Home › Forums › Alfa Forum › Type 105/115 – Giulia, Giulia GT og Spider › Motorolie til Spider 1976, 2000 Iniezone
- This topic has 7 replies, 4 voices, and was last updated 4 years, 1 month ago by
Bo Jørgensen.
-
AuthorPosts
-
26. January 2021 at 20:47 #8320
Helge Jessen
ParticipantHejsa alle,
Ny på siden her og også ny med Alfa – i hvert fald de sidste 35 år. Har netop erhvervet mig en spider 1976, 2000 Iniezione, importeret fra USA i 2008 og har angiveligt stået mere eller mindre stille i DK, indtil den blev veteransynet for et halvt år siden. Nu skal jeg så for første gang skifte olie på dyret.
Sælger siger, at han aldrig har skiftet olie på bilen, så selvom olien sandsynligvis ikke har kørt mange km, så er den mindst 12 år gammel. Olien er i øvrigt klar, som var den netop hældt på bilen!
Jeg har studeret de mange interessante indlæg, der er om dette emne her på siden, men har ikke kunne finde noget helt konkret forslag til en specifik olie, som kan købes “på hjørnet” – hos T. Hansen, Harald Nyborg, Biltema, Bilka eller lignende. Er det fordi, den rigtige olie ikke kan købes disse steder, eller hvordan?
Forstår af de mange indlæg, at 10W/40 er passende, men det er jo kun viskositeterne. Der udover skrives der en del om, at der skal være meget zink i olien, men hvad med de mange andre “koder”, som beskrive olien?
Har kørt den de 140 km hjem fra sælger, og motoren spandt som en mis, så ingen grund til at tro, at den skulle være særlig slidt. Den ser heller ikke nyrenoveret ud, så den er nok bare sådan “almindeligt gammel”.
Jeg agter på ingen måde at køre ræs i bilen, og jeg går heller ikke op i, om en evt. tyk olie tager noget effekt. Det eneste afgørende er, at olien skal beskytte motoren så godt som muligt.
Håber på nogle interessante, konkrete forslag til en anvendelig olie.
På forhånd mange tak og med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
27. January 2021 at 8:20 #36145Bo Jørgensen
ParticipantJeg kører på: Castrol 20/50 på begge mine veteraner.
Det har jeg gjort i mindst 30 år. Det virker fint – og gi’r ikke meget olieforbrug.
Fås hos Thansen i 5 l-bøtter.
Vh og velkommen i klubben, Bo27. January 2021 at 9:12 #36146Jens Langdahl
ParticipantJeg brugte for år tilbage nogen tid på at finde tallet for zinkindholdet i forskellige klassikerolier. Castrol 20/50 classic ligger omkring 1000 ppm, deres specialolie Vantage V67S 20/50 har 1800 ppm, men den er dyr. Jeg endte med Gulf 20/50 classic der har 2400 ppm zink. Tænker det er bedre for knaster mv. Har aldrig haft problemer, men skifter også olie og filter hvert år. Det kan man også tillade sig, for Gulf er billigere end Castrol, nemlig 279 kr/5 liter. Jeg køber 4 ad gangen, så er der til 3 olieskift på en nord-motor, og i den mængde så sender de fragtfrit fra dag til dag.
https://www.billigbilpleje.dk/pl/Auto-Motorolie-Classic-Olie-Gulf-Classic-Olie_146960.aspx
27. January 2021 at 10:51 #36148Helge Jessen
ParticipantHej Bo og Jens,
Mange tak for jeres svar! Det var lige præcis, hvad jeg havde brug for.
Og så et lille tillægsspørgsmål, som I måske også har et bud på: Hos hvem køber man lettest et oliefilter?
Mvh.
Helge27. January 2021 at 11:39 #36149Jens Langdahl
ParticipantSå lidt! 🙂 Tænker det nemmeste for dig er at handle hos Stelvio i Måløv. Du har vel ikke mere end en halv times kørsel derind, eller kan måske slå det sammen med andre ærinder. Køb nogle stykker når du alligevel er i gang, det er irriterende at stå og mangle næste gang hvor du lige har en time til at skifte olie. Taler af erfaring! :laugh:
mvh Jens
27. January 2021 at 13:23 #36150Peter Søndergaard
ParticipantTilslutter mig ved. Castrol 20/50, som også konsekvent blev brugt til min nu afhændede Spider med Nord-motor. Den blev serviceret hos 2 erfarne Alfa-mekanikere, bl.a. Car centre.
Der er også noget smukt over at have blikdunkene stående.
Til gengæld var det et godt tip med Gulf i stedet – værd at huske.
Held og lykke med din Spider, dejlig bil – jeg håber den bliver til glæde, og at indsprøjtningen ikke bøvler.27. January 2021 at 13:59 #36151Jens Langdahl
Participant27. January 2021 at 14:16 #36152Bo Jørgensen
Participant -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.