Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Kølervæske
- This topic has 6 replies, 5 voices, and was last updated 4 years, 4 months ago by
Peter Engholm-Pedersen.
-
AuthorPosts
-
24. September 2020 at 5:48 #8277
Anonymous
InactiveHej
Har lige et spørgsmål vedr. kølervæske.
Jeg har en 159 2,2 jts sportivo fra 2009/10 og der mangler noget kølervæske. Efterfølgende vil jeg så påfylde men jeg kan ikke rigtig hitte ud af om det skal være den røde eller blå
I servicebogen står der at jeg skal påfylde det der hedder paraflu up hvilket ikke siger mig noget. I manualen siger den at hvis det ikke er den så kan motoren risikere at tage skade
Er der en herinde som kan hjælpe mig
24. September 2020 at 8:17 #35914Peter Engholm-Pedersen
ParticipantDu bør påfylde den samme farve, som der er i kølersystemet, allerede.
Hvilket mærke af kølervæske, du vælger, er næppe særligt vigtigt. En hel del anerkendte Alfa-værksteder, mener det samme. Dog kan jeg selv ikke lade være med at føle mig en lille smule mere sikker med Paraflu, men det er sikkert overtro…
Kølervæsken bør dog være frostbeskyttet til -40 grader, men man bør dog aldrig køre på ”rent vand”, da kølervæske bla. har et væsentligt højere kogepunkt, end vand.
Paraflu var vist nok – ligesom Selenia olien – engang ejet af FIAT-koncernen – men fremstilles i hvert fald nu af Petronas: ”eksklusivt til FCA”, som FCA selv skriver. Det er dog et minus med en literpris på omkring 60- 80 kr. – i udlandet:
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Antifreeze.shtml
http://ricambi.alfisti.net/index.php?cPath=2_441_445
Det fås dog også hos nærmeste Fiat/ Alfa-forhandler – oftest til en væsentligt højere pris. Husker jeg ikke galt, forlangte Djarlo 250 kr. pr liter for nogle år siden.
Farven fortæller et eller andet om den kemiske sammensætning, så man bør holde sig fra at blande kølervæske med forskellige farver.
Det normale blandingsforhold er 50/50 af destilleret vand og kølervæske.24. September 2020 at 17:19 #35915Anonymous
InactiveDen originale Paraflu er rød,
25. September 2020 at 3:13 #35916Anonymous
InactiveHej Peter
Tak for din grundige forklaring
Mvh
Cengiz25. September 2020 at 4:30 #35917Henrik Petersen
ParticipantOg lad nu være med at tro at den koster 250,- hos alle Fiat / Alfa forhandlere.
For det gør den ikke.
25. September 2020 at 8:48 #35918Morten Svendsen
ParticipantFarven er ligegyldig og definerer IKKE kølevæsken, det gør derimod specifikationen. Find specifikationen og køb så kølevæske der opfylder kravene.
25. September 2020 at 16:09 #35920Peter Engholm-Pedersen
ParticipantJeg skylder Djarlo en undskyldning for at huske forkert. Ved et kik i arkiverne, 2015-17 ses det, at literprisen for Paraflu lå på ca. 120 kr – og 145 for den anden. Jeg beklager. :blush:
@Morten Svendsen
Jaaah, det ved jeg godt, at FDM også skriver – og det er da også som udgangspunkt korrekt nok. Dog aner man jo sjældent, hvilke specifikationer, der er fyldt på køleren af en brugt bil, man lige har købt – med mindre man da er så perfektionistisk eller stoler så lidt på sælgeren, at man tapper al kølervæsken af og udskifter… :whistle:
En del anerkendte fabrikater skelner jo netop de forskellige specifikationer ved at tilsætte det aktuelle farvestof. Taler vi Paraflu, burde man i hvert fald ikke være i tvivl.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.