Home › Forums › Klubforum › Classico Register › Priser 2017 på gamle Alfa Romeo 1947- 1995
- This topic has 12 replies, 8 voices, and was last updated 5 years, 6 months ago by
Jesper Jensen.
-
AuthorPosts
-
21. January 2018 at 12:49 #7654
Anonymous
InactiveNår man som alders stegen person finder glæde i nostalgien ved at køre i en gammel bil ”Alfa Romeo” er det jo en glæde og særdeles stor fornøjelse at møde alle de venlige positive kommentarer, man får og bliver tildelt i denne forbindelse.
Så det er ren fornøjelse at være ejer af en gammel Alfa. Medlem af interessegrupper som assisterer hinanden i tekniske gør det selv spørgsmål, mødes til træf og udlever det sociale samvær med lidelses fæller, for i fælles skab at nyde infektionen med Alfa Romeo virussen.
Der har dog været et punkt hvor lykken ikke har stået den sygdoms ramte bi.
Det var på handelspriser på gamle Alfaer i efter krigs design.
Hvis man var heldig, kunne man holde omkostningerne hjemme, i forbindelse med salg.
Men markedet for gamle biler og Alfa Romeo ha, efter krisen har det været med en kraftig rygvind. På det kommercielle marked. Så nu er man som ejer af en gammel Alfa Romeo ikke blot Alfaist , man er rykket over i kategorien af økonomiske spekulanter når man nyder en stille aften med Google, sørger rundt på de forskellige salgs sider.
Det tyske blad Oldtimer MARKT, som en del medlemmer abonnerer på. Udgav i 2017 et Sonderheft nr.59. Med priser på Klassische Autos von 1920-1995.
Med en smule klippe og klistre har jeg samlet priserne på Alfa Romeo fra efterkrigen. Der er i opstillingen angivet den procentuelle udvikling for de seneste 5 år.
Her kan man se at.
Ar1900 CSS er steget 150%
AlfaSud Sprint plastik er steget med 79%
Alfa 75 3,0 er steget med 147%
GTV Coupe 2,0 Twin Spark type 116 er faldet med 30%
Type 116 er med indtil 2005. Beklageligvis har de ikke taget hul på 156.21. January 2018 at 18:17 #3218822. January 2018 at 19:54 #32194Bo Jørgensen
ParticipantHej Bjarke,
Tak for delagtiggørelsen. Det er da interessant læsning. Måske man nu også skulle se at få investeret i et ekstra hængelås til garagen B)
Men kunne du ikke også lige være venlig og rundsende, hvad noterne 1 til 5 står for.. Det kunne være rart at vide lidt mere præcist, hvordan Oldtimer Markt inddeler i kategorier.
Venlig hilsen
Bo23. January 2018 at 9:37 #32195Anonymous
InactiveHej Bo.
Håber alt er vel i det Sønderjyske.
Beklager, det har jeg altid haft svært ved at finde ud af.Men note 1 står for det sublime. Det perfekte med tendens til at være overrestaureret. Tror jeg nok. Jeg så her år. En Turing Spider annonceret til 180.000Euro. Det vil nok være en note 1+
Note 4 er efter hvad jeg forstår, ikke køreklar, står til den store renovering, og en ny lakering til at fjerne alle de røde skjolder.
Så er der dem vi kører i, er efter min mening note 2
Hvis den trænger til maling og nye foringer note 3
Motor klassik og Oldtimer Markt trykker ind i mellem en oversigt.Men der må være nogen med den rigtige indsigt, der kan tone ind med en rigtig forklaring.
23. January 2018 at 10:34 #32196Klaus Wedel Berthelsen
Participant25. July 2019 at 18:24 #34590Anonymous
InactiveHej
Super interessant info.
Jeg skal til at betale afgift på min GTV 116 fra ’81 (serie I) og skal nu argumentere med SKAT om at denne model ikke kostede 999.999,- fra ny i ’81.
