Mangler 20 hk

Home Forums Alfa Forum Type 932 – 156 Mangler 20 hk

• This topic has 19 replies, 11 voices, and was last updated 15 years ago by Anonymous.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Hejsa, jeg kører i en 156, 2,0 JTS fra 2004. Bilen har nu kørt ca. 120 t. km. Jeg har fået den målt 2 gange på rullefelt hos Per Mai. Begge gange har den kun vist 144 hk. Det er jo ca. 20 for lidt. Mit værksted mener ikke, at dyser eller manifold er tilsodede. Jeg kører kun på shell V-power og tilsætter jævnligt rensemiddel til indsprøjtningssystemet. Er der nogen, som har en idé om, hvad der er problemet? Eller skal jeg bare akceptere, at nogle modeller er kommet ud end lovet?

Mvh

Thomas A.

Troels Nielsen
    Participant

Jeg har aldrig fået målt min JTS – men det er vist ikke usædvanligt at målinger viser markant lavere effekt end opgivet af fabrikken 🙁

Har du overvejet at få den målt et andet sted?

Vernon Pedersen
    Participant

Jeg ville få den testet et “neutralt” sted – hvor de ikke kan tjene penge på at finde de de manglende “hypper”

mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Lars R. Nissen
    Keymaster

Nu har Per Mai/Scantune jo ikke det mest blakkede ry i branchen – tværtimod, men derfor kan hans rullefelt sagtens afvige fra andre rullefelter.

… men 21 hk?!! :ohmy:
    Det er nok en afvigelse, der ikke lige kan klares med test på et andet rullefelt …

Umiddelbart lyder det til at alle de rigtige forholdsregler er taget, for at give JTS motoren de mest optimale betingelser.

Så måske en “second opinion” fra et andet værksted kunne give en forklaring?

Anonymous
    Inactive

Ja, det kan godt være, jeg skal forsøge mig med et andet værksted. Jeg har nu ret stor tillid til det, jeg plejer at bruge. Jeg er heller ikke klar over, hvor meget de bygger deres påstand om at, at der ikke er tilsodning, på. Har hørt, at det skulle være en temmelig stor operation at tjekke det.

Anonymous
    Inactive

Nu er det sådan, at alle motorer yder forskelligt afhængig af tilpasning af stempler, ventiler, manifold og hvor slidt den er og hvordan den bliver kørt, ikke mindst tilkørt. Endelig kan motorstyring være galt indstillet pga. fejl i luftmassemåler, lambda sonde, tilstoppet luftfilter, revner i lufttilførelsen. Jeg ved ikke om en JTS kan køre med knastakslerne er stillet en tand forkert, det koster mange HK.
    Du er faktisk den, som bedst kan svare på, om motoren er tilsodet indvendigt (dysser, ventiler, ventilkanaler, lambda sonde etc). Hvis du kører mange korte ture og i øvrigt lidt morfar, så soder motoren til, og JTS med dysser i forbrændingskammerne er meget følsom for det.
    Nævnte Per Mai, Scantune, noget om fejlkoder fra motorstyringen, hvis ikke, skal du først har lavet en fejlrapport. Hvis ikke den viser fejl, eller hvis en afhjælpning af fejl ikke ændre noget, så skal en erfaren (Alfa) mekanikker lytte og køre i bilen. Nogle af dem med lang erfaring og ikke mindst flair, kan lytte sig til utætheder og mærke på hvordan motoren opfører sig, hvor problemet ligger.
    Erik

Anonymous
    Inactive

Nej, Per Mail nævnte ikke noget om fejlkoder, og jeg kan forsikre om, at jeg ikke kører morfarkørsel. Dog ikke over 3.000 omdrejninger før olien er varm. Mit værksted har som nævnt ikke kunne finde ud af noget. Er der nogen som har et bud på en alfa mekaniker, som er tilstrækkelig erfaren/dygtig til at kunne lytte sig til fejlen?

mvh

Thomas A.

