- This topic has 7 replies, 5 voices, and was last updated 10 years, 7 months ago by .
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Olieskift på gearkasse 159 2.2jts
Hej I alle Alfister,,:) Hvordan liiige m at skifte olien på gearkassen på en 159 2.2jts..?,,er det et “no go”,,eller er det bare at gå i gang,,?
Jeg vil anbefale du får det skiftet med jævne mellemrum – men husk at hælde olie på med de rigtige specifikationer – for din:
Syntetisk smøremiddel med graduering SAE 75W-85.
Overstiger specifikationerne API GL-5, ZF-TE ML 18.
Kvalifikation FIAT 9.55550-DA3
Og starte med, at skrue påfyldnings proppen ud først, og så tappe olien af ud af bundproppen. Det er så ærgerligt, at stå med en top gearkasse, uden mulighed for at hælde olie på.
Olie løber i øvrigt lettere ud, når påfyldnings proppen er skruet ud.
Det er på nogle biler, lettest at komme til propperne med bilen på en lift. Så tjek lige hvordan propperne sidder først, hvis du påtænker at skifte olie selv.
Erik
Takker f de hurtige svar,,og brugbare..:) ,,Påfyldningen sidder åbenbart et sted under batteri”bakken”,,såååå,,vil forsøge at få olien skiftet..B)
Det er tit nemmere at få olien ud hvis den er varm, så kør lige en tur først. Påfyldning kræver for det meste en lang slange/rør, så man kan hælde oppe fra motorrummet. Jeg bruger et stykke 10 mm kobberrør og en tragt, og stiller gearolien inde ovenpå varmtvandsbeholderen før påfyldning, så løber det lettere. På hverdagsslæderne skifter jeg for ca. hver 60000 km, mens de gamle får skiftet en gang om året.
Det kræver forøvrigt lidt søgning at finde gearolier til en ordentlig pris har jeg selv erfaret….
Er der skifteinterval på gearolien for 2.2 JTS med normal manuel gearkasse? Jeg finder det ikke lige i ‘Service Schedule’?? For min tidligere 156’er var anbefalingen blot at checke oliestanden for hver 80k kM.
Mvh. Torben
Olien i gearkassen bliver ikke forurenet ligesom motorolien (rester fra forbrændingen og kondensvand fra koldstarter), derfor ingen krav i servicevejledningen.
Efter en 6-8 år er det godt/fornuftigt at skifte gearolien. Husk også at tørre magneten på bundproppen af for metalspåner.
Erik