Home › Forums › Alfa Forum › Type 905/907 – 33 › Ronal A1 på Alfa 33 Serie 3
- This topic has 17 replies, 9 voices, and was last updated 15 years, 7 months ago by Søren Noes.
-
AuthorPosts
-
16. December 2008 at 6:44 #4453AnonymousInactive
Er der nogle af jer, der ved, om fælge i størrelse 7×15″ ET25 (Ronal A1) med 195/50-15 dæk kan sidde på en Alfa 33 Serie 3 uden at skrabe på skærmkanterne, og uden at man har ombukket eller skåret de bageste skærmkanter?
Så vidt jeg ved, er der bedre plads på en Serie 3 (Nuova 33, 1990-1994) end på de første generationer (1983-1990), men det er ikke sikkert, at det er tilstrækkeligt.
mvh
Peter D16. December 2008 at 17:38 #9009Steffen Juul SimonsenParticipantHej Peter. Jeg kører med omtalte fælge på min 33 16V Serie 3 som er sænket ca 40-50 mm. Jeg har aldrig haft problemer med at de har skrabt på. Min skærmkanter er ikke ombukket eller noget. Det skal dog lige siges at jeg ikke har prøvet at have fuldt læs på (3 per bagi fx)
Mvh
Steffen16. December 2008 at 22:18 #9010AnonymousInactivePeter Dyrelund skrev:
quote :Så vidt jeg ved, er der bedre plads på en Serie 3 (Nuova 33, 1990-1994) end på de første generationer (1983-1990), men det er ikke sikkert, at det er tilstrækkeligt.Hej Peter:
Jeg har ingen konkrete erfaringer med serie 3, men
hvis der oveniløbet skulle være bedre plads i serie 3 bagskærmene, ser jeg heller ingen grund til bekymring, eller fare for de genvordigheder vi har med Alfasud og Sprint -bagskærmene.
Jeg mener nu heller ikke at have hørt om problemer med de hjul, og serie 1 og 2 33´erne….Claus V. Sørensens gruppe N racer (serie 2)- har jo kørt Yokohamacup m.m. med de fælge, endda ret sænket og til sidst med coilovers, – og jeg mener bestemt, at han intet gjorde ved skærmkanterne.
Min egen Giardinetta, har det meste af året kørt med 15X7 Ronal A1 og 195/50 Michelin (dog lidt runde i “kanten” ) uden problemer. Også med Eibach sænkningsfjedre, og ret tungt læsset bagtil, plus at 4X4 modellerne endda har lidt bredere sporvidde bagtil end de “konventionelle”.
19. December 2008 at 19:32 #9018Thomas HoffensetzParticipantMichael Ryhl skrev:
quote :Peter Dyrelund skrev:quote :Så vidt jeg ved, er der bedre plads på en Serie 3 (Nuova 33, 1990-1994) end på de første generationer (1983-1990), men det er ikke sikkert, at det er tilstrækkeligt.Hej Peter:
Jeg har ingen konkrete erfaringer med serie 3, men
hvis der oveniløbet skulle være bedre plads i serie 3 bagskærmene, ser jeg heller ingen grund til bekymring, eller fare for de genvordigheder vi har med Alfasud og Sprint -bagskærmene.
Jeg mener nu heller ikke at have hørt om problemer med de hjul, og serie 1 og 2 33´erne….Claus V. Sørensens gruppe N racer (serie 2)- har jo kørt Yokohamacup m.m. med de fælge, endda ret sænket og til sidst med coilovers, – og jeg mener bestemt, at han intet gjorde ved skærmkanterne.
Min egen Giardinetta, har det meste af året kørt med 15X7 Ronal A1 og 195/50 Michelin (dog lidt runde i “kanten” ) uden problemer. Også med Eibach sænkningsfjedre, og ret tungt læsset bagtil, plus at 4X4 modellerne endda har lidt bredere sporvidde bagtil end de “konventionelle”.
Hej Michael:
Jeg kan så oplyse, at jeg har haft problemer med min 33 serie 2 med Ronal A1 fælgene bagpå. Hver gang jeg kørte lidt friskt i svingene eller havde nogen til at sidde bagi, skrabede de “lystigt” på bagskærmene. Jeg valgte så at få skåret lidt af skærmkanterne for at få plads.
Jeg har også hørt om andre, som måtte foretage ændringer i skærmene på deres 33 serie 1/2, når de skulle køre med Ronal A1 fælgene i 7×15″.20. December 2008 at 13:30 #9020AnonymousInactive:huh: Der kan man bare se…
Jeg har 3 sæt 15X7 Ronal A1, og har slet ikke målt efter, om de alle har samme ET-mål(25), det er jeg såmænd bare gået ud fra…
Måske jeg lige skulle måle efter, og jeg har jo også en gammel 33 serie 2 berlina karos stående, – så den vil jeg da prøve at checke mine sommerhjul på…
PS Thomas: Når jeg nu alligevel snart, forhåbentlig får tid til at pille tanken ud….;)
20. January 2009 at 12:22 #9171Ebbe HolstingParticipantJeg satte fornyligt 7*15 tommer ET 25 Ronal A1 på min serie 3. Følgende blev observeret:
Umiddelbart god plads, dog skulle der slibes en halv millimeter af forreste kalibre, for at de kunne være der (typisk for ABS-modeller med dobbeltlags-skiver for)
Én gang med 2 personer på bagsædet og et sving med et bump i har jeg haft dem helt oppe og dunke i skærmkasserne. Normalt ingen problemer.
