- This topic has 6 replies, 4 voices, and was last updated 10 years, 6 months ago by .
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Alfa Forum › Type 916 – GTV og Spider › Olie
Hej
Hvilken type olie skal 3,0 V6’eren køre på? Jeg har hørt både 5W40 og 10W60.
Tak
Jeg er næsten 99% sikker på at det er 10W60 der anbefales (selania).
Husk at hive oliepinden ofte, da bilerne har tendens til at bruge helt op til en liter pr. 1000 km.
Det er ikke sikkert at din bil bruger så meget, min 3.0 spider har vist sig ikke at være storforbrugende af olie, hvorimod min tidligere 156 2.0 har helt oppe at ringe. Der er MANGE der har kørt deres TS motorer tør for olie med væmmelige følger.
Næsten uanset hved – så brug en olie der opfylde specifikationerne der står i instruktionsbogen – ikke nødvendigvis mærket – men står der 10W60 bruger du den.
– for GT med 2,0 JTS eller 3,2 siger instr.bogen: 10W40 til dagligt eller 5W30 hvis du bruger din motor – og endeligt 10W60 ved disideret sportslig kørsel (den sidste anbefales at skifte olie for hver 10.000km eller årligt)
HUSK ALTID at se efter din bil ikke mangler olie – det gælder for alle biler – når olielampe tænde inde i bilen ER DET FOR SENT …… så har den taget varig skade -> ny motor!
Tak for hurtig hjælp!
Min mekanikker far lærte mig som ung, at jævnlige tjek af olie, kølevæske, bremse/koblingsvæske og kileremmens stramning var den bedste måde at undgå uforudsete udgifter og havari undervejs.
Selv om biler dengang ofte brugte mere smøreolie end i dag, så kan utætheder også opstå på nye og nyere biler. Selv min gamle Spider bruger ingen olie, men alligevel tjekker jeg de nævnte ting ved hver benzinoptankning både på den og min moderne bil.
Erik
Tak Erik. Hvordan tjekker man kileremmens stramning?
Det gøres ved at trykke på remmen midt mellem de 2 øverste drivhjul, remmen må max give sig 1 cm. På en Alfa V6 er jeg sikker på, at der er monteret et strammerhjul på multiremmen (udtrykket man bruger om moderne brede trækremme). Hvis der er en pibelyd eller lignende lige efter start, så skal strammerhjulet skiftes relativt snart. Når man har fundet hjulet, kan man sprøjte lidt VD40 eller lignende på midten af hjulet, hvis lyden forsvinder, er hjulet slidt. Hvis ikke, er der noget andet, som er slidt.
Erik