Home › Forums › Alfa Forum › Type 930 – 145 og 146 › Ny dame og en tanke
- This topic has 5 replies, 4 voices, and was last updated 9 years, 12 months ago by
Anonymous.
-
AuthorPosts
-
16. February 2015 at 19:47 #6565
Anonymous
InactiveSå fik jeg en 146’er fra 1997 – 2.0 ti med små 200K på klokken (stort set kun tilkørt – er det ikke det jeg plejer at læse herinde) Den er egentligt ganske nydelig, men et par timer eller mange flere ligger foran mig for at gøre den rigtig pæn. Det er lidt anderledes at køre end min tidligere 155 (også 2.0)… men stadig med et smil når jeg sidder ved roret, og lidt fællestræk fornægter sig ikke udi “alfa stil” – så nyder det absolut.
Nuvel – denne gang, skal der gøres mere end sidst for at holde liv i hende. Så med hensyn til “mystiske lyde” – “alfa nykker” og bare sån’ af ubetinget kærlighed, der havde jeg en tanke om, at der der var en anden 146 ejer som havde lyst til at (kærligt) sparke dæk en dag… Få en snak og lidt fif til en forholdsvis grøn Alfist….
God aften20. February 2015 at 12:50 #23183Søren Grøndberg
ParticipantHej Henrik
vil lige ønske dig tillykke med din nyindkøbte alfa 146 ti 🙂
håber du bliver glad for den, det med bakke lyde som du omtaler kender jeg ikke så meget til har kørt alfa siden 1999 men det har selvfølgelig også været en helt ny 156 fra starten og sidenhen en 159 ti ( brugt ), jeg har en halvgammel spider fra 96 den bliver så selvfølgelig passet med kærlig hånd
håber du finder en ligesindet så du kan få mange forhåbentlig gode timer med din alfa 🙂20. February 2015 at 20:30 #23192Flemming Hansen
ParticipantTillykke med ti’eren. Kan du uddybe sammenligningen med 155? Hvilken 155 model, forskel i køreoplevelse osv. Jeg har selv bl.a. 155 Sport 2.0 16V for tiden. Har tidligere haft 145 m.fl. Hvad er det den nye bøvler med i forhold til 155?
23. February 2015 at 18:03 #23224Anonymous
InactiveTak for svar – der er allerede brugt en del timer, visker som virkede sporadisk, men det er jo bare lige at pille tingene fra hinanden, få renset kontaktfladerne og sætte det sammen igen. Her er det jo en god ide at få taget lidt hurtige fotos, så man ved hvordan de enkelte arme sidder i forhold til hinanden. Så blev der skiftet klodser bagpå, hvilket var tiltrængt da de skurrede – metal mod metal. Derudover en ordentlig karosserioverhaling osv. Hækspoileren har nok glasfibereksem, så den skal af på et tidspunkt. Nye tågelygter (hul på den ene), bærearme og “kødben” og en masse andre ting skal der hygges med. Termostat skal skiftes og nårh ja, så begyndte abs’en at lyse på vej hjem….
Nuvel – som jeg oplever den – indrømmet der har været en citroen saxo vtr ind imellem 155’eren og 146’eren så er der ikke megen forskel mellem 155 og 146. En ting er at kørestillingen er bedre (for mig), men jeg har en oplevelse af at 146’eren er mere “præcis” altså en mere direkte styring, men det er jo svært at afgør,e uden en direkte sammenligning. At jeg sidder med et stort smil på på vej på arbejde og hjem igen, er jo en helt anden ting.
Med hensyn til “lyde” så er det jo ikke en specifik ting, men går 2.0′ eren rigtigt? Opfører bagvognen og alt det der sig rigtigt…? (det føles det som) Og i øvrigt “lyde”….. En kraftig forstærker liggende i bagagerummet samt en 12” bas i egen kasse og to store højttalere monteret hattehylden byttes med en hel (uden huller) hattehylde… Skal nok få lagt en annonce ind på køb og salg
24. February 2015 at 15:19 #23233Anonymous
InactiveTillykke med din nye 146 TI.
Det med viskerne lyder det til, at du kender (affedning af skiven til selvpark af viskerarme). Har læst, at stængerne til viskerkonsollerne ksn tage skade af alt det “hakkeri”, som parkerings fejlen giver.
Hvis den tidligere 155 var en serie 1 version (den 8 ventilede motor) havde de et styretøj med lidt større udveksling. Serie 2 155 og 145/146 har et mere direkte styretøj (2,1 ratomdrejning fra fuldt højre til fuldt venstre udsving). Det skulle jeg også vende mig til, da jeg fik min 155 2,0 16v.
Jeg oplevede med min 155, at den føltes (eller var) lidt bovlam under 4000 omd/m. Så meget, at jeg fik chip tunet den med en programmerbar UniChip. Det hjalp virkelig meget, fra ca. 2000 omd./m. trak den virkelig godt, både moment og HK blev øget med 15%.25. February 2015 at 18:47 #23261Anonymous
InactiveJo – det skal nok passe den er lidt sløv under 4.000 omdr., men på den 2. side syntes jeg der er rigeligt til mig. Jeg skal ikke starte en diskussion om chiptuning af ældre motorer, men har nok en holdning i retning af, at virker det, så lad det være… Og vil egentligt bare ha’ fornøjelsen og hyggen ved en alfa. Min gamle 155ër var en en 16V, måske er balancen anderledes i en 146’er… Men som tidligere skrevet er det jo bare en fornemmelse (subjektiv oplevelse)
Nuvel nys hjemkommet ligger et par bærearme, kødben og det hele og venter på at blive sat på…. Tror jeg tilbringer lørdagen under snuden om formiddagen, så kan det være jeg lige kan trille ned til sparke dæk træf i Roskilde, hvis jeg når det….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.