Home › Forums › Alfa Forum › Type 905/907 – 33 › motormanual 1,7 16v
- This topic has 14 replies, 4 voices, and was last updated 13 years, 1 month ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
28. November 2011 at 16:58 #5281AnonymousInactive
Hej Alfister.
Ved nogen hvor en værkstedsmanual til en boxer 1,7 16v kan skaffes?
Det drejer sig om renovering af topstykke, og i den forbindelse timing/lås af knasterne, da jeg har fået en unormal ventilklapren fra den ene side.
Skal toppen af, for skift af de hydrauliske løftere?Mvh Kim Larsen
28. November 2011 at 18:44 #13328Thomas HoffensetzParticipantHej. Jeg har muligvis noget du kan bruge. Det er en reparationsmanual til 16V motoren i pdf-format. Den er godt nok på engelsk, men hvis du er interesseret kan jeg maile den til dig?
28. November 2011 at 19:23 #13329AnonymousInactiveHej Thomas.
Det kunne være fint.
På forhånd tak.
Mvh Kim Larsen
28. November 2011 at 21:06 #13331Steffen Juul SimonsenParticipantquote Kim Larsen” post=6075:Hej Alfister.Ved nogen hvor en værkstedsmanual til en boxer 1,7 16v kan skaffes?
Det drejer sig om renovering af topstykke, og i den forbindelse timing/lås af knasterne, da jeg har fået en unormal ventilklapren fra den ene side.
Skal toppen af, for skift af de hydrauliske løftere?Mvh Kim Larsen
Hej
Man låser ikke knasterne på en boxer. De stilles efter mærkerne på knasthjulene og svinghjul hvilket godt kan kræve noget tålmodighed. Nej toppen skal ikke af. Det er dog tæt på umuligt at komme til uden af sænke motoren.
Er det længe siden du har skiftet olie og kører du med et oliefilter med ventil i?28. November 2011 at 21:48 #13332AnonymousInactiveHej Steffen.
Har lige skiftet olien,for ca 500 km siden, da jeg havde købt bilen privat, og ikke var klar over hvilken olietype der var på den.
Hældte 10/40 på den, samt oliefilter fra Alfa forhandler. Kunne se der sad ventilklap i det. Ved godt at den kan klævre lidt umiddelbart efter start, men min gør det desværre også ved varm motor, og kun fra højre side. Tyder det ikke på de hydrauliske brikker? Har ikke det store kendskab til 16v motoren. Den ligger i en 146 fra 95, men går ud fra at det er på 33´er siden at der er flest med kendskab til sådan en. Den er vel magen til??Mvh Kim Larsen
28. November 2011 at 22:41 #13336Michael RiisParticipantJeg har værkstedsmanual på engelsk. Der er billeder i B)
Du sender mig bare en mail, så får du en retur med manualen.
28. November 2011 at 22:58 #13337Michael RiisParticipantJeg er ved og sende den mail nu.
Oki og så skal du lige tømme din indbakke på tdc server.
Ellers lav dig en gmail.comThe users mailbox contains too much data (see user(s) listed below).
The user must empty the mailbox (on TDCs mailserver, not local mailbox).Du skriver bare her når du finder ud af det. Så sender jeg det igen.
29. November 2011 at 6:11 #13338AnonymousInactiveHej michael.
Finder lige ud af noget. Har ikke specielt meget i min mailboks, men det er sådan en standard hos TDC, og jeg er faktisk ikke klar over hvor meget der kan være i den?
Uanset hvad, skal du have mange tak for forsøget, specielt på den tid af dagen.
Mvh Kim Larsen
29. November 2011 at 8:06 #13339Michael RiisParticipantDet er kun ca 5mb jeg prøver og sende :huh:
Her er link til en Gmail
Og det er gratis.29. November 2011 at 16:50 #13340Steffen Juul SimonsenParticipantOk det er en 146. Så ved jeg ikke hvor meget plads der er i motorrummet. På en 33’er er der meget lidt plads. Jo det lyder som slidte løfter, men hvis de er meget slidte har de en tendens til også at slide knasterne hvis motoren har kørt for længe med de dårlige løfter. 10w40 er fin nok til den. Kører selv på Castrol 10w60 da jeg gerne vil give min bil den bedste olie og 16V motoren er den boxer som er mest sart.
Af med ventildæksel, tandrem, knasthjul og knastoverfald. Af med knasterne og du kan nu pille løfterne ud. Husk ny ventildæksel pakning da den gamle sandsynligvis vil blive utæt ved genmontering.29. November 2011 at 17:33 #13341AnonymousInactiveHej Steffen.
Det ser godt nok heller ikke ud til at der er meget plads i siderne på 146´eren. Kører selv på Castrol Sport Edge 10/60 på konens 2,0 JTS´er, men var bange for at hælde det på 16v´eren, da håndbogen sagde 10/40, medmindre det var udpræget sportskørsel! Hvis du kører Castrol 10/60 til daglig, og har gode erfaringer med det, skulle det måske prøves?
Har overvejet noget “grusomt”. Additiv til smørreolien for at få liv i de hydrauliske løftere!! Har nogen gode erfaringer med det.
Mit “ventilklævren” er ved tomgang, og forsvinder ved let tryk på speederen!
Forsvinder det mon på grund af stigende olietryk, eller på grund af, at man ikke hører det ved højere omdr.??Mvh Kim Larsen
29. November 2011 at 17:52 #13342Steffen Juul SimonsenParticipantHej
Jeg bruger ikke bilen til hverdag. Det er kun en sommerbil. Det med olie er jo en religion for sig selv, men jeg syntes den 10w60 er bedre end 10w40. Prøv at hælde 10w60 på den og derefter ud og give bilen nogle stryg. Man kan godt være heldig at løfterne holder mund efter at have fået nogle prygl 🙂
Har du hørt om folk der har prøvet at hælde additiver i olien. Det hjalp ikke. Hvis løfteren/løfterne er færdige hjælper det ikke.
Kvalitets olie er et must på denne motor uanset om det er den ene viskositet eller den anden.29. November 2011 at 19:50 #13344AnonymousInactiveHej Steffen.
Du har helt ret mht. additiver. Det skal ses som absolut sidste alternativ. Læste et sted (måske her på sitet), om en der havde prøvet at adskille brikkerne og rense dem, hvorefter de fungerede igen. Tænkte at hvis det var sodpartikler i olien som forårsagede at de ikke virkede optimalt, kunne de måske bringes til live uden en adskillelse af motoren, men som sagt, er ikke selv tilhænger af det.
Mvh Kim Larsen
29. November 2011 at 20:11 #13345Steffen Juul SimonsenParticipantHej
Har haft dem ude af min gamle motor flere gange og jeg kan ikke se at man på nogen måde kan skille dem ad. Det er ikke brikker, men kopper. Hvis de er slidte (så ligner de en dyb tallerken) er der kun et at gøre. Nye kopper. Det er nu ok normalt at de snakker lidt.1. December 2011 at 6:06 #13364AnonymousInactiveJeg må se hvordan det ser ud når jeg får pillet det fra hinanden.
Mange tak for jeres gode respons.
Mvh Kim Larsen
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.