Home › Forums › Alfa Forum › Type 164 – 164 › Se min nye 164….Må jeg se din 164?
- This topic has 21 replies, 11 voices, and was last updated 9 years, 9 months ago by
Johnny Steen Hansen.
-
AuthorPosts
-
21. February 2011 at 15:28 #5063
Johnny Steen Hansen
ParticipantSynes lige jeg ville dele begejstringen for min nye 164 med jer..
Det er en 3,0 super 12V, reg. første gang 3/1998. Kun kørt 75.990 km, og den er bare super 😉 velkørende…Undervogn, styretøj, bremser og motor går -og lyder så øjnene løber i vand..B)
Jeg har monteret 18″ GT fælge på den, og det er det!… mere skal der ikke “modificeres” på denne Bella, som en Alfa jo hedder nu om dage..
Kan nogen oplyse mig om, hvorvidt at de sidste 164´ere evt. skulle være med et mere direkte styretøj…?
Jeg synes bestemt, at det på denne sene 164 virker betydeligt mere villigt, i sammenligning med min 3,0 fra 1991…Retningsstabiliteten er også meget overbevisende, ligesom momentreaktioner i rattet ved acceleration, er minimalt…selv med 18″ hjul og 225 dæk!Hvis nogen skulle have lyst, ville jeg da også gerne se andres 164…Hvor mange er der egentlig i klubben lige pt?
21. February 2011 at 15:34 #12215Johnny Steen Hansen
ParticipantJaee,…ved så ikke lige hvad der går galt, men på min skærm er hele indlægget ovenfor rykket til højre..?? også teksten..??
21. February 2011 at 16:01 #12216Lars R. Nissen
Keymasterquote Johnny Steen Hansen” post=4725:Hvor mange er der egentlig i klubben lige pt?90. Med en overvægt af V6’ere … 🙂
quote Johnny Steen Hansen” post=4726:Jaee,…ved så ikke lige hvad der går galt, men på min skærm er hele indlægget ovenfor rykket til højre..?? også teksten..??Prøv at slå “kompatibilitetsvisning” fra i din Internet Explorer.
21. February 2011 at 18:39 #12217Johnny Steen Hansen
Participantquote Lars R. Nissen” post=4727:quote Johnny Steen Hansen” post=4725:Hvor mange er der egentlig i klubben lige pt?90. Med en overvægt af V6’ere … 🙂
quote Johnny Steen Hansen” post=4726:Jaee,…ved så ikke lige hvad der går galt, men på min skærm er hele indlægget ovenfor rykket til højre..?? også teksten..??Prøv at slå “kompabilitetsvisning” fra i din Internet Explorer.
Hej lars…tak for oplysningerne.
Med 90 164´ere i klubben, må der da være en del der vil poste et billede her i denne tråd..? Skal blive spændende at se 😉
Efter ca. en times forsøg, er det nu endelig lykkedes mig at nå frem til , at jeg IKKE kan slå “Kompalitetsvisning” fra..:blush:
Jeg får denne meddelelse: “Kompalitetstilstande kan ikke angives permanent for dette program, fordi programmet er en del af Windows XP”… Også selv om jeg forfølger en anvist manuel fremgangsmåde… :angry:Evt. yderligere velmente anvisninger vil ikke blive forfulgt…livet er for kort til at opsøge irritationsmomenter…Det er jo derfor vi har valgt at køre Alfa´er..ik´ 😉
Ville problemet ha´ været undgået, hvis jeg havde valgt mindre billeder til indlægget..?
