Home › Forums › Alfa Forum › Type 167 – 155 › Motorolie – Hvad skal jeg vælge?
- This topic has 20 replies, 7 voices, and was last updated 14 years, 11 months ago by
Michael Riis.
-
AuthorPosts
-
23. March 2010 at 20:18 #4821
Jan Bo Mogensen
ParticipantJeg har desværre lige haft motorhavari på min 155 2,0 TS 16V.
Årgangen er 96 og jeg har haft den fra 1999. Den har kørt ca. 220.000 og det har været en sand fornøjelse at starte den og køre den i de snart 11 år den har “boet” hos mig.Den har været passet i alle ender og kanter. Alle service overholdt. Tandremsskift til tiden m.m.
Efter en tur på motorvejen i vinterferien fik jeg væmmelige “bankelyde” fra motoren. Hurtigt stop og indtil siden. Fik konstateret et kaput krumptapsleje på – ja godt gættet – 3. cylinder….
Har nu fået renoveret krumptap, nye lejer, renoveret topstykket og er snart klar til afgang igen. Og efter denne lange indledning: Hvilken motorolie skal jeg vælge? Jeg har altid brugt Castrol SLX 0-30 fuldsyntetisk olie, og altid været overbevist om at det var noget af det bedste, men efter et motorhavari, bør man have øjnene åbne for nye råd…
Hvad siger eksperterne her på siden?
23. March 2010 at 20:49 #11004Vernon Pedersen
ParticipantVed normal kørsel og udskiftning af olie – bør du holde dig til de specfikationer der står i din instruktionsbog – ikke nødvendigvis et specielt mærke.
hvis der står fx. 5W-40 bør du holde dig til det 😉
Der er ingen tvivl om Castrol er en fin olie – bare den overholder kravene til din bils motor!
mvh
oo=v=oo
Vernon P.23. March 2010 at 21:51 #11005Michael Riis
ParticipantJeg har haft stor held med Shell 10-40 helix plus.
Et fornuftig lav olieforbrug og en fornuftig pris på olien.Det tynde olie du har brugt, har sikkert smadret det leje.
pga at olietrykket er lav ved lave omd.
Og jeg ved godt at olielampen sikkert ikke har lyst, og i en 155 er der jo også olie trykmåler og olie temperatur måler.
Men i tomgang har nålen nok ikke været langt oppe, med varm motor.Det er noget der sker over langtid, og leje nr 3 er jo så den første der går. :dry:
De tynde olier er til tørsumpsmøring på racer motor.
Hvor man køre med større oliepumper osv.Der er ingen racer dele i en alfa motor og de er heller ikke pumpet mere end end andre “husholdningsmotor” er.
Så selv om man syndes at alfa kun skal ha det bedste af det bedste, og alle værkstederne vil sælge det meste kostbare olie de kan opdrive til dig, så er det altså ikke det bedste for motoren.
I instruktionsbog står der kun selenia 10/40 olie.
23. March 2010 at 23:02 #11006Anonymous
InactiveHej Jan.
Ked af din oplevelse, men kan sige at min 155 2,0 sport der køre jeg på 10-60 Gastrol og den bliver brugt, når den er varm.
Den har rundet 240 nu, jeg købte den ved 120, den bruger knap 1 L ved 1000, når jeg leger.Jeg vil heller køre på for god olie end spare og derfor bruger jeg samme olie til mine andre biler.
Blot mine erfaringer til dig og så håber jeg vi ses derude, du har jo en lækker bil, såååå 😉
23. March 2010 at 23:07 #11007Vernon Pedersen
ParticipantRiis – ja de anbefaler Selenia men normalt (jeg har ikke en inst.bog til 155) står der også en mere generel olie spc. som fx 10w-40. om det er Shell eller noget andet kvalitets olie er underordnet.
Det er nok ikke så meget spørgsmålet om motoren er “pumpet” som det er et spørgsmål om belastning hvorvit det er tilrådeligt at bruge det “tynde sprøjt” 🙂
mvh
oo=v=oo
Vernon P.23. March 2010 at 23:59 #11008Michael Riis
ParticipantDer er faktisk kun nævnt den ene olie Selenia 20K – sae 10/40.
Nu har jeg ikke en 2.0ts lige pt. Men min lille 1.6ts som får pedal, det skal den jo ha for og flytte sig.
Men den bruger kun 1/2L på 5000km og den har kørt 220000km nu
Jeg forventer at den kan holde til en tur til Italien i Juni. 🙂Men leje nr 3 er nok den der er svageste, får mindst olie.
Da det for det meste er den der går.Faktisk hvis jeg havde en 2.0ts og den rammer 180-200k km.
så ville jeg nok tage bundkaret af ved et olieskift og skifte de plejlstang lejer.
Lejerne koster vel 600kr og en pakning + 1 time til og skifte det i.
Her i Jylland løber det nok op i 1300kr, og for sjællænder ca 1800 + M.Fordelen er at man kan se om de gamle var ved og stå af, og man har sparret en masse penge til en ny motor eller de er som nye.
