Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Knastakselkæde – levetid
- This topic has 32 replies, 10 voices, and was last updated 10 years, 3 months ago by
Tage Hyldgaard-Jensen.
-
AuthorPosts
-
28. December 2013 at 14:36 #6077
Torben Klingenberg
ParticipantHer i juletiden hvor konens guirlander og julekæder snart synger på sidste vers, kom tanken så på egne vigtige sager – deriblandt knastakselkæden :unsure:. Hvad er levetiden for en sådan i en 2.2 JTS? Kan forstå, at den kan slides/strækkes så meget, at man får alarm for emission eller forkert timing. Har lige haft ’have engine checked-alarm’ ved 115tkM – som så forsvandt igen? Hvad er erfaringerne – hvor meget skiftes i så fald? Er det kun kæde og strammer eller slides tandhjulene også så meget, at de bør skiftes i samme ombæring??
Godt nytår
Torben Klingenberg28. December 2013 at 15:42 #18725Vernon Pedersen
ParticipantDen burde holde mange (flere 100t) km – jeg ved faktisk ikke hvad der bliver slidt – jeg ville tro det er strammerne (nogle slid skinner) der blive slidt og når de ikke har mere at slide af, giver stort slid på käden – om tadhjulene også skal skiftes ved jeg ikke – det vil jeg tro de skal!
– Der er en del der har fået deres udskiftet (men bestemt ikke alle)efter hvad jeg har hört skulle der väre tydeligt effekt tab, för “have engine checked” tänder (det kan dog også tändes af mange andre ting)
Men få en tester sat på så du kan se hvorfor “have engine checked” tändte – og lad os höre närmere.
Godt nytår
ooo=v=ooo
Vernon P.28. December 2013 at 18:31 #18727Anonymous
InactiveDet er ikke noget bestemt km tal på kæden. Har set det ved 30000 km og en der har kørt 350000 før den meldte fejl på det.Har også lavet en 3,2 v6 med slidte kæder den har 3 der skal skiftes :woohoo: .
Her efter hjule ferien skal jeg til at lave en Fiat 500 1,3 jtd der har sprunget kæden:sick: om det er fordi der er GM mærker på tingene kan man jo spekulere lidt på 😛
Det der plejer at blive skiftet er kæde- slæbesko der hvor kæden køre – nederste kædehjul – kædestrammer – nogle gange de øverste kædehjul/fasehjulene og actuatorene der styre fasehjulene og til sidst en opdatering af motorstyring hvis dette ikke er gjort på et tidspunkt.29. December 2013 at 5:58 #18729Vernon Pedersen
Participantquote Flemming Kongensgaard Vrdlovec” post=12320:…..Her efter hjule ferien skal jeg til at lave en Fiat 500 1,3 jtd der har sprunget kæden:sick: om det er fordi der er GM mærker på tingene kan man jo spekulere lidt på :P.Det er ellers ikke en GM motor ….. det er en FPT (det er muligt GM er underleverandör :whistle: )
mvh
ooo=v=ooo
Vernon P.29. December 2013 at 18:07 #18738Anonymous
InactiveDet er en FPT motor lavet sammen med GM der står GM på nederste tandhjul feks men det er fiat“s maskine 🙂
30. December 2013 at 12:55 #18740Peter Roboz
Participantquote Flemming Kongensgaard Vrdlovec” post=12320:Det er ikke noget bestemt km tal på kæden. Har set det ved 30000 km og en der har kørt 350000 før den meldte fejl på det.Har også lavet en 3,2 v6 med slidte kæder den har 3 der skal skiftes :woohoo: ….Jo, tak, jeg har dog nået at køre ca. 190.000 før den meldte fejl, men faktisk bemærkede jeg performance-tabet før den kom med “Have engine checked”.
Det svinger dog lidt, hvor meget den har lyst til at trække, jeg går ud fra at det faktisk er motorstyringen, der holder igen indtil fejlen er rettet.Og de tre kæder + alt det løse + arbejdstid, løber op i ca. 25.000 kr. :woohoo: Skal have det lavet i næste uge, så får jeg forhåbentlig alle heste + moment tilbage igen 🙂
30. December 2013 at 14:08 #18742Helle Justesen & Ole Jørgensen
ParticipantUps Peter, det lyder ikke godt. Min 3.2 har snart kørt 190.000. Så er det vel kun et spørgsmål om tid, før end den skal have “den store tur”. Jeg havde håbet, at jeg kunne slippe for denne udgift, efter skift fra remtræk til kædetræk. På den anden side er det ca. samme pris, man skal betale for skift af 2x remme på Busso´en og oliebrænderene. Det er jo ikke gratis at køre bil.
