Priser 2017 på gamle Alfa Romeo 1947- 1995

Home Forums Klubforum Classico Register Priser 2017 på gamle Alfa Romeo 1947- 1995

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Når man som alders stegen person finder glæde i nostalgien ved at køre i en gammel bil ”Alfa Romeo” er det jo en glæde og særdeles stor fornøjelse at møde alle de venlige positive kommentarer, man får og bliver tildelt i denne forbindelse.
    Så det er ren fornøjelse at være ejer af en gammel Alfa. Medlem af interessegrupper som assisterer hinanden i tekniske gør det selv spørgsmål, mødes til træf og udlever det sociale samvær med lidelses fæller, for i fælles skab at nyde infektionen med Alfa Romeo virussen.
    Der har dog været et punkt hvor lykken ikke har stået den sygdoms ramte bi.
    Det var på handelspriser på gamle Alfaer i efter krigs design.
    Hvis man var heldig, kunne man holde omkostningerne hjemme, i forbindelse med salg.
    Men markedet for gamle biler og Alfa Romeo ha, efter krisen har det været med en kraftig rygvind. På det kommercielle marked. Så nu er man som ejer af en gammel Alfa Romeo ikke blot Alfaist , man er rykket over i kategorien af økonomiske spekulanter når man nyder en stille aften med Google, sørger rundt på de forskellige salgs sider.
    Det tyske blad Oldtimer MARKT, som en del medlemmer abonnerer på. Udgav i 2017 et Sonderheft nr.59. Med priser på Klassische Autos von 1920-1995.
    Med en smule klippe og klistre har jeg samlet priserne på Alfa Romeo fra efterkrigen. Der er i opstillingen angivet den procentuelle udvikling for de seneste 5 år.
    Her kan man se at.
    Ar1900 CSS er steget 150%
    AlfaSud Sprint plastik er steget med 79%
    Alfa 75 3,0 er steget med 147%
    GTV Coupe 2,0 Twin Spark type 116 er faldet med 30%
    Type 116 er med indtil 2005. Beklageligvis har de ikke taget hul på 156.

Attachments:

Anonymous
    Inactive

Beklager at jeg glemte 146 og 145

Bo Jørgensen
    Participant

Hej Bjarke,

Tak for delagtiggørelsen. Det er da interessant læsning. Måske man nu også skulle se at få investeret i et ekstra hængelås til garagen B)

Men kunne du ikke også lige være venlig og rundsende, hvad noterne 1 til 5 står for.. Det kunne være rart at vide lidt mere præcist, hvordan Oldtimer Markt inddeler i kategorier.

Venlig hilsen
    Bo

Anonymous
    Inactive

Hej Bo.
    Håber alt er vel i det Sønderjyske.
    Beklager, det har jeg altid haft svært ved at finde ud af.

Men note 1 står for det sublime. Det perfekte med tendens til at være overrestaureret. Tror jeg nok. Jeg så her år. En Turing Spider annonceret til 180.000Euro. Det vil nok være en note 1+
    Note 4 er efter hvad jeg forstår, ikke køreklar, står til den store renovering, og en ny lakering til at fjerne alle de røde skjolder.
    Så er der dem vi kører i, er efter min mening note 2
    Hvis den trænger til maling og nye foringer note 3
    Motor klassik og Oldtimer Markt trykker ind i mellem en oversigt.

Men der må være nogen med den rigtige indsigt, der kan tone ind med en rigtig forklaring.

Hej
    Jeg har de sidste 10 års Oldtimer Markt Preise hvor man med spænding har kunnet følge udviklingen. Denne kan også følges i ADAC Oldtimer Katalog, hvor prisvurderingerne dog er noget lavere.
    Understående beskrivelse af stand og noter.

