Knagene lyd ved ratudslag

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Knagene lyd ved ratudslag

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Hej.

Efter 5 forholdsvis problemfrie år har jeg nu fået et problem med Alfaen.
    Når der drejes på rattet og styretøjet belastes eksempelvis når bilen står stille kommer der en kraftig knagende/knurrende lyd som faktisk kan mærkes i rattet.Det gælder til begge sider og er mest udtalt jo større ratudsving. Jeg har før i en arbejdsbil haft noget tilsvarende og da var det tårnlejerne. Jeg har også set noget om en dårlige tandstang i styretøjet og måske problemer med servoresevoir. Nogen der har nogle forslag.

Flemming

Anonymous
    Inactive

Start med at kontrollere væskestanden i servostyringens beholder – hvis der mange en del væske, er der nok et utæthed. Dernæst kan du få en til at dreje rattet frem og tilbage mens du lytter dig frem til hvor lydene kommer fra.
    Erik

Vernon Pedersen
    Participant

Hej Flemming – det har jeg prövet (også eneste större fejl jeg har haft på min) …… det kräver en ny tandstang eller en renoveret :ohmy:
    – og det bliver typisk värre med större ratudslag – med tiden kan rattet (tandtange) sättes sig – den bör ikke kunne gå gennem syn med den fejl – se at få den rep!

delene fås her:
    http://www.ebspares.co.uk/alfa159/suspension_alfa159.cfm

det er et svagt punkt – der må tränge vand ind og fortänge smöremidlet bag manchetten.

Michael Heegaard
    Participant

Min 159’er havde lidt af det samme da jeg købte den.
    Men jeg smurgte alle kugle led op med nyt fedt ved hjælp af en sprøjte, og jeg gav også et par gode skud med en fedt patron ind til tandstagen under manchetterne. Den skulle lige motioneres lidt og nu siger den ikke noget længere.

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Michael Heegaard” post=14689:

……jeg gav også et par gode skud med en fedt patron ind til tandstagen under manchetterne. Den skulle lige motioneres lidt og nu siger den ikke noget længere.

Det vil helt sikkert kunne hjälpe – min var dog for skadet af ir til jeg ville begynde at eksperimentere – det er trods alt styrtöjet – jeg tror måske det er höjtryksspulingen i forbindelse med undervognsbehandlingen, der har gjort der er kommet vand ind!

Michael Heegaard
    Participant
    quote Vernon Pedersen” post=14690:

quote Michael Heegaard” post=14689:

……jeg gav også et par gode skud med en fedt patron ind til tandstagen under manchetterne. Den skulle lige motioneres lidt og nu siger den ikke noget længere.

Det vil helt sikkert kunne hjälpe – min var dog for skadet af ir til jeg ville begynde at eksperimentere – det er trods alt styrtöjet – jeg tror måske det er höjtryksspulingen i forbindelse med undervognsbehandlingen, der har gjort der er kommet vand ind!

Det kunne være en mulig årsag. Men de har det jo også med at gå i stykker sådan nogle manchetter. Og det virkede ikke just til at tandstangen havde fået vildt meget smøring da den blev fremstillet.

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Michael Heegaard” post=14695:

…….. Og det virkede ikke just til at tandstangen havde fået vildt meget smøring da den blev fremstillet.

Der er skifte/renoveret nogle tandstänger gennem tiden – så helt gode nok har de ikke väret!

Anonymous
    Inactive

Hej. Nu har jeg så bestilt nogle reservedele og regner med at få kigget på det i weekenden. I første omgang bliver servoreservoir og servoolie udskiftet og så vil jeg kontrollere de inderste styrekugler for om de skal skiftes. Det bliver jo så med uoriginale som Vernon henviste til da en komplet udskiftning af tandstang er dyrt. Jeg er blevet lidt klogere på styretøjsproblemer vi Alfaowner hvor der også er guides til udskiftning af væske og inderste styrekugler.
    Flemming

Michael Heegaard
    Participant
    quote Flemming Thomsen” post=14705:

Hej. Nu har jeg så bestilt nogle reservedele og regner med at få kigget på det i weekenden. I første omgang bliver servoreservoir og servoolie udskiftet og så vil jeg kontrollere de inderste styrekugler for om de skal skiftes. Det bliver jo så med uoriginale som Vernon henviste til da en komplet udskiftning af tandstang er dyrt. Jeg er blevet lidt klogere på styretøjsproblemer vi Alfaowner hvor der også er guides til udskiftning af væske og inderste styrekugler.
    Flemming

Det er rimeligt ufarligt at skifte inderste styrekugler og manchetter.
    Bare husk af få sporet eller 4-hjuls udmålt bagefter så den ikke tygger dækkene i smadder pga. evt. ændret sporing.