Jeg kan måske bruge denne info – men jeg vil høre om der er nogen der har tilgang til gamle prislister fra DK, som kunne være et enklere udgangspunkt for dialogen med SKAT?På forhånd tak, H-C
26. July 2019 at 11:46 #34591Jesper Jensen
ParticipantIflg. Bil Revyen 1981 kostede en GTV 2000 L kr. 139.985,- og en GTV 6 kostede kr. 200.955,-. Det må kunne bruges 🙂
26. July 2019 at 13:33 #34592Torben Jørgensen
ParticipantDet er fint nok med de salgspriser, men jeg mener at skat vurderer efter bilens pris FØR registreringsafgift da den var ny og den er almindeligvis ikke kendt for hvermand. Skat kan muligvis gå tilbage i systemet og finde beløbet.
27. July 2019 at 6:04 #34600Bo Jørgensen
ParticipantHej,
Den 15. Januar 1982 var prisen for en GTV L : 159.974 + levering.Der er bare noget, der ikke stemmer i dine angivelser. En 81’er kan ikke være en serie 1 imo. – med mindre de har haft den stående i tre/fire år inden indregistreringen.
:unsure:
Serie 1 havde f.eks. stålkofangere – det havde 81’eren ikke.Vh, Bo
27. July 2019 at 6:29 #34601Alessandro Zanca
ParticipantAtt.: HC Mølstrand
De kr. 999.999,- der skrives har ingen betydning, se nedenstående jeg lige har modtaget fra Motorstyrelsen:
“Andre bemærkninger til afgørelsen”
Afgiften er beregnet ud fra de lempeligere regler for køretøjer over 35 år (brugsværdi), da dette skønnes at være mest fordelagtigt for dig.
Beregningen svarer til en teknisk beregnet handelspris (værdi + reg. afg.)
Det skønnes, at køretøjets reelle handelspris er højere, hvorfor en afgiftsberegning ud fra nypris/handelspris vil medføre en højere afgift.
De indsatte 9-taller i nypris/handelspris i afgørelsen er indsat af tekniske årsager, og påvirker ikke afgiftsberegningen.28. July 2019 at 19:19 #34610Anonymous
InactiveHej Alle.
Takker for indlæg.
Jeg prøver alligevel om jeg kan slippe lidt billigere i afgift, end SKATS første bud.
Bilen er i øvrigt en serie 1 og indregistret første gang i Sverige juli ’81.Med venlig hilsen, H-C
1. August 2019 at 20:38 #34634Anonymous
InactiveHans-Christian
Der er ikke noget at forhandle med SKAT om, når bilen er en veteranbil, hvor handelsprisen utvivlsomt er så høj (over 40.000 kr. for en GTV 2.0), at den vil løbe “mod loftet”.
Beløbet er helt fast (omkring 24.000 kr.) uanset bilens stand og km. Den skal dog være rimelig original, ellers bliver den dyrere.
mvh
Peter2. August 2019 at 4:14 #34635Jesper Jensen
Participantquote Peter Dyrelund” post=30390:Hans-ChristianDer er ikke noget at forhandle med SKAT om, når bilen er en veteranbil, hvor handelsprisen utvivlsomt er så høj (over 40.000 kr. for en GTV 2.0), at den vil løbe “mod loftet”.
Beløbet er helt fast (omkring 24.000 kr.) uanset bilens stand og km. Den skal dog være rimelig original, ellers bliver den dyrere.
mvh
PeterHvis SKAT i fremtiden gennemfører kontroller på samme måde som den de foretog sidste week-end ved et amerikanerbiltræf i Nordjylland, så skal bilen ikke bare være rimelig original, så skal den være som da den kørte ud fra fabrikken i sin tid. På Facebook fortælles der om veteranregistrerede biler der er taget op til fornyet afgiftsvurdering p.g.a. bl. a. ej original lak, ej originale fælge og i den dur. Motorhistorisk Samråd skrev om det på deres Facebookside for ca. en uges tid siden – og sagen har også været oppe at vende på adskillige andre bilrelaterede Facebooksider den sidste uges tid.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.