, hvis jeg vil have ens temperatur i kabinen. :dry: :S

    Desuden lidt ændrede ikoner på de to temperaturknapper.

    #9976
    Troels Nielsen
    Participant

    Fine billeder, men er der nogen herinde, der prøvet den?

    BilMagasinets test skuffede lidt hvad angår forbrug og accelleration 🙁

    #9980
    Arvid Dannevang
    Participant

    Jeg var ude og prøve den igår og kopierer lige min text fra
    cuoresportivo, håber det ok.
    Så var jeg ude og prøve mig lidt 159 1750 TBI SW…
    Bilen er jo mere eller mindre sig selv, selv om det var første gang jeg har prøvet en MY model, så kunne jeg ikke mærke forskel på de få km jeg fik kørt.
    Motoren er virkelig lækker!
    Den kan pludre rundt nede omkring 1-1500 omdrejninger, og når du trykker på speederen så kører den bare, igen fis overhovedet.
    Den trækker virkeligt lækkert hele vejen op, næsten uden turbotøven, men også uden det spark man normalt vil få på en turbobil, det er et meget jævnt træk konstant.
    Det eneste jeg ville gøre hvis jeg fik en, og det med det samme! var en ny udstødning så man rent faktisk kan høre hvad der sker, for standard lyder den som en symaskine, i hvertfald inden i bilen, samt en chipning ASAP, som sagt så trækker den jævnt hele vejen op, der er bare lige det men, at omdr. begrænseren slår til ved kun 6000 omdr det hænger slet ikke sammen med bilen og man kan tydeligt mærke at det bare er elektronikken der stopper lejen, der er meget mere at komme efter hvis den bare fik lov til at fortsætte. Går ud fra at omdr. begrænser er sat så lavt pga forurening for kan ikke se en anden grund til det.
    Det er første gang siden jeg begynde at køre diesel alfa at jeg har været tilfreds med trækket i en benzin bil!!! bare dejligt med noget moment i en sådan, og ikke som de normale brystsvage eksemplarer jeg ellers har prøvet.
    Det kan godt være at en diesel ikke er hurtigere end en benzinbil, men det føles sådan når momentet trykker dig i ryggen, og det er samme fornemmelse jeg havde i denne TBI.
    Så skal jeg have en ny bil så er denne en meget højt placeret kandidat, virkelig lækker.
    Dog er det lidt chokerende at se de danske priser:
    Alfa 159 1750 Tbi Distinctive Berlina= 450.000 Dkk
    TI pakke= 22.002 Dkk
    Metal lak= 7.500 Dkk
    Xenon incl lygtespuler= 16.000 Dkk
    Splitbagsæde= 8.500 Dkk
    Bose anlæg= 3.500 Dkk
    Alarm= 9.500 Dkk
    TI pakken synes jeg er riemligt pænt prissat og faktisk synes jeg heller ikke bilen som sådan er videre dyr i forhold til så meget andet derude, men fx alarm til 9.500 eller Xenon til 16.000 det synes jeg sku er dyrt.
    Nå alt i alt så blev mine forventninger ret godt udfriet, havde måske regnet med at 200 hk ville føles af mere men det har nok også meget at gøre med hvor lydsvag og overlegen på vejen en 159 føles, for det var samme fornemmelse jeg havde med en chippet 159 1,9 jtd med 190 hk jeg har kørt, den føltes ikke hurtigere end min 156 selv om den var det.
    Jeg har desværre ikke prøvet 0-100 af da konen sad ved siden af, og der var vist et eller andet med noget hovedpine men den føles ikke sløv, så det kan være et spørgsmål om træning tror jeg.
    Alt i alt 4,5 stjerner ud af 5 tror jeg, for den er sku lækker og der var meget lidt der trak ned for mig… og det var ikke pladsen eller gearknoppen

    #9982
    Vernon Pedersen
    Participant

    Peter Roboz skrev:

    quote :

    John Topp skrev:

    quote :

    Klima anlægget er også redesignet i forhold til de første 159’ere.

