Motorolie – Hvad skal jeg vælge?

Home Forums Alfa Forum Type 167 – 155 Motorolie – Hvad skal jeg vælge?

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #11022
    Michael Riis
    Participant

    Næste billed, over motoren.


    Attachments:

    #11024
    Ulrik Jensen
    Participant

    Jan Bo Mogensen skrev:

    quote :

    Jeg kan ikke lade være med at sidde med fornemmelsen, at jeg måske selv har taget livet af min Alfa. Dog med den ene opmuntrende kommentar fra Vernon om at havari som regel har en sammenhæng til at motoren har været kørt lavt ned i oliestand. Hvilket så ikke er sket i min tid.

    Riis spørger også til mit olietryk ed lave omdrejninger. Jeg kan oplyse at jeg har haft stor set konstant olietryk om så motoren var kold eller varm. Nålen står lige op (4 bar?) og olielampen har aldrig været i nærheden af at lyse…

    Der er ikke nogen der med sikkerhed kan sige at det var gået anderledes hvis du havde kørt med 10W-40, så det er nok en af den slags ting hvor man bare må betale og så gælde sig over at den køre igen 🙂

    Det sidste tal i betegnelsen 0W-30 10W-40 10W-60 fortæller om oliens viskositet ved høje temperature, lidt firkantet kan man sige at en 60 olie bedre kan holde sin brudstyrke eller trykstabilitet ved høje temperature end en 30 olie, i princippet kan man godt have et olietryk der ser ok ud, mens oliefilmen i de kritiske steder i motoren bliver revet over pga. for tynd olie og for høj temperatur.

    #11030
    Jan Bo Mogensen
    Participant

    Tak for billederne Riis. Måske jeg kunne købe en vokal eller 2??
    Hvorfor er det at tegningerne viser at 3. cylinders leje er svageste led?

    vh.

    Jan

    #11034
    Michael Riis
    Participant

    Tegningen viser heller ikke at nummer 3 er dårlig.
    Det er bare noget man har fundet ud af, når man kigger i de motor der er stået af.
    Det var mere for og vise hvordan olien løb rundt i motoren.

    #11044
    Jan Bo Mogensen
    Participant

    OK, så forstår jeg bedre. Måske man skulle starte en tråd her på siden om “mystikken om nummer 3” hvis den ikke allerede har være debatteret.. Men tak for venlige og gode input. Jeg håber at min “nye” motor holder bedre 🙂

    #11046
    Michael Riis
    Participant

    Der har været snakket meget om hvorfor nummer 3 står af.
    Men der er ingen der rigtig har fundet ud af det, og hvorfor.
    Skaden er bare et smadret leje og de følge skader der kommer.

    Jeg er sikker på at Alfa havde en masse kloge mennesker, til og kigge i de motor der kom tilbage.
    Der er skiftet en masse 2.0ts på garantien.
    Mange døde pga. Tandrem eller kørt tør for olie, eller følgeskader af de to ting.

    Men der er altså også nogen hvor det 3 plejlleje gav op.

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.