Håber det besvarer 🙂
20. January 2009 at 17:17 #9173Steffen Juul SimonsenParticipantEbbe Vincent Holsting skrev:
quote :Jeg satte fornyligt 7*15 tommer ET 25 Ronal A1 på min serie 3. Følgende blev observeret:Umiddelbart god plads, dog skulle der slibes en halv millimeter af forreste kalibre, for at de kunne være der (typisk for ABS-modeller med dobbeltlags-skiver for)
Én gang med 2 personer på bagsædet og et sving med et bump i har jeg haft dem helt oppe og dunke i skærmkasserne. Normalt ingen problemer.
Håber det besvarer 🙂
Alle 16V kører med ventileret skiver foran samt serie 2 1,7 QV 🙂
20. January 2009 at 18:35 #9175Henrik PetersenParticipantDer lader til at de kan sidde på :cheer:
Jeg har for nylig købt 4 nye Ronal A1. Må dog vente til foråret med at få dem monteret, da den stadig står i vinterhi.
21. January 2009 at 17:53 #9179Steffen Juul SimonsenParticipantHenrik Petersen skrev:
quote :Der lader til at de kan sidde på :cheer:Jeg har for nylig købt 4 nye Ronal A1. Må dog vente til foråret med at få dem monteret, da den stadig står i vinterhi.
Det er ingen problem 🙂
10. April 2009 at 14:09 #9563Henrik PetersenParticipantSå blev det endelig forår 🙂
Har fået monteret mine Ronal A1 fælge. Ja, de kan sidde på uden at skrabe på skærmkanterne bagpå. Jeg har 30mm sænkningsæt på, og selv ud ad de små snoede veje var der ingen problemer med at de skrabede på i svingene B)
12. April 2009 at 0:53 #9569AnonymousInactiveAf ovenstående synes det som om, at man kan konkludere, at der faktisk er forskel på bagskærme (vi ved at forskærme også er forskellige) på Alfa 33 Serie 1/2 og Serie 3.
Ronal A1 7×15″ ET25 med 195/50 kan altså uden problemer sidde på en Serie 3, men ikke helt uden modifikationer på en Serie 1 eller 2.
Og, Henrik, du har jo så ikke fortalt, at det er mine, “spritnye” (i hvert fald aldrig tidligere monterede) A1’ere, som du har købt. Nu glæder vi os til at se bilen med dem på.
mvh
Peter12. April 2009 at 12:39 #9570Henrik PetersenParticipantJeg vil lige tilføje, at jeg ikke har prøvet at køre med passagerer bagi efter at de er kommet på.
Peter Dyrelund skrev:
Og, Henrik, du har jo så ikke fortalt, at det er mine, “spritnye” (i hvert fald aldrig tidligere monterede) A1’ere, som du har købt. Nu glæder vi os til at se bilen med dem på.
mvh
PeterDet er korrekt, Peter :blush: min fejl. Tak, fordi du holdt dem tilbage til mig. Der var rift om dem fra det store udland.
12. April 2009 at 22:07 #9571AnonymousInactiveJeg skrev tidl., at jeg heller ikke mener det bør give problemer, – men jeg tror Thomas Hoffensetz og Peter D. har ret, – og at det måske også gælder for serie 3 – at hvis man sænker drastisk nok, eller fjedrene går i bund, vil dækkene skrabe på skærmkanten, alt efter hvilke dæk man kører med. Slickdækkene jeg og Claus V. Sørensen har haft monteret er ikke bredere end fælgkanten, – men det er mange gadedæk.
Min 33 4X4 har gummistopklodser monteret over bagakslen, så dækkene faktisk aldrig kan nå skærmkanten. Fra skærmkanten er der i øvrigt ikke langt til dækket støder på selve skærmkassen/inderskærmen …
Her er et billede af bo König´s P4 (Serie 3).
P4 har vel også lidt større sporvidde, ligesom min Giardinetta, – men det ses tydeligt at der VIL blive kollision hvis hjulet altså kommer langt nok op til skærmkanten:12. April 2009 at 22:33 #9572Henrik PetersenParticipantJeg kører med Bridgestone Potenza ER300 på mine fælge, de er lidt bredere end fælgkanten. Jeg tror at med 2-3 personer bagi, eller med noget meget tungt i bagagerummet, så vil de skrabe på skærmkanterne. Specielt i sving og så hvis vejen også er lidt ujævn.
13. April 2009 at 11:33 #9575Per H. NørgaardParticipantJeg vil lige supplere ved at fortælle om en 33’er jeg så på en nordjysk skrotplads for år tilbage, den var påmonteret nydelige Ronal fælge, dækkene så dog mærkelige ud – ved nærmere eftersyn viste det sig at der var slidt dybe riller i bagdækkene fra kontakt med skærmkanterne, det var ET25
Som man siger på de kanter: “a ka’ æn’ anbefahl æt”
Selvfølgelig kan man isætte fjedervejsbegrænsere, men kunststofdelen af fjedersystemet bør så afkortes “passende” – de indgår jo progressivt som en del af undervognsopsætningen :dry:
– En tilføjelse: Der var tale em en 905’er!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.