21. February 2011 at 19:59 #12218Lars R. Nissen
Keymasterquote Johnny Steen Hansen” post=4728:Efter ca. en times forsøg, er det nu endelig lykkedes mig at nå frem til , at jeg IKKE kan slå “Kompalitetsvisning” fra..:blush:Ja, en times forsøg syntes godt nok i overkanten … :blink:
… men prøv evt. at kigge på emnet “Mystisk visning af Alfaforum” – i dit tilfælde med “omvendt fortegn”. 🙂
quote Johnny Steen Hansen” post=4728:Ville problemet ha´ været undgået, hvis jeg havde valgt mindre billeder til indlægget..?Ikke umiddelbart … og det er jo sådan nogle fine billeder 😀
21. February 2011 at 22:31 #12219Jesper Jensen
ParticipantKOM PA TI BI LI TET- Sig efter mig 🙂 – Bare sådan så der ikke er andre, der går og tror det hedder noget andet 😉
22. February 2011 at 18:55 #12220Johnny Steen Hansen
Participantquote Jesper Jensen” post=4730:KOM PA TI BI LI TET- Sig efter mig 🙂 – Bare sådan så der ikke er andre, der går og tror det hedder noget andet 😉KOM PA TI BI LI TET…Puha, så lykkedes det? :unsure:
Godt nok ikke et ord vi stavede i kor, da jeg gik i Skole der sidst i tresserne..Jeg var ellers ret god til at stave 😉Har ind imellem fået oplyst, at jeg må ha´ en brist siden jeg kan ha´ sådan et lidenskabeligt forhold til et automobil(mærke)..
Måske er der noget om det, jeg er i hvertfald nu afsløret som værende både Computermongol, samt sprogspasser.. 😉Selv om det således kan være forbundet med en vis risiko at ytre sig herinde, vil jeg da alligevel gerne opfordre til, at man tager mit initiativ til sig, og viser nogle billeder af sin 164…. og gerne suppleret med lidt historik..
Har man ikke en 164, så fortvivl ikke…Så lad os høre hvad du så har, og måske lidt om hvorfor…Måske det så kunne udløse lidt mere “trafik” her på siden 😉
Spørgsmålet om et mere direkte styretøj eller ej på min 164, er jeg meget spændt på om nogen byder ind med…
22. February 2011 at 23:14 #12221Jesper Jensen
ParticipantJaja, det blev nu nærmest skrevet fordi både Lars og du nu havde skrevet hver jeres version af ordet ;).
Dine kommentarer omkring computermongol, sprogspasser og at ‘det er med en vis risiko man ytrer sig herinde’ vil jeg lade andre om at vurdere.
24. February 2011 at 18:32 #12225Johnny Levy
ParticipantTEEEE løk hør fra, fed bil der og hvad :laugh:
Smuk og stilfuld. 🙂
1. March 2011 at 10:31 #12253Anonymous
InactiveJa, en 164 er stadig en flot bil – og standen ser jo også helt unik ud.
Men det er en rigtig “fætter højben” i kombination med de hjul. Det harmonerer ikke at gå fra 15 til 18″ (med tilhørende super lave dæk) og så have så meget luft mellem dæk og skærmbuer.
Hvis man kører på så ekstreme hjul, må man tage skridtet fuldt ud og få den sænket lidt, så der bliver harmoni.
Vedrørende styretøjet er jeg næsten 100% sikker på, at der IKKE er lavet ændringer i bilens allersidste leveår. Det ville kræve ny EF-godkendelse, fordi der indgår noget med nødvendige kræfter, når servovirkningen svigter, og det ville ændre sig med en mere direkte styring. Med det ringe antal, som de solgte hen mod slutningen er det ganske usandsynligt, at de har lavet sådanne ændringer.
Tror snarere, at det er fordi bilen ikke har kørt så mange km og derfor er mindre slidt i bøsninger m.v.
Men nogle, der har adgang til reservedelskatalog (f.eks. ePer) kan jo bare kigge og se, om der er forskel på reservedelsnummeret på tandstangen. En forskel på nummeret vil jo i hvert fald være en forudsætning for, at der er sket ændringer (og selv om der i øvrigt er forskel på res.nr., er det så ikke ensbetydende med, at forskellen ligger i udvekslingsforholdet).
mvh
Peter D1. March 2011 at 17:30 #12259Allan Bøgh Christensen
ParticipantDen ser rigtig flot ud 🙂
Som jeg har nævnt i et andet forum, blev der lavet en ændring omkring 1990-91, hvor motoren blev sænket (og muligvis ændret noget i styregeometrien). 164’eren havde også forskellige typer tandstænger, bl.a. med forskellig dæmpning (f.eks. til automatgear) som skulle give en forskellig køre oplevelse.
