Økonomi kørsel

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Økonomi kørsel

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #5453
    Anonymous
    Inactive

    Hej allesammen.
    Ja nu har jeg haft Alfa 159 JTDM i et halvt år og jeg bliver mere og mere glad for bilen.
    Jeg tester altid min kørsel vedr. forbrug og er meget overrasket.
    For at få et gennemsnitlig forbrug ifølge triptæller skal man dog køre over 50 km strækning.
    Jeg er kørt fra Tønder til Sydfyn og holdt et gennemsnitforbrug på 20km Ltr
    Der blev kørt flad vej motorvej og bakket på fyn.
    Igår kørte jeg så Tønder Sønderborg der er naturligvis ingen bakker men også motorvej.
    Det sjove var at konen kørte den ene vej forbrug 17,5 Ltr
    Jeg kørte samme vej tilbage med et forbrug på 21,5 Ltr
    Og så siger man at kvinder kører mere økonomisk
    Nu til sommer vil vi køre Tyskland Luxemborg Frankrig østrig ophold ved Bodensee og så tilbage gennem Tyskland. det bliver spændende at se forbruget på en længere tur.
    Jeg ønsker jer alle god ferie. Walter

    #14335
    Anonymous
    Inactive

    Hej,

    Var for et par uger siden på Scania på kursus vedr. økonomi kørsel (ved godt det er en anden størrelse med princippet er det samme). Her er de fif vi fik måske kan andre også bruge dem.

    være forudseende i trafikken og brug motoren til at bremse med, gear ned og undgå at lade den rende i frigear og kun bruge bremsen til sidst.

    Kvik accelration brug motorens moment til at komme op i fart og skift gear det oftere.

    Ingen tomgang kørsel.

    Bare et par fif hvis der er nogen der kan bruge dem, har en fiat punto 1,9jtd den går nu 21 – 21,5 på literen. (lastbil Scania R500 går 2,7 – 3,0).

    Det har hjulpet mig måske andre også.

    Christian.

    #14336
    Vernon Pedersen
    Participant

    @Chritian
    Du har fat i en pointe – selvom ingen (eller meget få) køber Alfa Romeo pga. de skulle have en “økonomibil” kan der gøres rigtigt meget ved ens personlige kørestil i det daglige. – og du har helt ret i der er i princippet ikke forskel på stor eller lille motor eller for den sags skyld benzin eller diesel.

    Og specielt den med tomgangskørsel – er der rigtigt mange der ikke forstår.
    Hverken en moderne diesel eller benzin (+miljøet) motor kan tåle at varme op i tomgang – de skal “lave noget” fra start. – og gennemsnits forbruget “rasler ned” – man forbruger benzin/diesel på absolut ingen ting andet end komfor og spild af penge.

    @Walter – det med kvinder/mænds økonomikørsel – har nok en del med temperament at gøre 🙂
    – Det du skriver med at køre mere en 50km for at måle forbruget – siger også en del om man skal køre langt for at kunne måle et fornuftigt forbrug – der bruges alt formeget energi til at varme op til motoren er gennem varm.

    – Det bliver spændende at høre hvad du måler den til på sommerferie turen – udover at måle forbrug kan du så ikke også notere gennemsnitsfarten på turen – til sammenligning kan du få mine tal for min tur til Italien i 2010 i en 3,2 Q4 8,0km/l – 79km/t :blush: – det var så uden tanke på at køre økonomisk ……….. før bagefter :whistle: !
    God sommer!
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #14337
    Michael Riis
    Participant

    Jeg har aldrig hørt om nogen der køre så langt i en 159 med diesel motor.
    Så jeg kan vil tænke mig til du ikke køre ret stærkt.
    Er det den måler der er i bilen du bruger, for den er ikke 100%.
    Det bedste er og nulstil triptælleren i GPS når man tanker den helt op.
    Så køre man en masse km på en tur til Italien. Når tanken er tom og skal fyldes op. ser du hvor mange liter diesel der kommer på og hvor mange km du har kørt på GPS.

    Vernon. 146 kunne holde ca 11 km/l på den tur til Italien dog har jeg ikke målt en gennemsnitsfart. Men der blev kørt om natten uden kø af nogen art.
    Der blev kun standset når tanken var tom, men vi kørte 130-150km/t det meste af vejen.

    #14338
    Vernon Pedersen
    Participant
    quote Michael Riis” post=7261:

    ….

    Vernon. 146 kunne holde ca 11 km/l på den tur til Italien dog har jeg ikke målt en gennemsnitsfart. Men der blev kørt om natten uden kø af nogen art.
    Der blev kun standset når tanken var tom, men vi kørte 130-150km/t det meste af vejen.

    Min gennemsnitfart og forbrug er måt på bilens kørecomputer.
    det hele er målt fra turen startede hjemme til vi var hjemme igen.
    Der var ikke meget køkørsel på de tyske motorveje men med en del “ferie kørsel” omkring Como søen, bykørsel i Milano og Torino og bjergkørsel over St.Bernhard passet (x2) – når farten var fri lå den på mellem 160-200km/t – “flat-out” blev testet til 254km/t målt på GPS (bilens speedometer var i bund :unsure: ) – og med minst +500kg mere at slæbe på i en 159 (ift. 146) kan jeg vist ikke forlange meget mere 😉

    20km/l i en 159 2,0 JTDm er lagt fra umuligt det har jeg hørt flere der har klaret på længere ture med fornuftig kørsel – man høre jo kun om dem der ikke kan 😉
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #14339
    Anonymous
    Inactive

    Du har ret Michael.
    Jeg kørte efter Trip B som også viser gennemsnitforbrug.
    På almindelig vej kørte jeg 90 km/t og på motorvej 120 Km/t
    Jeg kører også som Christian skriver dvs. hold øje med foran kørende trafik
    og såvidt muligt brems med motoren og Gearene.
    Jeg har engang kørt Export med en Volovo automatgear og volvoen har fantastisk motorbremse som jeg altid brugte og fik meget ros af mekanikker for minimal slid på bremser og dæk.

    Jeg har prøvet min Alfa på tysk motorvej og da ser det anderledes ud.
    ved 100 km/t ca. 20km/l
    ved 150 km/t ca. 15 km/l
    ved 220 km/t ca 10 km/l
    Tro nu ikke jeg altid kører så fornuftig men der kan gå sport i det.
    Jeg er idag pensionist og kan næsten ikke tjene mere som ved økonomikørsel og jeg har jo masser af tid.
    Som sælger har jeg slidt 4 mercedeser op 120ooo km om året, så lidt rutine har jeg fået i mit liv.
    Hilsen fra Walter og tak for indlæget.

    #14340
    Michael Riis
    Participant

    Jeg var ellers lidt stolt af at jeg kunne holde de 11 i en overlæsset 146 1.6 TS, men i køre også meget hurtigere end jeg gør.
    Jeg kunne ikke klemme den over 188 km/t på GPS pga af Silles bagage :laugh:
    Faktisk måtte jeg lave 2 plastskiver så bagenden blev hævet 10mm for at hjulene kunne køre rundt. :whistle:
    Uden bagage klare den 200km/t ganske fornuftig.

    #15241
    Anonymous
    Inactive

    Vedr. Økonomikørsel
    Jeg havde et indlæg 20-05-2012 hvor jeg lovede at berette om økonomien og forbrug på min Alfa 159 Jtdm på en længere ferietur i Europa.
    Desværre blev denne tur annulleret fordi jeg blev akut operet ved hjertet.
    Nu alt overstået og som tyskere siger: Augeschoben ist nicht aufgehoben, så måske lykkes det en anden gang.
    Hilsen Walter

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.