Anonymous
    Inactive

Hej

Super interessant info.
    Jeg skal til at betale afgift på min GTV 116 fra ’81 (serie I) og skal nu argumentere med SKAT om at denne model ikke kostede 999.999,- fra ny i ’81.
    Jeg kan måske bruge denne info – men jeg vil høre om der er nogen der har tilgang til gamle prislister fra DK, som kunne være et enklere udgangspunkt for dialogen med SKAT?

På forhånd tak, H-C

Jesper Jensen
    Participant

Iflg. Bil Revyen 1981 kostede en GTV 2000 L kr. 139.985,- og en GTV 6 kostede kr. 200.955,-. Det må kunne bruges 🙂

Torben Jørgensen
    Participant

Det er fint nok med de salgspriser, men jeg mener at skat vurderer efter bilens pris FØR registreringsafgift da den var ny og den er almindeligvis ikke kendt for hvermand. Skat kan muligvis gå tilbage i systemet og finde beløbet.

Bo Jørgensen
    Participant

Hej,
    Den 15. Januar 1982 var prisen for en GTV L : 159.974 + levering.

Der er bare noget, der ikke stemmer i dine angivelser. En 81’er kan ikke være en serie 1 imo. – med mindre de har haft den stående i tre/fire år inden indregistreringen.
    :unsure:
    Serie 1 havde f.eks. stålkofangere – det havde 81’eren ikke.

Vh, Bo

Alessandro Zanca
    Participant

Att.: HC Mølstrand

De kr. 999.999,- der skrives har ingen betydning, se nedenstående jeg lige har modtaget fra Motorstyrelsen:

“Andre bemærkninger til afgørelsen”
    Afgiften er beregnet ud fra de lempeligere regler for køretøjer over 35 år (brugsværdi), da dette skønnes at være mest fordelagtigt for dig.
    Beregningen svarer til en teknisk beregnet handelspris (værdi + reg. afg.)
    Det skønnes, at køretøjets reelle handelspris er højere, hvorfor en afgiftsberegning ud fra nypris/handelspris vil medføre en højere afgift.
    De indsatte 9-taller i nypris/handelspris i afgørelsen er indsat af tekniske årsager, og påvirker ikke afgiftsberegningen.

Anonymous
    Inactive

Hej Alle.

Takker for indlæg.
    Jeg prøver alligevel om jeg kan slippe lidt billigere i afgift, end SKATS første bud.
    Bilen er i øvrigt en serie 1 og indregistret første gang i Sverige juli ’81.

Med venlig hilsen, H-C

Anonymous
    Inactive

Hans-Christian

Der er ikke noget at forhandle med SKAT om, når bilen er en veteranbil, hvor handelsprisen utvivlsomt er så høj (over 40.000 kr. for en GTV 2.0), at den vil løbe “mod loftet”.

Beløbet er helt fast (omkring 24.000 kr.) uanset bilens stand og km. Den skal dog være rimelig original, ellers bliver den dyrere.

mvh
    Peter

Jesper Jensen
    Participant
    quote Peter Dyrelund” post=30390:

Hans-Christian

Der er ikke noget at forhandle med SKAT om, når bilen er en veteranbil, hvor handelsprisen utvivlsomt er så høj (over 40.000 kr. for en GTV 2.0), at den vil løbe “mod loftet”.

Beløbet er helt fast (omkring 24.000 kr.) uanset bilens stand og km. Den skal dog være rimelig original, ellers bliver den dyrere.

mvh
    Peter

Hvis SKAT i fremtiden gennemfører kontroller på samme måde som den de foretog sidste week-end ved et amerikanerbiltræf i Nordjylland, så skal bilen ikke bare være rimelig original, så skal den være som da den kørte ud fra fabrikken i sin tid. På Facebook fortælles der om veteranregistrerede biler der er taget op til fornyet afgiftsvurdering p.g.a. bl. a. ej original lak, ej originale fælge og i den dur. Motorhistorisk Samråd skrev om det på deres Facebookside for ca. en uges tid siden – og sagen har også været oppe at vende på adskillige andre bilrelaterede Facebooksider den sidste uges tid.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.