Anonymous
    Inactive

Hej jeg er godt klar over at den skal spores efter operationen men med en opmåling på styretøjet og ratstilling når den nok ikke at æde dækkene inden sporing.For i øvrigt er der kommet helt nye dæk på. Michelin Premacy 3, som er meget lydsvage men de har dog en høj lyd ved 120 og 140 km/t og hvad der skyldes det er jeg ikke rigtigt klar over. De afløste pireli cinturato p7 som ret hurtigt blev savtakkede og nu var det efterhånden ikke til at holde. Skammeligt da de havde en hel del mønster tilbage.

Flemming

Anonymous
    Inactive

Savtakker undgaas udramatisk med daekrotation (undskyld Vernon, det plejer at vare din replik).

Eco-daek og lignende paa en Alfa? Hvad er ideen med det? Nu har du koebt en bil der kan styre og saa maa den ikke faa ordentligt gummi? Tsk tsk tsk …

quote Mikkel Lund” post=14708:

Savtakker undgaas udramatisk med daekrotation (undskyld Vernon, det plejer at vare din replik).

Eco-daek og lignende paa en Alfa? Hvad er ideen med det? Nu har du koebt en bil der kan styre og saa maa den ikke faa ordentligt gummi? Tsk tsk tsk …

Nu er det jo en diesel så ideen er nok lidt bedre brændstof økonomi :huh:
    Min 156 er da også en diesel, da den er købt som familiebil og der spiller økonomi ind i hvert for mig. Kom lige lidt off topic, men ikke alle Alfa’er er købt med henblik på at spise sving som en racer og dermed et dækvalg med så blødt gummi at de holder 15-20.000 km. Der må også for mit vedkommende gerne være lidt økonomi i det 🙂

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Mikkel Lund” post=14708:

……..

Standard svar #2 (#1 er suverent min mest brugte replik “det står på side x i instruktionsbogen” :laugh: )

Det er helt klart hvis det kan lade sig gøre at renovere tandstangen (huset kan være meget irret) – så er det klart at foretrække.

Det er ret alvorligt hvis man har disse problemer – hvis man sjællent kommer ud i max styrreudslag, så kan tandstangen sætte sig fast når man kommer derud (max styrreudslag sker hældigvis sjællent med særlig stor hastighed) – se at få checkket/rep. tandstangen hvis den har har de nævnte symtomer (det hjælper ikke at skifte servo olien)

Anonymous
    Inactive

Nu har vi i 4 år kørt ca. 35000km pr. år og ombytning for og bag ved skift sommer/vinter er slet ikke nok. Så hurtigt som cinturato p7 dækkene blev savtakkede vil jeg tro at de skal ombyttes for hver 7500km. , men når man kører så meget så fik jeg det ikke gjort og resultatet udeblev da heller ikke. Nu bliver bilen ikke brugt dagligt længere så valg af dæk denne gang var det ikke holdbarheden men mere at det skulle være et lydsvagt dæk inde i kabinen. Jeg syntes ikke at bilen er speciel velisoleret mod hjulstøj, men jeg må sige at Premacy 3 dækkene er de mest lydsvage af tre forskellige mærker jeg har prøvet. De har dog en mærkelig lyd ved 120 og 140km/t i, der nærmest (hvis ikke de kom fra dækkene) kan kaldes en resonansagtig lyd.

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Flemming Thomsen” post=14712:

…….. der nærmest (hvis ikke de kom fra dækkene) kan kaldes en resonansagtig lyd.

Ja det er lige hvad det er – derfor har nogle dækfabrikanter lavet klodserne på dækkets skuldre forskellige i størelsen -hvilket minsker lyden!

Jeg anbefaler for/bag ombytning (og har gjort det rigtigt mange gange :whistle: ) – for hver 5.000km
    – det passer med at fælgene kan vaskes grundigt i tide så ikke snavset “gror fast” 😉

Tilbage til emnet 🙂

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.