1. March 2011 at 18:14 #12260Johnny Steen Hansen
ParticipantTak for tilkendegivelserne.. 🙂
Indrømmet..Det ville være helt perfekt med en smule sænkning..
Men det ser nu slet ikke så tosset ud endda med 18″ -trods en dækprofil på kun 40..Iøvrigt var bilen monteret med de org. 16″ og 205/55-16 (vistnok Speedline, som også ses på samme årgange Spider/GTV)Ydermere synes jeg så også, at det er lidt synd at begynde og skrue og omforandre på noget, der ser ud -og fungere som nyt…med den harmoni der trods alt er i det.
Kunne måske også godt frygte den noget hårdere affjedrings karateristik der ville komme ud af det, i sammenspil med de lave dæk…synes den er rigelig kontant som det er nu.. B)Med hensyn til styretøj, er idéen med sammenligning af reservedelsnumre da en god idé….Der er så også én på et udenlands 164 forum, der er kommet med det input, at de måske kan være forsynet med et højere tryk fra pumpen…?
Nå, never mind…styrer, det gør det sgu, så det er en fryd…og lyden.B)
…altså fra motoren..;)Er der andre, der også er glade for deres 164….:unsure:
2. March 2011 at 13:33 #12265Bent Lishmann Nielsen
Participantquote Johnny Steen Hansen” post=4782:Er der andre, der også er glade for deres 164….:unsure:Jo bestemt! Men desværre får vi kun brugt den ene af de to vi har, så min er nu sat til salg og kan ses ovre i Handelspladsen 🙁
Mht hjulgeometrien, så mindes jeg så småt at have set service-bulletiner der foreskrev at sporingen skulle stilles lidt anderledes end oprindeligt foreskrevet på de første modeller. De friskere bøsninger har dog større betydning – Vi har sat mange polyurethan bøsninger i vores 164’ere og det gør en gevaldig forskel B)
Jeg har kørt med 17″ på min 164 og synes at det passer bedst sammen med den lidt hårdere og sænkede undervogn. På Maries 164 er sommerhjulene 16″, hvilket giver spiller fint med en omtrent standard undervogn.12. March 2011 at 8:37 #12333Anonymous
InactiveJa, det er helt korrekt, at der skete større ændringer i 1990 med bl.a. sænkning af motoren (giver bl.a. anden vinkel af drivaksler, og som skulle mindske torque steer). Men Johnnys tidligere var jo fra 1991, så den burde allerede have haft ændringerne.
mvh
Peter D12. March 2011 at 16:43 #12339Johnny Steen Hansen
ParticipantHej igen..
Jeg fik nedenstående input fra et indlæg på alfaromeo164register.com
“With this type of a steering rack are all car from facelift an maybe earlier ‘S’ versions for USA. The difference is in springs, that are returning the rack in centre position and number of turns from full left to full right position – on my Super there are about 2 and a half turns, earlier versions are with 3 turns.”
Den køber jeg 🙂
Har forøvrigt lige gjort et indkøb af en 164 T.spark mere…. fra 1991 men med oprindelig “opsætning”
Min årg. 1992 T.spark er med de nævnte ændringer mht. sænkning af motor osv. Umiddelbart syntes jeg ikke der er den store forskel på de to…ingen af dem er tilnærmelsesvis lige så styrevillig som min 3,0 Super fra 1998 til trods for den større motorvægt..
Mit seneste indkøb er forøvrigt en T.spark uden kat. og med en relativ lav egenvægt..(den styrer trods alt rigtigt fint, med en dejlig sprød lyd og et OK antrit B) Ja, den styrer egentligt mere inspirerende end min tidligere 3,0 fra 1991, som også var en med sænket motor..måske motorvægten her gjorde en større forskel..?)
Den kunne jeg godt tænke mig at køre lidt trackday med…Bliver der noget i år fra Alfaklubbens hånd..? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.