Kan man lægge en nyere jtd i en ældre 156’er?

Home Forums Alfa Forum Type 932 – 156 Kan man lægge en nyere jtd i en ældre 156’er?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #6363
    Anonymous
    Inactive

    God dag ærede Alfister.
    Jeg er ny her i klubben, så I må tilgive, hvis jeg stiller et spørgsmål, der allerede er debatteret. Jeg har søgt, men intet fundet. Så… Here goes:
    Jeg er den lykkelige ejer af en 156’er 1,9 jtd fra 2001.
    Lykken er dog ikke fuldkommen idet, den gamle dame efterhånden har trillet 300K, og koblingen er MEGET slidt. At skifte den er tilsyneladende vanvittigt dyrt (15K+).
    Så jeg er begyndt at tænke alternativt.
    Nogen har tilbudt mig en 1,9 jtd motor og gearkasse komplet med turbo, kobling og hele svineriet fra 2006 til en ret fornuftig pris.
    Kan jeg lægge den over i min gamle 2001’er? Hvilke udfordringer løber man i givet fald ind i?
    Og er det lovligt?
    Venligst
    Tobias

    #21142
    Anonymous
    Inactive

    Ja, det kan man. Men du skal være forberedt på, at motor/gearophæng, trækaksler og meget mere, kan være ændret ift. din din 2001 model. Derfor er det bedst, at den bil motor osv. tages ud af er til rådighed for disse dele.
    Erik

    #21143

    Nej det er ikke lovligt. Den overstiger 20% forøgelse. Ved ikke om trækakseler passer over men du skal have styreboks og det hele med. 15.000 kr lyder dyrt. Jeg har fået skiftet kobling og svinghjul på min jtd 16v. Det kostede lidt over 10.000 kr hos Thorkild Dau i Flensburg. Hvis motoren ellers går fint og bunden stadig er hel ville jeg bare få skiftet koblingen 🙂 Du skal nok påregne at svinghjulet også skal skiftes. Det er blevet en sliddel på diesler nu om dage 🙁

    #21147
    Anonymous
    Inactive

    Med den rette synsmand gaar det nu nok endda – men jeg vil ogsaa klart anbefale at du noejes med at skifte kobling, hvis motoren ellers er i orden.

    Motorskift er altid en lotteribillet … saa nu skal du bare finde et vaerksted i naerheden der kan goere det til en ‘nuftig pris – koblingsskift er ikke raketvidenskab.

    #21149
    Anonymous
    Inactive

    Tak for svarene.
    Men jeg er nu ikke meget klogere desværre. Sagen er desværre, som Steffen sagde, at svinghjulet også skal skiftes, og så er vi igen over de 15k på en gammel motor, der har gået 300k…
    Styreboksen følger med på den motor, jeg har fået tilbudt med 140 på klokken. Jeg får hele skidtet for 10 af de lange. Det synes jeg umiddelbart er rimeligt.
    Er der nogen der ved, om trækakslerne passer overens?
    Jeg ved, at sidste årgang af 156’eren havde samme motor.
    Og hvad med ledningsnettet?

    #21150

    Tror ikke ledningsnet passer sammen. Næste problem er hvordan ser kobling og svinghjul ud på en motor der har kørt 140.000 km? Jeg ville ikke risikere at smide en anden motor i uden at skifte det. Kør en tur til Tyskland og få en dag ud af det 🙂

    #21151
    Anonymous
    Inactive

    Svinghjul koster 4k, kobling 1600 – montering 8 timer = under 10k

    Og ellers skal du finde en anden mekker.

    Dyskland er lidt langt væk, det burde ikke være nødvendigt.

    Enig med Steffen – ikke meget fidus i at smide en motor med 140k gammel kobling i …

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.