24. March 2010 at 9:45 #11010Vernon Pedersen
ParticipantJeg har lidt på forenemmelsen at de 2,0TS motorere der “smider” leje #3 har været kørt langt ned i olie standen – det er spc. et problem hvis bilen er købt brugt med ukend ejer.
De “biler” jeg kender som har en kendt historie med en ejer der har sikret sig olien har været på max mærket stortset altid – køre også rigtigt langt.Jeg tror det er en godt idé at følge Riis anbefaling – er man på nogen måde i tvivl om bilen historie, check eller udskift lejerne som Riis skriver, det spare rigtigt mange penge.
mvh
oo=v=oo
Vernon P.24. March 2010 at 9:57 #11011Ulrik Jensen
ParticipantJeg er ikke i tvivl om at 0W-30 er for tyndt og så hjælper det ikke at det er en god Castrol olie.
Instruktionsbogen siger 10W-40 med en fodnote, ved sportslig kørsel anbefales 10W-60 og hvem køre ikke sportsligt en gang imellem B)
Jeg prøvede for mange år siden at køre med 0W-30 på min 155 1.8TS 8V (på det tidspunkt var den 4 år gammel) ud fra samme betragtninger som dig, at det var en god olie, jeg har aldrig efterfyldt så meget olie, det løb nærmest lige igennem den :laugh: jeg kørte mindre end 4000 km, så blev der skiftet til 10W-60 og væk var det store olie forbrug.
Om olien kommer fra Castrol, Selenia, Shell osv. er lige meget, så længe den overholder de specifikationer som står i manualen og er en kvalitets olie.
Klik på billedet for at se det i stor størrelse.
24. March 2010 at 14:44 #11012Michael Riis
ParticipantDecidelly sportive use of the car.
Det betyder ikke lidt sportslig kørsel i dagligdagen.
Det betyder banekørsel.
Og det er fordi på en bane bliver olien varm, når man køre det meste af tiden med pedalen i bund.
Så for og holde et høj olietryk er det nødvendig med den tykke olie 10/60.24. March 2010 at 15:19 #11015Ulrik Jensen
ParticipantMichael Riis skrev:
quote :Decidelly sportive use of the car.Det betyder ikke lidt sportslig kørsel i dagligdagen.
Det betyder banekørsel.
Det er jeg så ikke enig i, instruktionsbogen er jo skrevet til en gadebil og dermed den almindelige bruger, men det må folk jo fortolke som de vil.
Pointen er at skal man afvige fra 10W-40, så skal det være til den tykke side.
24. March 2010 at 15:55 #11016Anonymous
InactiveSom princip ansætter Alfa Romeo ikke idioter….de har fremstillet “high performance” biler i 100 år…..så når Alfa i specifikationerne skriver en 10/40 olie….så tror jeg mere på dem…end en eller anden fra en Tankstation….eller “Supercar butik”….eller B) ???
24. March 2010 at 16:47 #11017Michael Riis
ParticipantDer er da en masse der køre bane kørsel i deres Alfa.
Trackday /Nürburgring / Klubdage osv.Det er ikke bare fordi man fyre den af ned af rampen til motorvejen eller den får lidt smæk ned gennem Tyskland.
24. March 2010 at 18:03 #11018Steffen Juul Simonsen
ParticipantMichael Riis skrev:
quote :Der er da en masse der køre bane kørsel i deres Alfa.
Trackday /Nürburgring / Klubdage osv.Det er ikke bare fordi man fyre den af ned af rampen til motorvejen eller den får lidt smæk ned gennem Tyskland.
Det tager fabrikken da ikke hensyn til. Enig med Ulrik. Bilen er bygget som en gadebil, ikke som en trackday bil.
24. March 2010 at 20:08 #11019Jan Bo Mogensen
ParticipantHej igen!
Mange tak for alle de gode tip og råd som I hver især er kommet med. Jeg kan ikke lade være med at sidde med fornemmelsen, at jeg måske selv har taget livet af min Alfa. Dog med den ene opmuntrende kommentar fra Vernon om at havari som regel har en sammenhæng til at motoren har været kørt lavt ned i oliestand. Hvilket så ikke er sket i min tid.
Riis spørger også til mit olietryk ed lave omdrejninger. Jeg kan oplyse at jeg har haft stor set konstant olietryk om så motoren var kold eller varm. Nålen står lige op (4 bar?) og olielampen har aldrig været i nærheden af at lyse…
Firmaet som renoverede min motor samt mekanikerne kunne ikke konstatere skader på hverken hovedlejer eller plejlstangslejerne, så måske uheldige omstændigheder… Jeg undrer mig så også over at en debatør – Riis tror jeg nok – skriver at det er tredje leje der som regel smutter først, da det er det der få dårligst smørring. Det undrer mig, da 4. cylinders leje sidder længst væk fra oliepumpen… Men hvad fanden har en bankmand forstand på teknik… Så måske rækker min forstand ikke her 🙂
Under alle omstændigheder får 155´eren nu noget 10/40 olie fremover, og så må min 156 også fremover have samme olie. Det er jo identiske motorer, så historien må være den samme.
Endnu engang tak for alle jeres indlæg.
Jan Mogensen
24. March 2010 at 22:37 #11021Michael Riis
Participant -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.