PS. Tak for svarene

Anonymous
    Inactive

Jeg bor et stykke fra dig, Sjælland, så jeg kender ikke forhandlerne i det vestjyske.
    Jeg kender til Herluf Jensen, Sædding Autoværksted. Han er erfaren Alfa mand og har alder til at have været med den gang, hvor mekanikkere kunne det med at lytte og køre, for at finde fejl, som nutidens reservedels udskiftere ikke har forudsætninger til.
    Men en Alfa værksted kan lave en fejl rapport på din ECU, den fortæller om der er fejl ved indsugning, udstødning osv, men ikke om fejl inde i motoren. Det skal der nærmere undersøgelser til af kompretion, se stempeltoppe etc, men det skulle et Alfaværkste eller Herluf Jensen kunne finde ud af.
    Held og lykke
    Erik

Anonymous
    Inactive

Da min lavede mange sjove ting, som viste sig at være
    slam i tanken som sad i de små filtre før dyserne,
    var det Ketner i Holstebro som fandt fejlen, det var
    Bent Østergaard som kiggede på den, der havde jeg haft
    2 forskellige værksteder til at kigge efter fejlen
    som de ikke kunne finde, så skulle jeg komme i sådan kattepine igen, smider jeg den til Ketner Holstebro.

PS det koster ikke gratis specielt ikke hvis den skal på rullefelt for at de kan finde fejlen,så skal du regne
    med det hurtig kan nærme sig de 5 kilo…..

Skal det forståes sådan, at Per Mai ikke kunne få mere end 141 hk ud af den efter optimering. Eller er din Alfa bare blevet målt 2x?
    Vores JTS manglede også omkring 20hk. Men de manglende hk og ikke mindst manglende moment, blev heldigvis fundet igen hos Scantune. Og har været der siden.:)

Ole

Anonymous
    Inactive

Jeg tror ikke, at Per M. længere bruger tid på at optimere motorer. Har i stedet kontaktet de to mekanikere, som I foreslog, så må vi se, hvad de mener at kunne gøre. 20 hk lyder måske ikke af meget – men jeg har nu tænkt mig at forfølge dem! Tak for svarene. I hører nærmere, når jeg har fundet et løsning.

mvh

Thomas A.

Michael Riis
    Participant

Efter hvad jeg ved lever Per Mai af og optimere motorer.
    Det gjorde han da, jeg var der sidste gang.

De 144hk er meget normal for en 2.0. Der er ikke mere i dem.
    Du skal ha den chiptunet hvis du vil ha mere. og det kan Per sikkert hjælpe dig med ellers er der RH motorsport.

Anonymous
    Inactive

Michael Riis skrev:

quote :

Efter hvad jeg ved lever Per Mai af og optimere motorer.
    Det gjorde han da, jeg var der sidste gang.

De 144hk er meget normal for en 2.0. Der er ikke mere i dem.
    Du skal ha den chiptunet hvis du vil ha mere. og det kan Per sikkert hjælpe dig med ellers er der RH motorsport.

Hvorfor mener du, at der ikke er mere end 144 HK i en 2,0. Jeg ved godt, at især snavs/koks på dysserne er almindeligt på JTS.
    Fik for en del år siden rullet og chippet min daværende 155 2,0 16v, den havde standard 163 HK og fik yderligere ca. 20 HK efterflg.
    Min nuværende 156 2,0 TS har ikke føltes at være langsommere.
    Erik

Michael Riis skrev:

quote :

De 144hk er meget normal for en 2.0.

Det er vist TS’erne du tænker på, og de kan nu også sagtens få den manglende HK.

Michael Riis
    Participant

Næ det er både TS og JTS motor.
    De smider normal ikke mere en 145-150 hk før de bliver chipet.
    Vi kan da se det når vi holder rullefelt dag.
    Samt lidt smalltalk når jeg har været der.
    Hk er i motorene, de skal bare trylles frem.

Så før du bruger en masse penge, så få den lige chiptunet.
    Firmware til 2.0 erne kunne være bedre,Så der er en masse der kan forbedres.
    Får den ikke de 165+ hk ved det.Så er der noget galt.

Det var det samme med 159 2.2 de havde heller ikke mere end 165hk hjemme,så Alfa fik chipet nogen af dem hos Per Mai så de havde 185hk( der var nogen der klagede over de manglede hk), det blev rettet i firmwaren da TI modellen kom.
    de har nemlig de 185hk eller tæt på.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.