Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Niveau på kølervæske
- This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 13 years, 4 months ago by Vernon Pedersen.
-
AuthorPosts
-
27. August 2011 at 17:47 #5220AnonymousInactive
Jeg har stødt på følgende med min Alfa 159: Har fyld op med kølervæske i beholderen til max streget. Starter bilen og kører en tur. Når jeg så åbner for at tjekke niveauet, så ligger det ca 7 cm under min streget. Beholder skulle holde tryk, det er tjekket på værksted.
Bilen bliver ikke varm (dvs for varm) og kører normalt. Desuden, falder niveauet ikke yderligere, men bliver på det samme. Om jeg fylder mere væske i belholderen, falder den bare ned til det samme.
Hmm… Det er den første Alfa jeg ejer – så jeg er ikke sikker på hvis det er noget der er galt med ovenstående, eller ej?
28. August 2011 at 5:29 #13033Vernon PedersenParticipantDet lyder lidt mærkeligt – beholderen skulle have tryk på når den er varm!
Se det ud som om der er kommet noget ud af toppen på ekspantions beholdren?
Hvis låget ikke har en overtryks ventil eller den er åben altid vil den sikkert gøre som du har beskrevet – da den ikke taber yderligere ville jeg prøve med et nyt skruelåg til beholderen!– på vedhæftet billede kan du se det normale niveau (på min bil) med kold motor
Mvh
oo=v=oo
Vernon P.28. August 2011 at 6:44 #13034AnonymousInactiveDet ser ikke ud til at der er kommet noget ud gennem låget. Der ligger dog et lille hul bag låget (i selve beholderen), som ser ud til at være åben (ligner dog noget som har været der fra starten, dvs siden bilen rullede ud fra fabrikken). Når man påfylder væske i beholderen, kan jeg se at der kommer noget ud gennem dette hul.
Jeg fik besked fra værkstedet om at allt er som det skal, hvilket jeg ikke tror på…
28. August 2011 at 7:22 #13035Vernon PedersenParticipantDu skriver at niveauet falder 7cm – hvis det falder 7cm fra “max” mærket – er beholderen tom :unsure: hvis det er tilfælledet er der noget galt!
Du skal nå motoren er kold – må du fylde op til “max” mærket (se mit tidligere vedhæftet billede) – alt hvad der er derover vil komme ud gennem det hul du selv omtaler og ned på jorden!
– hvis niveauet falder til under “MIN” mærket og værkstedet ikke har kunne finde utæthedder, så skal du have et nyt låg til din ekspantions beholder – for så er “overtryks ventilen i låget” åben altid!Det er normalt (det skal) hvis du har påfyldt over “MAX” mærket, at niveauet falder til normalt niveau efter første køre tur.
I det daglige vil der ikke være de store problemer med at der ikke er tryk på kølesystemet – men du vil have større forbrug af paraflu (kølevæsken du skal bruge) pga det lavere koge punkt og den/du vil helt sikkert have problemer, med at holde temp, ved bjergkørsel.
mvh
oo=v=oo
Vernon P. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.