Peter, var der andre indikationer end tab af moment & HK, lyd eks. ?
Når du får din Spider retur, kunne det være at interessant at vide, om du kan mærke og høre forskel.
Ole
30. December 2013 at 15:18 #18744Vernon Pedersen
Participantquote Flemming Kongensgaard Vrdlovec” post=12332:Det er en FPT motor lavet sammen med GM der står GM på nederste tandhjul feks men det er fiat“s maskine 🙂– Du kan sikkert også finde dele hvor der står fx. ford på 😉
Peter R. – tak for dit indput med detaljer – hvor får du det lavet?
– som Ole skriver – feed-back pls B) – jeg kunne komme i samme båd :whistle:Ole – det er ikke alle biler der er så uhældige – og som det fremgår af indlægene, er det ikke ved noget fast km problemet opstår.
mvh
ooo=v=ooo
Vernon P.30. December 2013 at 19:43 #18746Peter Roboz
Participantquote Helle Justesen & Ole Jørgensen” post=12336:…
Peter, var der andre indikationer end tab af moment & HK, lyd eks. ?Når du får din Spider retur, kunne det være at interessant at vide, om du kan mærke og høre forskel.
Ole
Hej Ole, ja, faktisk var det sekretær-Erik der hørte en mislyd først (men han var også uden for bilen, mens den kørte, det er jeg jo sjældent 😉 ) men det lød for mig mest som en kilerem.
Senere har jeg med ujævne mellemrum kunnet høre noget i motoren, men har jo ikke forstand på, hvad det er, men jeg kan nok bedst forklare det ved at “cylindermusikken” har en anden frekvens end den plejer
30. December 2013 at 19:52 #18747Peter Roboz
Participantquote Vernon Pedersen” post=12338:Peter R. – tak for dit indput med detaljer – hvor får du det lavet?Hej Vernon
Jeg ville ikke vente på at Casper fik gang i CarCentre i januar, så var det hurtigere at få en aftale med Nellemann i Roskilde.
31. December 2013 at 8:55 #18748Vernon Pedersen
ParticipantO.K. B)
Godt Nytår
ooo=v=ooo
Vernon P.19. January 2014 at 15:39 #18864Helle Justesen & Ole Jørgensen
ParticipantHej Peter
Hvad er status, har du fået din Spider retur med nye knastkæder?
Er lyden og fejlmeldingerne forsvundet?
Og holdt prisen?
Jeg synes også min motor er begyndt, at “snakke” lidt mere med end den har gjort tidligere. Så jeg er spændt på, hvornår den første “motor failure” melding kommer. Og gad vide om det kan betale sig, at skifte til en ny motor, der jo kan købes for 35.000 DKK. Eller skal man til de næste 200.000 km er rundet.
Ole
19. January 2014 at 19:47 #18867Michael Riis
ParticipantDe er ret kostbare de kædeskift. Nu kender jeg ikke prisen i Tyskland.
Men jeg ved at det ikke er kæderne og tandhjul der koster en formue.
Så der må gå en masse timer på i arbejde og omkring København koster det vel 850kr + M i timen.
Så mon ikke man skulle kigge lidt ud over Sjælland når man skal ha lavet sådan noget. Måske Tyskland som nogle Jyder bruger. Når de helt store opgaver skal løses.Jeg gir da gerne et eks. Tandrem + vandpumpe skiftet på en 159 2.4 for 4000kr.
På Sjælland er det nok mere 7500 + kr man skal finde frem for den opgave.20. January 2014 at 6:17 #18872Peter Roboz
ParticipantHej Ole m.fl.
Ja, nu er den alm. lyd tilbage 🙂
Og performance er også klart bedre, det har dog på grund af vejr og geografiske årsager (der mangler et stykke tysk Autobahn i nærheden 😉 ikke været muligt for mig at påvise at alt moment og alle hestekræfter er tilbage, faktisk syntes jeg i går at det var som om den trak lidt ujævnt ved alm. konstant hastighed, så jeg kan ikke helt sige, at den kører helt som den skal.
Til orientering kan jeg sige at 3 kæder m. alle tilhørende reservedele er ret dyre og koster ca. halvdelen af den totale regning.
20. January 2014 at 8:26 #18874Vernon Pedersen
ParticipantJeg tror jeg ved næste service vil få checkket min bils kæde strammere – for det må være dem der slides og når der ikke er mere at slide af på dem går det udover kæderne :huh:
mvh
ooo=v=ooo
Vernon P. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.