Home › Forums › Alfa Forum › Type 932 – 156 › Olie forbrug på 2.0 jts
- This topic has 21 replies, 14 voices, and was last updated 9 years, 9 months ago by
Jesper Jensen.
-
AuthorPosts
-
7. April 2011 at 13:30 #12478
Anonymous
InactiveJamen så brug Castrol 10/60 istedet for 😉
De skriver udskiftning efter maks 20000 km på deres…
Den bruge jeg kører mellem 11 og 150000 km om året, og skifter
1 gang årligt.
Og har ikke set det give problemer….Intervallet mellem skift, har uanset om man bruger k20 eller NN
meget at gøre med kørestil osv osv, og hertil IKKE mindst religion 🙂7. April 2011 at 14:03 #12479Jesper Jensen
ParticipantMit valg er nu ikke baseret på religion.
M.h.t. Selenias Racing er det baseret på hvad folk, der på daværende tidspunkt var ansat i Fiat Danmark eller hos aut. forhandlere, fortalte. Bl. a. skulle der ikke være så mange rensende additiver i Selenia-olien. Derfor anbefalede man dengang skift for hver 10.000 km. Derudover er molekylerne i Selenia’en efter ca. 10.000 km slået mere eller mindre i stykker, fik jeg fortalt – derfor er det ikke så smart at køre 10.000 km mere på den, hvis nu skifteintervallet f. eks. er 20.000.7. April 2011 at 14:35 #12481Anonymous
InactiveJesper jeg satte ikke spørgsmålstegn ved dine informationer
vedr Fiat olien….Jeg forslog at bruge Castrol i stedet for, da de skriver den
kan klare optil maks 20000 km, i følge Castrol.Igen Alt efter køre stil og brug af bilen…….
Og igen som altid hvilken “oliereligion” man hælder til 😉I øvrigt sker der løbende udvikling og ændringer af producenternes olie
så hvad der måske var rigtig for 1 eller 2 år siden, passer så ikke
mer’ fordi de måske har ændret i deres blanding osv osv.
Der kan ændre på deres holdbarhed/udskiftningsintervaller, og hvor tyk/tynd
det er ved forskellige temperaturer.Det er selvfølgelig klart at mange korte ture og kold starter samt hård race
slider mer’ på olien, end “normalt” brug.
Så derfor bør man også skifte med mindre interval selv om man brugte en K20 fiat
olie, hvis bilen bliver brugt på denne måde.
(Som de i øvrigt ikke anbefaler selv hvis man køre race/hårdt)
Alsor at bruge en K20 olie til :whistle:7. April 2011 at 20:40 #12485Jesper Jensen
ParticipantDet var nu heller ikke lige møntet på dig, Frank. Vi er i høj grad enige:)
Og du har også ret i det der med hvad der er godt det ene år ikke nødvendigvis også er det det næste år.
Agips 10W/60 Racing har bare virket rigtigt godt for mig i en del år efterhånden. Derfor holder jeg mig til den.
Jeg er ikke helt sikker men mener også at Agip’en kan købes til en yderst fornuftig pris i forhold til andre fuldsyntetiske 10W/60-olier.29. April 2015 at 6:17 #23971Anonymous
InactiveDet er meget normalt, der står endda i manualen at den gerne må bruge op til 1 L olie pr 1000 km, ikke noget at bekymre sig om, bare sørg for der altid er olie på så går det hele nok.
29. April 2015 at 6:34 #2397229. April 2015 at 9:12 #23983Jesper Jensen
ParticipantHaha, ja jeg ville s’gu blive noget indebrændt hvis min bil brugte så meget olie:>)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.