    Det er nok redesignet fra sidste år til 159/Brera/Spider, du ser, hvor knappen til MONO blev udskiftet med en OFF knap. Det er jeg lidt ked af, nu skal jeg hver gang justere to gange, ……………

    Godt jeg har den “gamle” så jeg ikke behøver at juster tre steder! 🙂

    Arvid – fin beskrivelse 😉

    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #9983
    Anonymous
    Inactive

    Arvid Dannevang skrev:
    “Den trækker virkeligt lækkert hele vejen op, næsten uden turbotøven, men også uden det spark man normalt vil få på en turbobil, det er et meget jævnt træk konstant. Det eneste jeg ville gøre hvis jeg fik en, og det med det samme! var en ny udstødning så man rent faktisk kan høre hvad der sker, for standard lyder den som en symaskine, i hvertfald inden i bilen.”

    Lige præcis dette område med lidt turbotøven har sammen med den “begrænsede motorstørrelse” været nogle af de kritikpunkter, jeg har læst/hørt om. Motorstørrelsen er nu en gang 1750 ccm og det kan der så ikke gøres noget ved, men måske en biturbo vil være en bedre løsning, selvom du som dieselkører trods alt er tilfreds med afviklingen. Den manglende Alfa-lyd har selvfølgelig også været genstand for kritik.

    Arvid Dannevang skrev:
    “Dog er det lidt chokerende at se de danske priser”

    Ja, nu skal det jo lige tilføjes, at du er bosiddende i Sverige og vant til andre priser. Jeg synes ikke, at prisen på bi-xenon forlygter inclusive lygtespuler er skræmmende, men tænker mere på 8.500 kr. for et splitbagsæde er vanvitig dyrt og alarm vil jeg ikke ofre en krone på (er standard i min Brera og kan give ærgelser, når føleren går amok på grund af et insekt i kabinen). Jeg er også enig i, at TI-pakken virker billig i forhold til den tidligere merprisen på 50-60.000 kr., så indeholder den det samme som tidligere?

    Jeg har selv endnu ikke prøvet motoren, men som du skriver, har jeg åbenbart noget at glæde mig til, så tak for en god testbeskrivelse.

    #9991
    Arvid Dannevang
    Participant

    Jeg spurgte om TI pakken, og fik at vide at der var lædersæder i hhv baige og sort, osv osv, så der skulle være de samme ting som før, men har ikke gået helt i dybden med det. Han havde ikke engang fået en rigtig prisliste og broshure endnu, han sad og læste op fra deres interne liste.

    Ja jeg ved godt jeg bor i sverige (så længe det varer) men når jeg skulle betale 5.000 dkr + moms for xenon og 6.000 dkr + moms for lædersæder på min 156, så synes jeg sku det er dyre forhold der er i dk :dry:

    Jeg synes virkelig ikke at der var megen turbotøven, laaangt mindre end på min jtd, og den kan også trække fra lavere omdr. end min jtd kan, hvilket jeg var ret imponeret over.

    Selv tak, jeg prøver gerne bilen igen og giver en beskrivelse mere 😆

    #9997
    Anonymous
    Inactive

    Berlinske motor-sektion søndag den 9. august, har en artikel om den “nye”……det er roser…og atter roser!

    Forza Alfa.. 🙂

    #10155
    Troels Nielsen
    Participant

    Jeg var ude og få skiftet bremseklodser på GTéren, og fik en kort tur i en 159 TBI.

    Det var en ganske positiv oplevelse – specielt sammenlignet med de tidligere 1.9 og 2.2.

    Den trækker godt fra bunden, uden dog at kunne sammenlignes med min GT 3.2, men lysår bedre end min 2,0 JTS.

    Jeg synes dog at 159éren begynder at virke lidt “altmodisch” inden døre..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.